4770
Sök

Fungerar motorvärmaren?

12 Inlägg
onsdag 16:05
Trådstartare
Jag är osäker på om motorvärmare fungerar på min Skoda Rapid (2014). Anledningen till att jag började undersöka det var att jag råkade köra iväg med värmarsladden inkopplad vilket gjorde att själva infästningen/uttaget i bilen rycktes lös litegrann. Såg inte så farligt ut och kupévärmaren fungerar. Men när jag nu försöker kolla om det blir någon värme märker jag inget. Har känt runt lite kring motorn utan att känna någon värme. Hör inget ljud. Efter 1,5 timmes värmning i 4 minusgrader tog det 9 minuters körning innan mätaren för oljetemperatur börjar röra sig uppåt.

Har ingen motståndsmätare som jag läst att man kan använda. Några tips på hur jag kan bli klok på det här på egen hand utan att lämna in bilen på verkstad? Nånstans borde man väl känna värme om värmaren varit igång ett tag, men vet inte exakt var och om man kommer åt?

Tack på förhand!

Forummoderator
26 403 Inlägg
onsdag 16:54
Fast om kupévärmaren fungerar så har du ju i alla fall kontakt.
Men en förgrening innanför kofångaren kanske har hoppat lös. Har du undersökt om det hänger ned någon sladdstump?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
Igår 06:44
Trådstartare
Mack skrev:
Men en förgrening innanför kofångaren kanske har hoppat lös. Har du undersökt om det hänger ned någon sladdstump?

Ja, inget loss där vad jag kan se.

Jo kontakt till kupevärmaren är det ju, tycker mest man borde märka tydligare om värmaren fungerar?

* Voff voff *
10 749 Inlägg
Igår 08:45
jo92 skrev:
Mack skrev:

Ja, inget loss där vad jag kan se.

Jo kontakt till kupevärmaren är det ju, tycker mest man borde märka tydligare om värmaren fungerar?

Det gör man inte med en vanlig elektrisk motorvärmare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 379 Inlägg
Igår 09:00
I dom absolut flesta fallen är det en sladd om ca 0.5m från intaget innan den sen delas mellan motor och kuppeuttag.
Osannolikt att motorvärmarens kontakt skulle dras ur den förgreningen, men 100% omöjligt är det inte om första kabeln är sträckt.
Dom brukar INTE lossna lätt, utan snarare vara krångliga att ta isär när man försöker.

Så troligt = Nej.

Elektriska motorvärmare värmer strategiskt och man känner det inte på motorn så. Kan också ta en stund innan temperaturmätaren rör sig, i synnerhet oljetemp. Skulle värmaren värma olja  så hårt skulle oljan åldras/brännas invid själva värmaren.

En slangvärmare kan värma så man känner och även ge utslag på kylvätsketemp och Kupévärme tidigare..
Detta kan luras att tro att den är effektivare och bättre för motorn, men så är inte nödvändigtvis fallet.

Sök