2978
Sök

Lönsamt med kondensator?

11 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Har nyss införskaffat dubbla 12". Många polare har discotek i sin bil för att kondensatorn fattas. Är det skonsammare för batteriet med Dubbla kondensatorer? eller räcker det med en enstaka?

Ljudfreak
148 Inlägg
30 oktober 2008
Kondesatorn skickar ut ström när steget behöver det. ser ingen anledningen att ha dubbla. ha 1farad per 1000watt MVH/ Sebastian

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
30 oktober 2008
maximus skrev:
http://www.garaget.org/forum/search.php?search_id=113854827

de hjälpte inte mkt tuvärr:P

ååå ofta när man söker eft NÅTT så står de i alla trådar sök sök sök..inte mkt t hjälp dvs tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (30 oktober 2008)

730 Inlägg
30 oktober 2008
Xorcess skrev:
Kondesatorn skickar ut ström när steget behöver det. ser ingen anledningen att ha dubbla. ha 1farad per 1000watt MVH/ Sebastian

Per 1000 watt som ett steg ligger på ett 1000 watt en förbrukare har ?

Mvh // Charlie

Oj lånar visst tråden lite smile

Fölkesberg Racing =)

497 Inlägg
30 oktober 2008
grejen är det att den är både billigare och bättre med ett extra batteri.

11 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Kan tänkas! men då gäller det att bygga in batteriet såpass att det fortfarande finns plats kvar i bakluckan, jag menar baslådan tar upp en hel del och vill fortfarande ha så mycket med plats som möjligt. Kan bli svårt. kondensator kan man sätta direkt på lådan tänkte jag på.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 oktober 2008
Xorcess skrev:

Nej....en kondensator kan hjälpa till med att dämpa mindre spänningsdippar då den både laddas upp och framförallt ur snabbare än ett batteri.
Sedan kan det även hjälpa till med merkontrolloch lystar o midbas men framföralltmellanregister och uppåt.

En kondensator ÄRinget mirakelmedel för kraftigare spänningsdippar, men en rejäl tilltagen strömförsöjning ÄR det.
Man skall framförallt se till att generatorn och batteri mår bra. Men även alla kablaroch anslutningar som har med strömförsörjningen att göra. HELA vägen från generatorn bak till steget/stegen.

Själv kör jag med50mm2 hela vägen från generator och bak till steg och använder ett vanligt enkelt startbatteri från TH Petersson för 795:- och har inget problem med blinkande ljus och jag har bara 0.02V spänningsfall på hela vägen. Visst får jag ngt mer spänningsfall vid mer pådrag, men diffen mellan batteri och steg är fort. bara 0.02V så det följer linjärt. Med en laddregulator på 14.8V på generatorn så var jag ALDRIG och det står jag för, ALDRIG under 14.4V vid stegen. Försök nå dessa siffror med originalsystem och kondensator roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 oktober 2008
RobinGradin skrev:
Kan tänkas! men då gäller det att bygga in batteriet såpass att det fortfarande finns plats kvar i bakluckan, jag menar baslådan tar upp en hel del och vill fortfarande ha så mycket med plats som möjligt. Kan bli svårt. kondensator kan man sätta direkt på lådan tänkte jag på.

Läs mitt inlägg ovan och komplettera med så stort batteri (dock helst ett AGM eller liknande torrbatteri då den typen harlåg inre resistans) som du får plats med på original batterihylla.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 665 Inlägg
31 oktober 2008
Ett batteri kan aldrig ersätta en kondensator.

OCH

En kondensator kan aldrig ersätta ett batteri.

Batteriet är aldrig så snabb som en kondensator att lämna ström. Det är omöjligt pga konstruktionen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
31 oktober 2008
Rickard-v skrev:
Ett batteri kan aldrig ersätta en kondensator.

OCH

En kondensator kan aldrig ersätta ett batteri.

Batteriet är aldrig så snabb som en kondensator att lämna ström. Det är omöjligt pga konstruktionen.

batteriet ersätter bara 17.000 kondingar serru tongue

ta reda på fakta smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
31 oktober 2008
Har man så dåligt med tillgänglig energi att lampor blinkar så är en kondensator precis som plåster mot benbrott.

En kondensator på 10F innehåller vid 14V ca 1000Ws energi. Ett 65Ah batteri vid 14V innehåller ca 3000000Ws energi (tre miljoner wattsekunder) [b]dvs ca tretusen tiofarads kondensatorer.[/b]
Om det är sådana dippar i elsystemet att ögonen hinner uppfatta "blinkningar" så är dom långsamma. Titta på en glödlampa hemma - den matas med 50Hz. Blinkar den? Svar nej. Blinkningar som syns för ögat är mycket långsammare än 50Hz och när vi hanterar så långsamma svängningar så hinner även batterier med utan problem.

Det som behövs är ett styvt nät - och det bygger man genom att ha tillräckligt med matande energi och krafftigt dimensionerade kablar.

ÄRLIGT KOPIERAT
Senast redigerat av pattilatti2 (31 oktober 2008)

Sök