3061
Sök

Nån som vet vad "Sport kombi" Saab 9-5 -2001 innefattar?

190 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
Jag har en -01:a Saab 9-5 kombi.
Som det sitter Aero kjolar på.
Har för mig jag läst nånstans att det finns "Sport kombi".
Är det så att det sitter Aero paket på dom org? Och är det isådantfall Aero fjädrar d.v.s lite mer sänkt än org. Bilen ser och känns låg ut.

Fabrikat: SAAB 9-5 SE KOMBI 2.0T S
Färg: BLÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2001 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: 

"S":et som står efter 2.0T, står det för sport?

Saab 9-5 2.0T :)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
17 oktober 2008
Verkar ju nästan vara nåt special? För såvitt jag vet så kom SportCombi med faceliften -02.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

1 079 Inlägg
17 oktober 2008
Finns ett paket som Saab har, Vector, som innebär att du har allt en Aero har utom motorn, det paketet har du nog! Helt enkelt utrustningsnivån.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 oktober 2008
Sportkombi är inte ett paket utan karossmodell, finns den och sportsedan. Däremot så finns det olika utrustningsalternativ på dom karossmodellerna: Linear, Vector och Aero. Linear och Vector finns som så kallad "Active", alltså sänkt och med lite extra utrustning. Dock så kom den på senare årsmodeller. Din är troligtvis en ombyggd Vector eller Linear med Aerokjolar och sänkfjädrar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

190 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Hmm... men fanns Linear och Vector -2001?

Har sett några stycken icke aero innan -02 som har aero paket org. Fast det kanske bara fanns så man kunde kryssa i Aero paket när man beställde bilen.

ChriZtoffer skrev:
Sportkombi är inte ett paket utan karossmodell, finns den och sportsedan. Däremot så finns det olika utrustningsalternativ på dom karossmodellerna: Linear, Vector och Aero. Linear och Vector finns som så kallad "Active", alltså sänkt och med lite extra utrustning. Dock så kom den på senare årsmodeller. Din är troligtvis en ombyggd Vector eller Linear med Aerokjolar och sänkfjädrar.

Saab 9-5 2.0T :)

4 299 Inlägg
18 oktober 2008
Vector fanns inte förrän faceliften 2002.
Paketen som fanns på den som byggdes mellan -98 till -01 var SE och Aero. Den kombin hette inte Sportkombi, karossnamnet Sportkombi kom även de i samband med Faceliften. Så din -01 e bara 9-5 kombi. Karossnamnet Sportsedan tror jag faktiskt inte 9-5 sedan hette utan de kom nog inte förrän just 9-3 Sportsedan kom.

Om du har aerokjolar på den så kan de vara en Sport Edition, lite sportigare variant av SE me sportchassi o 17" fälgar som standard.

Fanns också en Steel Edition som såg ut som en vanlig standard SE på utsidan, och va lite mer för "finåkare".

Så din är troligtvis en 9-5 Kombi Sport Edition smile

EDIT: Kom på att de dessutom stavas SportCombi på Saab-språk tongue Orkar inte ändra nu wink
Fälgarna som egentligen ska sitta på din bil om de nu e en Sport Edition heter 3-spoke Quad om du ville veta smile
Senast redigerat av Rallyhalle (18 oktober 2008)

Sök