3375
Sök

Irriterande ABSproblem!

166 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#1
Jag har en Accord -94. ABSlampan lyser.... igen för tredje gången i år!!! Först var sensorn VF trasig, den blev ersatt och sedan fungerade ABS:en bra! Men efter att jag hade svetsat bort nå rost och bilen hade stått stilla i garaget i fem veckor så började lampan lysa igen! Jag tänkte att det hade kommit en svetsloppa på sensorsladden eller nått, men efter jag hade kört ett tag så slocknade lampan under en färd då det regnade kraftigt. DÅ tänkte jag att det kanske hade varit skit på nån utav kuggarna som sensorn läser in och att det var därför lampan hade lyst. Men det dröjde inte många veckor innan den började lysa igen! JAg mätte motståndet i sensorerna. HB visade sig vara trasig. Jag bytte ut den. Resultat=Ingen skillnad!

FÖR ER SOM INTE ORKAR LÄSA ALLT:

ABS-lampan börjar lysa efter att bilen har fått rulla en bit.
Det här har jag i resistans:

HF: cirka 0,83     VF: cirka 0,83



HB: 1,26            VB: cirka 0,61

Vilken sensor är trasig? Eller är det inget fel på dom? Kan det vara nått annat fel?
Senast redigerat av tercELLEN (19 oktober 2008)


Avstängd
210 Inlägg
18 oktober 2008
#2
kan vara abs styrenheten
den sitter oftast på pumphuset....( den saken som alla koppar rör går in i är pumphuset)

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

166 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#3
fransman skrev:
kan vara abs styrenheten
den sitter oftast på pumphuset....( den saken som alla koppar rör går in i är pumphuset)

Okej, hur kollar man upp om den funkar?


537 Inlägg
18 oktober 2008
#4
Givarna är hela iaf. Är en givare söner får du inget utslag på resdistansen.

18 Inlägg
18 oktober 2008
#5
du kan ju snurra på hjulet när du mäter sensorerna så ser du om den känner av kugkransen. för när du bara mäter de då får du bara reda på om sensorn är trasig. // Nils

166 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#6
Nils_ skrev:
du kan ju snurra på hjulet när du mäter sensorerna så ser du om den känner av kugkransen. för när du bara mäter de då får du bara reda på om sensorn är trasig. // Nils

Ja det kan jag testa när jag drar på vinterdäcken! ska det bli ett högre värde på mätaren då hjulet snurrar eller?


18 Inlägg
20 oktober 2008
#7
hmm törs ja inte svara på men det kommer och bli olika värden beroende på hur fort du snurrar och värdet kommer att vobla myket // Nils

Avstängd
210 Inlägg
20 oktober 2008
#8
på min volvo så hade jag det problemet... när jag bytte höger fram å den fortfarande visade felkod efter att jag bytt så var det abs styrenheten som var paj

HF: cirka 0,83     VF: cirka 0,83



HB: 1,26            VB: cirka 0,61

Vilken sensor är trasig? Eller är det inget fel på dom? Kan det vara nått annat fel?


jag tror att du mätt HB uppe på en kugg å VB nere i en kugg därför de olika värdana men jag kan ha fel..
har du gjort felkkods läsning på bilen ???'
då kan man oftast se vad som är fel.

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

18 Inlägg
20 oktober 2008
#9
det skulle kunna stäma men snurra hjulet när du mäter då:)

166 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#10
Nils_ skrev:
det skulle kunna stäma men snurra hjulet när du mäter då:)

Testade snurra på bakhjulen, funkade bra på den gamla sensorn, värdet vobblade som du sa! Men den "nya" sensorn rör sig absolut ingenting! Jag kollade om det var nå skit på kuggarna men dom såg relativt fina ut!

Vad göra nu? Är den nya sensorn trasig iaf eftersom värdet inte skiftar?


18 Inlägg
21 oktober 2008
#11
hmm va den absolut inget utslag alls? isf är du säker på att du kom åt nere i kontakten med multimetern så den fick kontakt? annars borde den väll vara slut:(

166 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#12
Nils_ skrev:
hmm va den absolut inget utslag alls? isf är du säker på att du kom åt nere i kontakten med multimetern så den fick kontakt? annars borde den väll vara slut:(

Haha! Nu rörde jag kanske till det! tongue Nämen sensorn gav utslag, men värdet vobblade inte då däcket snurrade. Så om vi säger att multimetern visade t.ex 0.61, och då jag snurrade på däcket så rörde sig inte värdet ifrån 0.61.

Så, vad göra nu?
Senast redigerat av tercELLEN (22 oktober 2008)


166 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#13
Jag har kollat in abs-sensorn igen, och jämfört den med den gamla trasiga sensorn. Jag mätte hur lång den var från skruvfästet till sensorns "topp." Det visade sig slå fel på 4mm! Ändå rätt mycket! Alltså den nya delen var fyra mm kortare, så den hamnar 4mm längre ifrån kuggkransen än den gamla! HAr skickat tillbaka den nya begagnade delen till skroten jag köpte den ifrån, ska beställa idag en HELT NY del istället!
Senast redigerat av tercELLEN (23 oktober 2008)


18 Inlägg
23 oktober 2008
#14
okej haha vad bra då löser det sig nog:D

62 Inlägg
31 oktober 2008
#15
abs lampan borde inte lysa för att den är lite längre, inte på min volvo iallafall, har satt fast en av givarna med bultband för att skruven rostat sunder och den sitter lite för nära kransen. å bromsarna beter sig lite konstigt hugger direkt i låg fart ibland, men det ska fixas snart men den gick igenom besiktningen de kände hugget kollade lampan och konstaterade att det inte var något fel.


Sök