3210
Sök

etanol konventering?

176 Inlägg
30 april 2006
Trådstartare
#1
vad vet ni/tycker ni om etanol konventerin? e de lönt? å hur kommer motorn bli? bensinen ida e jy så dyr så tanken har slagit mig några gånger

mvh Mavric

/Mavric\ :)

1 414 Inlägg
30 april 2006
#2
Samma här faktiskt,... Jag ska ta reda på vad Saab gjort för modifiering med T7 motorn när man började köra etanol på den. Kan skriva en tråd senare och berätta vilka skillnaderna är...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

bilmekaniker
131 Inlägg
30 april 2006
#3
klart att det är lönt att konvertera till etanol..
beträffande hur motorn kommer bli beror hel på vilket sätt man konverterar den på.


176 Inlägg
1 maj 2006
Trådstartare
#4
de finns jy ett sånt kitt för ca 2000kr som man kan göra om den med. lr de e bara skit?

/Mavric\ :)

8 156 Inlägg
1 maj 2006
#5
Ett universalkit för 2000:-? Låter lite skumt.
Det är ju skillnad på insprutning och förgasare också. Sen så fungerar ju spriten som ett lösningsmedel, så det är ju inte säkert att alla delar gillar etanolen.

Om jag inte minns fel så finns det en tråd om etanolkonvertering någonstans i arkivet...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

176 Inlägg
1 maj 2006
Trådstartare
#6
de va någon firma så sålde ett etanol kitt för 2000-2500kr lr liknande. de va till insprutning, dom hade gjort om en volvo 740, som exempel bil.

/Mavric\ :)

9 Inlägg
1 maj 2006
#7
Har hört att spidarna kan ta en del stryk av etanol och efter ett tag gå sönder, detta läste jag på nått E85 forum, sen e de juh också så att bilen drar mer bränsle när du kör med etanol, ca 30% eller nått sånt tror jag, så då blir de juh ändå nästan samma kostnad när man tankar.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
1 maj 2006
#8
neno83 skrev:
Har hört att spidarna kan ta en del stryk av etanol och efter ett tag gå sönder, detta läste jag på nått E85 forum, sen e de juh också så att bilen drar mer bränsle när du kör med etanol, ca 30% eller nått sånt tror jag, så då blir de juh ändå nästan samma kostnad när man tankar.

kostnaderna blir dom samma, mmen du får bra mkt mer effekt.

Sky´s the limit...

2 Inlägg
1 maj 2006
#9
Mycket info finns att hämta på etanol.nu
För att summera vad jag lärt mig där (om jag fattat rätt)
Problem: Fetare blandning krävs
   Lösningar: * Programmera om styrsystem
                     * Öka bränsletrycket till spridarna
                     * Större spridare
                     * montera extra styrbox
                     * mfl
Problem: Avlagringar i systemet
   Orsak: Dessa kommer från gamla bensinen, byt bränslefi9lter efter en tid
Problem: E85 fräte/bryter ner
   Orsak: Myt!

Är det lönt?
Svaret tycks vara att ekonomiskt - Nej    Miljömässigt - JA
Sen kan man ju konstatera att om de ärade styrande har nån hjärncell kvar ändras reglerna så att A: konverterad bil får klassas om till "miljöbil" och lämpliga lättnader i avgifter. B: Ser till att indexregleringen mot bensinpriset tas bort....

Letar själv efter "ny" bil som lämpar sig för konvertering

PS!
E85 har oktantalet 105 => gott om utrymme för högre laddtryck/kompression....

//Shargo
&
vitvalen Mymq
(Audi 100 Avant Quattro)

1 414 Inlägg
1 maj 2006
#10
Etanolet bryter faktiskt ner vissa typer av gummipackningar och tätningar, detta är ingen myt. Inte alla packningar i bränsleledningarna och packningar vid filtret och pumpen klarar av bränslet...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

176 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
#11
väldigt tacksam för alla svar. får kanske köpa en billig bil å prova lite på. se hur allt håller.

/Mavric\ :)

Amatör
444 Inlägg
9 maj 2006
#12
fan vet e fan om jag vågar pröva på min bil e sugen som fan men man får höra så mycket olika saker .... Om en verkstad gör det borde man väll slippa oroa sig så mycket ingen som såg motorist idag ?



Sök