2724
Sök

Turboras?

105 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Hej.
Tänkte förklara detta så bra jag kan.
Jag har en Saab 9000 CS 2.3T Fulltrycksturbo -92 med en Garrett T25 (TB2529)

Var ute och körde i lördags och märkte att turbon började föra oväsen när jag tryckte på lite, tänkte inte mer på det och fortsatte köra, märkte också att laddtrycket sjönk lite.
Lät bilen stå till idag (måndag) och när jag kör iväg tycker jag det ryker ovanligt mycket, jag tänker att det är väll för att det är kallt.
Senare på dagen när jag kör hem från skolan så ryker den bara mer och mer när jag gasar.
Jag tyckte till en början att det såg ut som vitrök men när jag stannar till ser jag att det är blå rök som kommer i mängder.
Jag kör hem bilen och precis när jag kommit hem så börjar "check oil level" lampan att lysa.

Jag kollar oljestickan och ser att oljan är under minimistrecket, slår på lite olja, startar bilen och gasar lite på tomgång och det fullständigt forsar ut blå rök från avgassystemet.

Pratade med Saab idag och de var till 90% säkra på att turbon hade gett upp.

Är detta tecken på ett turbo ras?

Hoppas ni orkade läsa allt, kom gärna med förslag på vad ni tror det kan vara.

MVH // Jonathan

169 Inlägg
3 november 2008
Är detta tecken på ett turbo ras?

Svar:JA

Svetsare
3 150 Inlägg
3 november 2008
Kolla om kompressorhjulet och turbinhjulet glappar radiellt/axiellt.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Toker
491 Inlägg
3 november 2008
Med den turbon så får man räkna med ras..  Dom byts väldigt ofta..

Toker Jr 081102

105 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Går det att byta till en T28 snurra istället kanske ?

Eller måste jag modifiera något?

Solfilmsmontör
947 Inlägg
3 november 2008
Kolla vad det är för fläns mot grenröret. Är det samma som din original turbo så ja då går de att byta utan några större problem. Vet dock inte hur kompressor delen ser ut med in och outlet. Men är ganska säker på att detta skall funka.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Sök