3609
Sök

Fotofilter istället för objektiv

11 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Äger en Canon eos400D och skulle nu vilja veta om någon här vet om de finns filter mä fish eye effekt att köpa till, och isf vars man kan köpa´t? Har ett objektiv på 18-55mm..
Eftersom jag inte är så insatt själv o inte är någon expert på området så vände jag mig till personal både på mediamarkt och elgiganten.. De enda dom hade att erbjuda var objektiv, där de billigaste låg på ca 5500 pix.. Andra alternativet var ett vidvinkelsfilter..
Så, någon som har nå förslag?
/Bella

2 079 Inlägg
16 oktober 2008

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

11 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Typ :p

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
16 oktober 2008
Tänk på att risken för optiska fel kan bli ganska stor. Typ vinjettering, abberation och oskärpa.

Whine whine!

379 Inlägg
16 oktober 2008
Kolla på ebay. Där köpte jag mitt

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

KOMETFOTO
2 247 Inlägg
16 oktober 2008
Urkas skrev:
Tänk på att risken för optiska fel kan bli ganska stor. Typ vinjettering, abberation och oskärpa.

smile
Det där är väl mer en kul grej och ingenting för några seriösa bilder.Men det är du väl medveten om ifall att du tänker köpa ett.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto

11 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Hörredu, jag fattar vad som menas mä oskärpa, men vinjettering o abberation är överkurs för min del :p Men tack för infon ändå!

Och ja, de är för en kul grej.. är de någon som har nå fler tips på andra filter eller effekter man kan använda sig av så tjoa gärna till!
/Bella

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
16 oktober 2008
Eer.. Tänkte inte så långt.. Men här har du en bild som illustrerar båda grejerna ganska bra. Vinjetteringen är det svarta runt hela bilden och chromatic aberrationen (som det egentligen heter) är dom konstiga röda/gröna grejerna som du ser lite här o var i bilden. Dock är det där en grej jag gjorde själv i photoshop, så jag överdrev det ganska hårt för att det skulle vara lättare att se vad det är. Men såklart, för vanligt bruk så går det nog kanske bra ändå, och det finns hyfsat bra fixar för det i photoshop också.

http://img511.imageshack.us/img511/1854/abberationvinjetkl3.jpg

Whine whine!

11 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
Va fan, man blir ju yr av o stirra på denna dära bilden, fredag.förmiddags-yrsla! :p

Sök