3417
Sök

Importera en 200sx från Tyskland?

14 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjenare tjenare.

Jag och morsan är ute efter en ny bil och jag har kommit med en 200sx som förslag, gärna en som har inte gått över 20000 mil. Satt på en tysk sida och kollade efter beg. 200or och hitta några stycken som har gått runt 16000.

Då är min fråga till er, är det någon utav er här på garaget som har hämtat bil i Tyskland? Och om man verkligen kan lika på miltalen?

Snabba svar uppskattas! smile


Tack på förhand!

Leg. Rondellåkare
10 Inlägg
15 oktober 2008
#2
lill_blomfjord skrev:
Tjenare tjenare.

Jag och morsan är ute efter en ny bil och jag har kommit med en 200sx som förslag, gärna en som har inte gått över 20000 mil. Satt på en tysk sida och kollade efter beg. 200or och hitta några stycken som har gått runt 16000.

Då är min fråga till er, är det någon utav er här på garaget som har hämtat bil i Tyskland? Och om man verkligen kan lika på miltalen?

Snabba svar uppskattas! smile


Tack på förhand!

Mycket svårt när det gäller miltal överhuvudtaget, även på svenska bilar. Du kan ju aldrig veta om någon fifflat med mätaren, förutom på nyare bilar där det sitter plombering. Sen så sitter man ju inte å skruvar väck mätarhuset det första man gör när man e och glor på en bil. du får helt enkelt antagligen lita på miltalen när det gäller bilar i den klassen, finns inte mycket mer att göra tongue

You only live once.

Leg. Rondellåkare
10 Inlägg
15 oktober 2008
#3
Turbolily skrev:
lill_blomfjord skrev:
Tjenare tjenare.

Jag och morsan är ute efter en ny bil och jag har kommit med en 200sx som förslag, gärna en som har inte gått över 20000 mil. Satt på en tysk sida och kollade efter beg. 200or och hitta några stycken som har gått runt 16000.

Då är min fråga till er, är det någon utav er här på garaget som har hämtat bil i Tyskland? Och om man verkligen kan lika på miltalen?

Snabba svar uppskattas! smile


Tack på förhand!

Mycket svårt när det gäller miltal överhuvudtaget, även på svenska bilar. Du kan ju aldrig veta om någon fifflat med mätaren, förutom på nyare bilar där det sitter plombering. Sen så sitter man ju inte å skruvar väck mätarhuset det första man gör när man e och glor på en bil. du får helt enkelt antagligen lita på miltalen när det gäller bilar i den klassen, finns inte mycket mer att göra tongue

Tillägger att just Tyskland dock är mycket känt för att fiffla med miltalen! tongue

You only live once.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
15 oktober 2008
#4
skit i miltalen..kolla så att bilen är bra..
min är importerad från tyskland..


Leg. Rondellåkare
10 Inlägg
15 oktober 2008
#5
maximus skrev:
skit i miltalen..kolla så att bilen är bra..
min är importerad från tyskland..

Jo faktiskt. Min är importerad från Italien...

You only live once.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
15 oktober 2008
#6
nu när 200orna börjar komma ner i priset de är värda är det ens värt att importera en?


1 703 Inlägg
15 oktober 2008
#7
Turbolily skrev:
Tillägger att just Tyskland dock är mycket känt för att fiffla med miltalen! tongue

Nja, snarare så att det är svenskarna som importerar dom "justerer" mätarställningen vid import för att kunna göra sig en hacka.


Leg. Rondellåkare
10 Inlägg
16 oktober 2008
#8
henkebenke skrev:
Turbolily skrev:
Tillägger att just Tyskland dock är mycket känt för att fiffla med miltalen! tongue

Nja, snarare så att det är svenskarna som importerar dom "justerer" mätarställningen vid import för att kunna göra sig en hacka.

Till vilken nytta? Man lurar ju bara sig själv, Möjligtvis kanske man tjänar något extra om man har planer på att senare sälja vidare bilen i Sverige. Men det är ju fortfarande offtopic, Eftersom han vill veta om han kan lita på miltalen på bilarna han vill kika på nere i Tyskland.
Mitt tips är att skita i vad miltalen säger, Du känner ju trots allt om du haft ett par bilar eller kanske ägt en bil och kört den en längre tid om bilen gått 10k mil eller 20k mil. Mvh

You only live once.

1 237 Inlägg
16 oktober 2008
#9
Bara att lita på att det stämmer och hoppas på de bästa wink min e importerad från tyskland och den är i riktigt gott skick. smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
16 oktober 2008
#10
Turbolily skrev:
henkebenke skrev:
Turbolily skrev:
Tillägger att just Tyskland dock är mycket känt för att fiffla med miltalen! tongue

Nja, snarare så att det är svenskarna som importerar dom "justerer" mätarställningen vid import för att kunna göra sig en hacka.

Till vilken nytta? Man lurar ju bara sig själv, Möjligtvis kanske man tjänar något extra om man har planer på att senare sälja vidare bilen i Sverige. Men det är ju fortfarande offtopic, Eftersom han vill veta om han kan lita på miltalen på bilarna han vill kika på nere i Tyskland.
Mitt tips är att skita i vad miltalen säger, Du känner ju trots allt om du haft ett par bilar eller kanske ägt en bil och kört den en längre tid om bilen gått 10k mil eller 20k mil. Mvh

det är ju det som är poängen, sälja bilen vidare, lättare om det står lägre miltal på mätaren... om inte bilen ser ut som skit ändå vill säga smile


Leg. Rondellåkare
10 Inlägg
16 oktober 2008
#11
Visst, det är du en poäng med, Men inte när det gäller en 200, tror knappast det hehe tongue Dom ligger ju inte alls högt i värde längre.. du får ju en jävligt fräsch och snygg med ca 18k på mätarn för ungefär 30-40k smile

You only live once.

14 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#12
Tack för alla svar! tongue

Ni som har importerat ifrån Tyskland, hur svårt är det och hur mycket kostar det att få den svenskreggad? smile

Tack på förhand! smile

174 Inlägg
21 oktober 2008
#13
Knappt värt att importera en 200sx när dom är så billiga i Sverige.
Större risk att du inte får korrekt historik o.s.v från Tyskland.

Om du ändå ska importera:
Att hämta bilen själv i Tyskland är billigast, reggningen är inte svindyr men om du åker ner och ska leta bil så får du räkna med boendekostnad, resekostnad och liknande.
Det äter snart upp det du eventuellt kan spara in på en bil som är såpass billig i Sverige.


1 079 Inlägg
21 oktober 2008
#14
lill_blomfjord skrev:
Tack för alla svar! tongue

Ni som har importerat ifrån Tyskland, hur svårt är det och hur mycket kostar det att få den svenskreggad? smile

Tack på förhand! smile

1. Leta upp en bil på mobile.de till exempel.
2. Ring säljaren, snacka om bilen.
3. Be han faxa/mejla Fahrzeugbrief (registreringshandlingar) så du vet att bilen finns.
4. Be han faxa/mejla många bilder! Alla sidor på bilen, innuti och under huven. Desto fler desto bättre.
5. Pruta! Är bilen hos en handlare finns det alltid omkring 500 euro att ta bort pga garanti som inte gäller i Sverige.
6. Skriv kontrakt! Fax/mejl funkar så att du har papper, sedan skickar säljaren kontraktet per brev (läs nedan).
7. Skicka pengar, internetbank givetvis.
8. Eftersom alla bilens papper måste in till vägverket numer på Ursprungskontroll (tar 2 veckor) är det bra att papprena är hemma innan bilen.
9. Beställ biltransport hem. Skandiatransport rekommenderas. Min farbror (bilhandlare på fritiden) anlitar alltid dem och de håller vad de lovar, dock tar det ett par veckor.
10. Läs resten på http://www.vv.se/templates/page3____24580.aspx

Totalkostnaden med registrering och transport hemma och fungerande blev till slut 6000 kr på vår V70.

Alternativ 2 är ju att åka ner och kolla på bilen och ha med sig cash! Säkrast men dyraste alternativet.
Senast redigerat av Syst3m (21 oktober 2008)

14 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#15
JontaK skrev:
Knappt värt att importera en 200sx när dom är så billiga i Sverige.
Större risk att du inte får korrekt historik o.s.v från Tyskland.

Om du ändå ska importera:
Att hämta bilen själv i Tyskland är billigast, reggningen är inte svindyr men om du åker ner och ska leta bil så får du räkna med boendekostnad, resekostnad och liknande.
Det äter snart upp det du eventuellt kan spara in på en bil som är såpass billig i Sverige.

mmh, men det finns ju inte så många "lågmilare" i Sverige.


Sök