3364
Sök

Volvo V40 T4 Motorstopp

6 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo T4 2003 modell som nu gått 15 000 mil. Efter ungefär 8 000 mil fick jag mitt första problem med motorn. Den stoppar ibland och går orent, tappar effekt och dör när jag frikopplar. Detta händer dock inte hela tiden utan bara ibland, kanske 2-3 gr om dagen.

Jag har nyss bytt knacksensor, ventilstyrningen (VVT) och nu står lambda sound för tur. Har haft inne bilen på felsök 4 ggr och åtgärdat VVT enheten som det har varit fel kod på länge, men även byte av den hjälpte inte. Har även kollat flera gånger om slangar är lösa, om tanklocket är för tätt och många andra små saker med råd från volvoverkstaden.

Nu efter 10 000,- i reparationer börjar det bli lite tråkigt att samma fel kvarstår. Jag har servat bilen som den ska och även tändstift ska vara utbytta efter jag fick problem. Turbon har även börjat låta lite. Någon som har varit borta i liknande problem?

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 november 2008
#2
Hej,

kontrollera luftsnorkeln som går mellan LMM och turbo, en S formad räfflad gummi bälg ca 70mm i diameter som spricker sönder och ger dina symtom.  luft läcker in och bilen går kass.

Kanske även din tomgångsmotor är trasig eller behöver smörjas upp.

Beklagligt att Volvo inte lagar felet du lämnar in den för och ändå tar betalt!  sjukt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#3
Problemet har ju varit i många år nu. Jag har haft bilen inne på felsökning 4 ggr. Har även kollat luftsnorkeln och det verkade inte vara något fel på den som vi kunde se. Men efter jag bytte VVT'n så verkar det som om bilen går lite bättre, innan gjorde den knappt 200.

Bensin förbrukningen gick också upp med ca 10 % efter jag fick problemet. Jag kan ju köra långt utan problem ibland, men plötsligt så kommer det och det känns som bilen stryps, blir lite rykkig från mellan gas till full gas.

Allt i allo
358 Inlägg
3 november 2008
#4
Phyx skrev:
Har även kollat luftsnorkeln och det verkade inte vara något fel på den som vi kunde se.

Den kan se hel ut, bästa är att ha igång motorn och spruta startgas på den. om motorn förändras i varvtal så är den sprucken någonstans.
Senast redigerat av Ramneborg (3 november 2008)

De é nice !

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 november 2008
#5
Verkade hel...  jo tjena.

den rör sig när motorn rör sig, kan mycket väl vara tätt när du står still men läcka när du kör eller tvärt om.

Kan ju vara en bidragande orsak till att turbon slits fortare att bilen suger in smutsig luft.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#6
Ramneborg skrev:
Phyx skrev:
Har även kollat luftsnorkeln och det verkade inte vara något fel på den som vi kunde se.

Den kan se hel ut, bästa är att ha igång motorn och spruta startgas på den. om motorn förändras i varvtal så är den sprucken någonstans.

Tackar för tipset, detta ska kollas. Och nej, jag har inge vidare bra koll på bilar som ni kanske märker.

Men jag bli så irriterad utav att varje gång man är på verkstaden så ska datorn kopplas inn. Felmeddelande på VVT, 2 dagar efter den är bytt så kommer nästa felmeddelande upp på lambda sond. -"Jaja, vi får byta den med då". Och nu efter 70.11 besök hos verkstaden kommer det fram att det finns ännu en bil med liknande problem och de har ingen anning om vad som kan vara fel med den.

6 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#7
Ramneborg skrev:
Phyx skrev:
Har även kollat luftsnorkeln och det verkade inte vara något fel på den som vi kunde se.

Den kan se hel ut, bästa är att ha igång motorn och spruta startgas på den. om motorn förändras i varvtal så är den sprucken någonstans.

Nu har jag provat med start gas, jag provade runt snorkeln och kunde inte höra motorn gick upp i varv. Har även fått några PM om fler som har liknande eller samma problem. Konstigt att det verkar vara ett ganska så vanligt problem men ingen vet vad det beror på.

EDIT: Pratade med verkstaden igår och de trodde kanske det var tomgångregulatorn men eftersom problemet kommer redan vid 2-3000 varv och börjar gå orent så tycker jag det låter lite konstigt. Han trodde även inte att byte av lambda sond skulle avhjälpa problemet men var tvungen att bytta för att få bort fel koder från datorn.
Senast redigerat av Phyx (5 november 2008)

6 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#8
När jag tänker efter lite så började probleme komma först efter 8000 mil och efter det började knacka väldigt i motorn. Jag körde då till verkstaden som inte kunde se något direkt. Vi fyllde på lite olja eftersom olje nivån var låg, vid minimum. Efter det så började den stoppa. Jag fyller nog på ca 1 liter olja på 500 mil. Är detta onormalt mycket?

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 november 2008
#9
Phyx skrev:
Är detta onormalt mycket?

ja

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

257 Inlägg
6 november 2008
#10
knackar och dricker olja låter som ventiltätningar eller däromkring. men det borde ju inte ge såna felkoder för det tycker jag?
vart i motorn knackar det ungefär? (enkelt sätt är att ta en skruvmejsel och sätta mot motorn på olika ställen och örat mot skruvmejseln så kan man få sig ett hum om vart knackandet kommer ifrån).

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

6 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#11
Det var mest vid början till problemen som motorn knackade. Efter påfyllning av olja så blev det mer eller mindre borta. Men när jag kör på motorvägen i ca 140+ så tycker jag motorn har ett litet "konstigt" ansträngande smått metaliskt ljud. Svårt att förklara men låter som om något inte helt stämmer mekansikt. Men när jag akselerar tycker jag motorn går bra, inga missljud eller konstiga läten. Men vid halvgas eller lätt motorbroms så låter det lite kontigt och motorn stoppar om jag frikopplar.


Sök