2711
Sök

Tända dimlyse när hellyset tänds.

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 oktober 2008
Larzan skrev:
VVFS?

Ja det är väl självklart. tongue
VVFS:
41 § Halvljusstrålkastare enligt 35 § skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljus-strålkastare används.

Gick att läsa i början av tråden.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

629 Inlägg
22 oktober 2008
Gulmun skrev:
Larzan skrev:
VVFS?

Ja det är väl självklart. tongue
VVFS:
41 § Halvljusstrålkastare enligt 35 § skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljus-strålkastare används.

Gick att läsa i början av tråden.

35§  "Halvljusstrålkastare och ljuskälla till sådan strålkastare får även vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 98 och 99. " Alltså: om halvljuset är Xenon måste halvljuset vara tänt när helljuset är tänt.

Vidare:

27§   "Helljusstrålkastare
1.       får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2.       får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
3.       får bilda flerfunktion med halvljusstrålkastare, dimstrålkastare, främre positionslykta och parkeringslykta."

49§   "Dimstrålkastare
1.       får grupperas med annan strålkastare eller lykta,
2.       får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
3.       får bilda flerfunktion med strålkastare för helljus, främre positionslykta, parkeringslykta och särskild varsellykta."

Det är alltså okej att ha dimljuset tänt i kombination med helljus, om bilen inte har xenon (du får inte kombinera halvljuset, som ju måste vara tänt vid helljus, med dimljuset). Du måste dock släcka dimljuset när du bländar av.
Senast redigerat av Oxygen (22 oktober 2008)

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 oktober 2008
Ok. När jag pratade med vv så sa dom att det inte var ok med varken halogen eller xenon, eftersom de nya reglerna om konstant halvljus kom före kommersiellt xenon.

35§  "Halvljusstrålkastare och ljuskälla till sådan strålkastare får även vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 98 och 99.

Tolkar jag som att det ÄVEN gäller xenon.

629 Inlägg
22 oktober 2008
Gulmun skrev:
Ok. När jag pratade med vv så sa dom att det inte var ok med varken halogen eller xenon, eftersom de nya reglerna om konstant halvljus kom före kommersiellt xenon.

35§  "Halvljusstrålkastare och ljuskälla till sådan strålkastare får även vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 98 och 99.

35§ betyder att xenonljus är tillåtet.
41§ betyder att om halvljuset är enligt 35§, xenonljus, så ska det lysa med helljuset.

Så tolkar jag det hela. Sedan kanske VV har en policy om att det inte är tillåtet. Men om man kopplar så att dimljusen släcks när du bländar av har jag svårt att tro att någon skulle klaga.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 oktober 2008
Oxygen skrev:
Gulmun skrev:

35§ betyder att xenonljus är tillåtet.
41§ betyder att om halvljuset är enligt 35§, xenonljus, så ska det lysa med helljuset.

Så tolkar jag det hela. Sedan kanske VV har en policy om att det inte är tillåtet. Men om man kopplar så att dimljusen släcks när du bländar av har jag svårt att tro att någon skulle klaga.

På saab 9-5 med dimljus är det iaf så att man kan trycka in dimljusknappen bäst faen man vill men dom tänds inte förrän man tänder hellyset och sen släcks dom tillsammans med hellyset.

Detta eftersom dimljusen styrs av ett av bilens styrdon och det vet att dimljus + halvljus = ajja bajja men att dimljus + helljus = ok.

Med en Tech2:a kan man ändra så att man kan tända dimljuset som man vill men då är inte längre bilens belysning laglig (om man nu kör med dimljuset på när det inte ska vara på wink).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 oktober 2008
Men vilka nötter, ringde själv upp VV nyss och pratade med dom och dom svarade: "Det är klart att dimljuset får vara tänt när du har helljus eftersom du bländar av vid möte" och dom svarade även "Att vid tänt helljus så räknas inte halvljus som halvljus utan som helljus, därför är det lagligt att använda hel+dim"

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 oktober 2008
Jaså? Ja där ser man. hmm Det svaret fick inte jag på telefon och bilprovningen hade samma devis när de såg elinstallationen. Ska ta o ringa imorrn igen för att se åt vilket håll det lutar.

* Klåpare
1 718 Inlägg
24 oktober 2008
Så där ja, ringde vv igår och hade privilegiet att prata med en skojfrisk och trevlig herre som satt inne med lite information. smile

Enligt honom så är det ok att ha dimljusen på med helljuset så länge som de släcks samtidigt med helljuset, som Oxygen och discokapten säger. Jag erkänner mig besegrad. tongue

Efter att ha fått det svaret så talade jag naturligtvis om för honom vad bilprovningen sa, och hur föregående samtal med en av hans kollegor slutade. Svaret blev:
   "Ja, mellan dig och mig så är ju dimljus + halvljus inget brott om ingen ser det" (anade en " wink " i hans tonfall).
   "Så länge som du använder samma vett som med helljuset och bländar av vid möte, dag som natt, innan någon hinner reagera negativt så blir det inga problem. Används de som "extraljus" så kommer ju tillochmed eventuell trafikpolis tro att det är just det. Bländar du inte av så får du skylla dig själv".

Jag svarade med att lagen verkar ha stort ytrymme för tolkning, även från deras sida, och berättade än en gång om bilprovningens tolkning.
   "Nja, tolkning och tolkning av lagen, jag kan ju inte stå till svars för vad mina kollegor säger, men han kanske misstolkade din fråga, hehe".
   "Dimljus och halvljus får inte kombineras, det har du helt rätt i. Det bottnar i att en bil ska ha två distinkta icke-bländande ljuskällor framåt för att man som trafikant snabbt och enkelt ska kunna identifiera andra fordon. Men vi hindrar dig ju inte att ha underlättande ljus i mörker eller taskigt väder, så länge som du inte gör det på dina medtrafikanters bekostnad. Vad bilprovningen tycker har jag fått höra många varianter av, är dimljusen original?"

Nej det är dom inte, så därför ville han inte spekulera i hurvida bilprovningen behandlat mig rätt eller fel. Frågade istället om halvljus och §35. Efter lite "ömm... ehöm..." och bläddrande så sa han:
"Ja den paragrafen betyder att din halvljuslykta och lampan som sitter i den får vara typgodkänd för xenon från fabrik, en eftermonterad xenonsats faller precis här. Ditt halvljus ska lysa konstant, vare sig det är xenon, halogen eller fotogen, höhö."
Senast redigerat av Gulmun (24 oktober 2008)

629 Inlägg
24 oktober 2008
Gulmun skrev:
Nej det är dom inte, så därför ville han inte spekulera i hurvida bilprovningen behandlat mig rätt eller fel. Frågade istället om halvljus och §35. Efter lite "ömm... ehöm..." och bläddrande så sa han:
"Ja den paragrafen betyder att din halvljuslykta och lampan som sitter i den får vara typgodkänd för xenon från fabrik, en eftermonterad xenonsats faller precis här. Ditt halvljus ska lysa konstant, vare sig det är xenon, halogen eller fotogen, höhö."

Hittar inget stöd för detta i VVFS. Bara 41§ som påpekar att om halvljuset är enl. 35§ (alltså xenon) så ska det lysa tillsammans med helljus. Inget som rör halvljus generellt. Undrar vad dom fått det ifrån?
Senast redigerat av Oxygen (24 oktober 2008)

jobbar påre
751 Inlägg
24 oktober 2008
helljus och dim samtidigt är lagligt.men varför vill man ha så? går de ju inte å använda när man ska köra inne i stan?.
såå de är bara å koppla på.men ingen rekomendation då dimljus inte hjälper dessto mer på längre håll då jag antar att du endast kommer använda dom på landsväg när du parar ihop dem med helljus.

3 354 Inlägg
24 oktober 2008
dimljusen hjälper ju med breddning av det upplysta området. iaf på de bilar jag kört.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök