1871
Sök

Kortslutning m.m hjälp!

15 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#1
Okej ska försöka förklara detta så bra jag kan smile

Har en volvo 440 som började krångla för några veckor sedan. Tror att det var i samband med att jag satte in en ny stereo. Det som hände var att i princip alla varningslampor på instrumentbrädan började lysa/glappa vid körning.

Fick ett tips att det kunde vara generatorkolen (laddningsrelät?). Åkte därför till biltema och köpa ett nytt som jag relativt enkelt fick dit.

Någon dag senare när jag skulle starta bilen en kall kväll så fick jag inte igång den. Drog fram startkablarna och wipps så startade den.  Men, på vägen hem när jag ligger i jämna 50 knyck så tvär dör den igen.
Fick bogsera hem..

Lämnade in den hos en kille jag känner som laddade upp batteriet och samtidigt konstaterade att det var kortslutning. Så han drog ut nått stift som satt bland säkringarna och bilen funkade igen. Kollade även om generatorn laddade, vilket den gjorde fast lite ojämnt. Eller allt funkade utom Radion, klockan på mittpanelen och takbelysningen. Körde hela dan idag och allt verkade fungera.

Men så ikväll stannade jag en snabbis och när jag skulle starta igen så var batteriet åter igen urladdat. Ringde en polare som kom ner med kablar, fick igen den körde cirka 2 min sen hände samma sak som några dagar tidigare. Bilen tvär dör och går inte starta igen.

Vad kan jag göra?

Mvh Markus

21 761 Inlägg
6 november 2008
#2
Har varningslamporna lyst någon fler gång, eller lyste de bara den första gången?
Vad var det för stift som din polare drog ur?
Senast redigerat av Drönirettab (6 november 2008)

Random Hero
4 047 Inlägg
6 november 2008
#3
kolla också felkoder sen när de problemet e löst

Dog food lid. Backwards

15 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#4
Dom har inte lyst på samma sätt nej, SRS- lampan har lyst lite till och från samt batterilampan. Stiftet var ett sånt vanligt skitstift fast utan säkring i. Satt i 7an i säkringssaken om det nu säger nått. Finns ju en sån sketch på vad de olika går till men på den stod de ingenting ^^

21 761 Inlägg
6 november 2008
#5
Kan ju vara någon kabel vid generatorn som glappar eller kortsluter mot gods, kolla noga på alla kablarna där. Jag har dock ingen aning om hur elsystemet ser ut på 440 tyvärr.

Börja med att ladda upp batteriet igen, det är ju väldigt urladdat. Se till att det blir helt fulladdat.

När du satte in den nya stereon, fick du dra en del nya kablar då eller använde du en originalkontakt?
Senast redigerat av Drönirettab (6 november 2008)

15 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#6
Använde orginalkonakten men satte dit en adapter jag köpte på BRL. verkade ju fungera..

21 761 Inlägg
6 november 2008
#7
Jag kan tänka mig två olika felorsaker, dels att laddningen glappar på något sätt och dels att någonting tjuvdrar ström (ibland kanske).

När batterilampan tänds så brukar det betyda att generatorn inte ger ut någon laddspänning, i det läget så får batterilampan en jordpotential och börjar lysa. Fast det kan även vara kabeln till batterilampan (sitter på generatorns D+) som ligger emot jord på något sätt, då kan generatorn ge laddning fastän batterilampan lyser.

Du bör göra en kontroll så att det inte finns något som tjuvdrar ström när bilen är avstängd, sedan bör du även mäta laddspänningen och se om/hur den varierar. Om det är någonting som drar ström så kan du testa att ta ur stereon och se ifall tjuvströmmen försvinner.

15 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#8
Har testat laddspänningen och den var bra men lite ojämn, inte konstant eller hur man ska uttrycka de...

-  Hur kontrollerar jag att det inte är något som tjuvdrar ström?

Tänkte jag skulle sätta tillbaka de gamla generator kolen för tror faktiskt inte de va dom som spökade från början..

1 400 Inlägg
6 november 2008
#9
Jag hjälpte en kille för bara några veckor sedan med exakt samma problem.

I hans fall var det så enkelt att spännaren till generatorremen skruvade upp sig lite och det räckte för att generatorn inte skulle ladda. Så kolla att remen är ordentligt spänd.

Men i ditt fall så låter det som kortslutning någonstans.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 785 Inlägg
6 november 2008
#10
Toxcity skrev:
Okej ska försöka förklara detta så bra jag kan smile

Har en volvo 440 som började krångla för några veckor sedan. Tror att det var i samband med att jag satte in en ny stereo. Det som hände var att i princip alla varningslampor på instrumentbrädan började lysa/glappa vid körning.

Fick ett tips att det kunde vara generatorkolen (laddningsrelät?). Åkte därför till biltema och köpa ett nytt som jag relativt enkelt fick dit.

Någon dag senare när jag skulle starta bilen en kall kväll så fick jag inte igång den. Drog fram startkablarna och wipps så startade den.  Men, på vägen hem när jag ligger i jämna 50 knyck så tvär dör den igen.
Fick bogsera hem..

Lämnade in den hos en kille jag känner som laddade upp batteriet och samtidigt konstaterade att det var kortslutning. Så han drog ut nått stift som satt bland säkringarna och bilen funkade igen. Kollade även om generatorn laddade, vilket den gjorde fast lite ojämnt. Eller allt funkade utom Radion, klockan på mittpanelen och takbelysningen. Körde hela dan idag och allt verkade fungera.

Men så ikväll stannade jag en snabbis och när jag skulle starta igen så var batteriet åter igen urladdat. Ringde en polare som kom ner med kablar, fick igen den körde cirka 2 min sen hände samma sak som några dagar tidigare. Bilen tvär dör och går inte starta igen.

Vad kan jag göra?

Mvh Markus

Upprepade urladdningar av ditt batteri på detta sättet skadar ditt batteri alvarligt.

När batteriet är full laddat skruva dit + polen först och ha alla förbrukare avstängda i bilen, mät sedan hur hög ström som flyter mellan batteriets - pol och jordflätan. I normala fall är det under 200mA då klockan i bilen och bilstereons minnesfunktion m m drar en liten ström. Skulle det dock vara frågan om hela Ampere så har du svart på vitt att något i bilen drar tjuvström. Koppla bort de enheter du misstänker kan dra ström. Ta en säkring i taget och gör om kontrollen.

När bilen laddar och batteriet är fullt bör du ha 14.0-14.4Volt över batteri och generator. Skulle det visa sig att du har för låg spänning t ex 12.5volt börjar inte laddlampan lysa men spänningen är för låg att tillföra laddning till batteriet. Felkontrollen gör du genom att mäta spänningen mellan batteriets - pol och chassit på både motor och kaross. Mät sedan spänningen över + på generator och + på batteriet. I samtliga fall bör du ha MAX 0.1-0.2 volt spänningsfall, helst 0 Volt!

Ev har du ett fel på regulatorn om övriga mätningar visar sig vara OK

Lycka till!
Senast redigerat av dbjanoz (6 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök