3944
Sök

problem: bilen har ingen drag kraft.

9 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan!

Jag har en Daewoo lanos 1.5 combi
86hästar
årsmodell 1999
miltal ca 13000

Vad jag vet så är inte bilen modifierad på ngt sätt.

Bilen köpte jag för ca 3 år sen. Sen jag köpt den har den varit grymt seg för sina 86häst krafter och den har dragit ca 0.9l/mil hur jag än kör. vilket är mycket för min relativt lilla bil.

Felet uppstod för några dagar sedan, jag hade kört med den samma dag och det fungerade rätt bra, jag märkte bara att den tappa kraften en halv sekund, sen går den, tappar, går.. Ett par gånger när jag gasade upp den snabbt på höga varv. Tänkte inte mer på de.

PROBLEMET:
Jag åker hem och hämtar lite saker, är borta från bilen några minuter, sen när jag kommer tillbaka och startar bilen så går den knappt igång, jag får pumpa med gasen. När den väl är igång så skakar hela motorn och går väldigt konstigt.
Försöker jag gasa iväg "normal" så slocknar den. Men gasar jag järnet, så kommer jag precis iväg men den kommer inte upp i varv, den har ingen styrka alls!
Minsta backe och så kommer jag inte upp för den och bilen slocknar.
Kör jag full gas så kommer den inte up i samma fart som förut.
Bilen fylls SJUKT mycke med avgaser, hela bilen blir rökig efter ett tag.

SAKER JAG LA MÄRKE TILL INNAN PROBLEMET:
Felet uppstod för några dagar sedan, jag hade kört med den samma dag och det fungerade rätt bra, jag märkte bara att den tappa kraften en halv sekund, sen går den, tappar, går.. Ett par gånger när jag gasade upp den snabbt på höga varv. Tänkte inte mer på de.
Jag körde på höga varv några dagar innan också så small det till i avgasröret.

Jag har hål i ljuddämparen, jag har en ny men inte hunnit sätta dit den

ÅTGÄRDER JAG GJORT: Kollat oljan, bytt tändstiften och kablarna eftersom det var lite hål i dem.
köpt medel som ska rensa insprutarn.

Är det någon som vet vad felet kan vara?

Svetsare
3 150 Inlägg
30 oktober 2008
knasenn skrev:
Hejsan!

Kör jag full gas så kommer den inte up i samma fart som förut.
Bilen fylls SJUKT mycke med avgaser, hela bilen blir rökig efter ett tag.

SAKER JAG LA MÄRKE TILL INNAN PROBLEMET:
Jag körde på höga varv några dagar innan också så small det till i avgasröret.

Ingen aning men kass lamda?  Kass katalysator?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
30 oktober 2008
lambdasond som Zonax säger eller om du kanske har separata tändspolar? då kan nån ha gett upp för det låter som din bil inte går på alla cylindrar. darför den skakar och ger ifrån sig "avgas puffar" iaf. kolla så du får gnista till alla cylindrar och om du får det så tycker jag även att du ska göra komptest för säkerhets skull innan du fortsätter. kan va nåt strul i motorn också

-den satt som en fläskläpp-

9 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
Jag åkte till en gör det själv verkstad, jag körde rykande in. När jag tittade under så glödde katalysatorn och bakre ljuddämparens insida.
Jag köpte en katalysator på biltema som jag ska be någon att svetsa fast och byta bakre ljuddämparen.

Jag tror inte min katalysator hade ingen lamda, kan den sitta någon annanstanns?

Det gnistade som det ska. Vad är ett komp test? Testar man om det är tryck i motorn på ngt sätt?

Mvh
Senast redigerat av knasenn (31 oktober 2008)

Sök