Drönirettab skrev:
Nu vet jag inte hur stor generator det sitter i din bil, men exempelvis Biltema har 100A generator som passar "bolt on" (har en sån själv i min 240). Lonefox här på forumet har satt en 120A generator (har jag för mig) på en 240, generatorn var från en 960.
Minns dock inte om han fick modda en massa, du kan höra med honom om du vill.
Visst går det att göra som Shallie föreslår, men det innebär ju förstås lite mer arbete.
Modda mkt? Nä....jag svetsade bara ett nytt generatorfäste och bytte remskivan till den från 240.....
Piece of cake....för min del då.
Inte alla som har kunskap att svetsa eller ens tillgång till svets.
Inte heller alla som har en fetekompressor med bra maskiner hemma heller.
Så allting är ju relativt
Men utöver generatorn har jag bytt till ett friskt batteri (visserligen bara ett billigt startbatteri från TH-Petersson men ändå...den är ändå på 80Ah) och 50mm2-kablar hela vägen från generatorn och bak till stegen där den splittas upp (avsäkrat) till två 20mm2.
Även jorden mellan batteri-motor och kaross bytt till 50mm2.
Jag har ett spänningsfall på 0.02V i nuläget. Behöver jag säga mer?
JO...med ett laddningsrelä som är ställt till 14.8V så ligger jag på 14.4V bak vid stegen med heljus, full fart på kupéfälkten, defroster och stereon på högsta volym (som jag vill spela innan det brister)
4ntr4x> Vad har du för årsmodell och utrustning? För du har antagligen en 85A-generator...och den räcker rätt långt med rätt förutsättningar för den.
Friska grova kablar...
Friska kontakter...
Friskt batteri...
Friskt laddningsrelä...