2839
Sök

Spridare

blyfot
117 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
#1
nån som vet hur man kollar om spridarna har pajjat ?


Volvo 740-88 b230f

Mvh Robban

blyfot
117 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
#2
ingen som vet ?sad

214 Inlägg
6 maj 2006
#3
Ta upp de och kolla om de sprutar nått, gör de inte de så får de antingen inga pulser eller så är de trasiga, väldigt ovanligt att de går sönder dock.

21 761 Inlägg
6 maj 2006
#4
När du har motorn på tomgång så kan du ta bort elkontakten på en spridare och höra om motorn börjar att gå sämre, då vet du att den spridaren fungerar. Gör sedan samma sak med de övriga.

Eller lägga en lång skruvmejsel mot spridaren och lägga örat mot handtaget på mejseln och lyssna om det tickar/surrar.
Senast redigerat av Drönirettab (6 maj 2006)

Bilmekaniker
84 Inlägg
7 maj 2006
#5
Mäta resistansen i spolen. Du mäter mellan dess olika skift. Sen beror det på om du har hög eller lågohmiga spridare. Men det är bara att mäta alla så får du se om någon avviker från dom andra.

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

ingen aning
687 Inlägg
8 maj 2006
#6
Drönirettab skrev:
När du har motorn på tomgång så kan du ta bort elkontakten på en spridare och höra om motorn börjar att gå sämre, då vet du att den spridaren fungerar. Gör sedan samma sak med de övriga.

Eller lägga en lång skruvmejsel mot spridaren och lägga örat mot handtaget på mejseln och lyssna om det tickar/surrar.
tänk om han har mekaniska då???
nog för att jag tror att han har elekrtoniskt pga "f" på slutet i motorbetekningen
män ändå om han skulle ha mekanisk hur kållar men det då förutom att ta bort spridarna??

även zebran har sina fläckar

21 761 Inlägg
8 maj 2006
#7
Enligt rephandboken som jag har så står det att man ska ta bort gummibälgen från mängdmätaren och sedan slår på tändningen, sedan lyfter man upp mätskivan i mängdmätaren. När man släpper ner mätskivan igen så ska det börja surra från spridarna, de ska tystna när mätskivan är i sitt viloläge.
Har aldrig testat mina spridare på det sättet men det står så i boken när det gäller K-jetronic iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (8 maj 2006)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 maj 2006
#8
hzr inte F motorn den där test grejen vid vänstra tornet, den kan man ju ställa in så den testar spridarna...


154 Inlägg
8 maj 2006
#9
Xoff skrev:
hzr inte F motorn den där test grejen vid vänstra tornet, den kan man ju ställa in så den testar spridarna...
inte alla f-motorer iaf....jag hade en utan testpryl...å det var en 87 iaf!!

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

Bilmekaniker
84 Inlägg
8 maj 2006
#10
Xoff skrev:
hzr inte F motorn den där test grejen vid vänstra tornet, den kan man ju ställa in så den testar spridarna...
Om du skall testa spridarna på din volvo "utgår ifrån att du har en blinklampa" så trycker du 3 snabba och 3 korta och sen tre snabba igen. Då skall det gå igenom spridare, spjällägesgivare, tomgångsmotor bl a. En bra grej det där

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

214 Inlägg
8 maj 2006
#11
940_Sebbe skrev:
Mäta resistansen i spolen. Du mäter mellan dess olika skift. Sen beror det på om du har hög eller lågohmiga spridare. Men det är bara att mäta alla så får du se om någon avviker från dom andra.
Det är högohmiga spridare i dne volvo.

Resistansen ska ligga mellan 12-16ohm vid 25 grader.


Sök