3774
Sök

Bilsemester 2009, vilket alternativ är mest ekonomiskt tro?

SAAB-fantast
41 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Har ni börjat planera semestern för -09?

Är väl lite väl tidigt ute med tråden men jag tänkte att vi kan dela med oss även fast det är över 2 månader kvar till jul.

Har själv tänkt mig att bila i sommar och har två tänkbara alternativ: Paris Airshow 2009 eller Nordkapp.

Bilandet skulle kunna se ut som följande:
- Hyr husbil
- Hyr husvagn och tar egna Saaben
- Tar Saaben och struntar i att ta med mig bostaden
- Köper en billig husbil typ VW LT-31
- Köper en billig husvagn

Vilket av dessa alternativ är mest ekonomiskt tror ni?

<SAAB - Born From Jets>

782 Inlägg
21 oktober 2008
Det billigaste blir att ta saaben och sova i bilen.
Det näst billigaste (eller billigaste) borde va att köpa en mindre bränslesnålare bil på blocket och köra dygnet runt och kanske ta in på motell varannan natt sen kränga iväg bilen med minimal förlust eller lite vinst.
Om du har tänkt att betala camping-avgift om du tar husvagnen så tror jag det går jämt ut med att ta in på motell o billiga hotell.
Jag hade hellre köpt en husvagn än att hyra en, köper du när priserna är som lägst (skulle tippa på att det är nu eller senare i vinter) och säljer när priserna är som högst (troligtvis på våren, sommaren) så tjänar du pengar istället för att lägga ut ca: 5-10000:- på att hyra en.
Husbil hade jag skippat för hyran är troligtvis riktigt dyr och en vw lt-31 hade jag aldrig pallat att köra så långt med och jag har absolut inga höga krav.

SAAB-fantast
41 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
patrik79 skrev:
Det billigaste blir att ta saaben och sova i bilen.
Det näst billigaste (eller billigaste) borde va att köpa en mindre bränslesnålare bil på blocket och köra dygnet runt och kanske ta in på motell varannan natt sen kränga iväg bilen med minimal förlust eller lite vinst.
Om du har tänkt att betala camping-avgift om du tar husvagnen så tror jag det går jämt ut med att ta in på motell o billiga hotell.
Jag hade hellre köpt en husvagn än att hyra en, köper du när priserna är som lägst (skulle tippa på att det är nu eller senare i vinter) och säljer när priserna är som högst (troligtvis på våren, sommaren) så tjänar du pengar istället för att lägga ut ca: 5-10000:- på att hyra en.
Husbil hade jag skippat för hyran är troligtvis riktigt dyr och en vw lt-31 hade jag aldrig pallat att köra så långt med och jag har absolut inga höga krav.

Det ska ju vara enkelt också, så palla att köpa en billigare bil som man sitter som en sardin i i 190 mil är väl ingen höjdare, speciellt när familjen ska med.

Hyra husvagn kostar väl 1.500 till 2.000 för de billigaste alternativen på Blocket per vecka, men å andra sidan drar ju bilen hyfsat mer soppa och bara hyran plus extra soppa är ju en del nätter på ett fint hotel.

<SAAB - Born From Jets>

Herr
285 Inlägg
22 oktober 2008
Skulle helt klart lånat/köpt ett större tält och åkt söderut mot värmen.
Campingplatserna håller en helt annan standard söderöver.
12v luftpump alt syretub till luftbädden(tjockare).
Man gör fler mil om dag med endast bilen.
Sen tar de ju betalt per person oftast + campingtomt+ el... osv.
Men det är jäkligt skönt att slippa passa förinbokade hotell och bara åka dit näsan pekar. Varför inte dra mot kroatien längs medelhavet efter showen?

782 Inlägg
25 oktober 2008
Har ni tänkt att åka mer än 2 pers så hade jag skippat bilsemester, speciellt om det ingår barn i familjen.

Sök