Ventilerna på min lilla runk-bil har börjat ticka onödigt mycket så jag tänkte att jag skulle ställa in dem och se om de tystnar något.
Jag har dock aldrig ställt in ventiler på en bil tidigare, bara på en 4-takts moppe.
Det är mekaniska "fjäderventiler" precis som på moppen, med en liten bult som man drar loss för att ställa och sen dra åt igen.
Mina frågor är då:
1. Är det normalt att man måste ställa in ventilerna på denna ventiltyp, hur ofta kan man tänka sig att det behövs för en bilmotor (var 1000-mil 5000, 10 000mil?? Vad är normalt? Varför blir spelet mindre?
2. Hur hårt ska jag dra åt låsmuttern, det finns inga vridmoment angivna för detta i verkstadmanualen. Ponera att jag har en vanlig 10-15cm spärrskaft för detta. Lika hårt som jag drar åt tändstiften, fast med ett litet spärrskaft, är det lagom el för hårt?
3. Ska jag låta bladmåttet ligga kvar i spelet medans jag spänner åt muttern?
4. Hur hårt eller löst ska bladmåttet kunna glida i spelet efter inställning?
Om jag "repar" bladmåttet, är det då för hårt?
Ska bladmåtet med lätthet kunna glida in och ut?
Ponera att jag håller bladmåttet mellan pekfinger och tumme med normalt tryck och för bladmåttet fram och tillbaka, är det ett normalt tryck att ha på bladmåttet i spelet?
5. Hur exakt är det att kamaxeln är i sitt dödläge, kan man skifta någon mm fram och tillbaka utan att det påverkar ventilen, eller är det milimeter-precision på detta?
Konstiga frågor kanske, men ändå viktiga tycker jag att veta inför detta ingrepp.
Tack för bra svar! :-)
Så här ser ventilen ut: