5251
Sök

Dagens moderna bilar så avancerade att det inte är värt...

1 Inlägg
13 maj 2006
Trådstartare
#1
Jag tänkte lära mig reparera bilen själv. Men så var det en som sade att dagens moderna bilar är så tekniskt avancerade och motorrummen så trånga att det inte är värt att reparera det själv. Det är bättre att lämna det till verkstaden.
Stämmer det?
Vilken sorts reparationer går det bra att göra själv?

Finns det något bilmärke och modell som är bättre lämpade för hemmafixare?

/Lars

173 Inlägg
13 maj 2006
#2
Om man lär sig att serva en bil själv så har du ju kommit långt.

Diverse slitagedelar i chassit som spindelleder och annat kan man ju också lära sig byta. Alltid spara man någon krona, men när man ska in och rota i motorn t.ex. så är det ju mycket svårare att byta grejjorna själv.

Men och andra sidan - hur ofta går en modern motor sönder om man servar den väl? Inte ofta.

Den person du talade med tycker jag överdriver lite... kunskap är väll aldrig en börda?

mvh / Fredric

657 Inlägg
13 maj 2006
#3
Allt går att göra själv fast på en nyare bil så krävs det ofta mkt mer tålamod ocg gärna en hel hög med Haynes-manualer

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
13 maj 2006
#4
instämmer, vissa saker kan man lära sig att byta själv och en haynes manual underlättar ganska så mycket. allt på moderna bilar kräver inte specialverktyg och utrustning. sedan så finns det ju exempel på bilar där man måste lyfta bilen på tvåpelarlyft för att kunna byta glödlampor vilket jag tycker är enbart korkat...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

173 Inlägg
13 maj 2006
#5
TS_quattro skrev:
instämmer, vissa saker kan man lära sig att byta själv och en haynes manual underlättar ganska så mycket. allt på moderna bilar kräver inte specialverktyg och utrustning. sedan så finns det ju exempel på bilar där man måste lyfta bilen på tvåpelarlyft för att kunna byta glödlampor vilket jag tycker är enbart korkat...

Det där med glödlamporna är väll för att dom vill tvinga folk in på verkstaden så fort något är fel på bilen så att dom ska dra in pengar?

En liknande sak - Skulle byta spindelled på mina farföräldrars skoda felicia, ungefär 5 år gammal, och det visar sig att spindelleden är NITAD i framvagnsbalken... Totalt idiotiskt!
Troligen bara för att det ska gå snabbare att montera bilen på fabrik och för att när spindelleden går sönder efter 5000 mil så måste folk in och byta en hel balk svindyrt för att dom inte kan byta själva.
"Far åt helvete, Skoda!" Tänkte jag och plocka fram vinkelslipen, kunde tillslut byta spindelleden men det tog ett antal timmar längre tid för att man var tvungen att skära och slå bort nitarna. 

Fy fan för sånna pengasugande fasoner från biltillverkarna ...

mvh / Fredric

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
14 maj 2006
#6
TS_quattro skrev:
instämmer, vissa saker kan man lära sig att byta själv och en haynes manual underlättar ganska så mycket. allt på moderna bilar kräver inte specialverktyg och utrustning. sedan så finns det ju exempel på bilar där man måste lyfta bilen på tvåpelarlyft för att kunna byta glödlampor vilket jag tycker är enbart korkat...

Kommer ihåg när jag praktiserade på en volvo och renault verkstad....kom in en renault clio....skulle göra lite service på den..men en lampa var sönder så vi skulle byta den.....då sa arbets ledaren att vi kan behöva slita ner nästan hela fronten för att komma åt lampan...och de fick vi göra oxå....tog ju lite längre tid

Allt för den där jävla hatten!

12 086 Inlägg
14 maj 2006
#7
Att fixa en modern bil går väl hyffsat.. de som blir mer o mer avancerat är när man ska modifiera, eftersom typ allt sitter i en serie elektronik o jobbar tillsammans så blir de ofta fel i något annat när man ändrar!smile Men de mesta mekaniska ser sig likt ut bara att de är massa plast på nu kanske!smile Sånna här vanliga saker som olja stift bromsar avgasrör mm ser väl ungefär ut som de gjorde förr.. lite specialverktyg kanske men inget man inte kan köpa.

5 710 Inlägg
14 maj 2006
#8
lagu2653 skrev:
Finns det något bilmärke och modell som är bättre lämpade för hemmafixare?

Japp, Lada Niva finns fortfarande att köpa som ny och ser ut som de gjorde 1985. smile

Vad har du själv för bil?

MVH Jonas
..............

4 554 Inlägg
14 maj 2006
#9
Alex_halvordsson skrev:
Allt går att göra själv fast på en nyare bil så krävs det ofta mkt mer tålamod ocg gärna en hel hög med Haynes-manualer

haynes är nog dom sämsta manualer ja vart med om.. har visserligen inge bättre men funderar heldre 5min extra än kollar på deras böcker som är innehållslösa..

1 079 Inlägg
14 maj 2006
#10
Som sagt det går att spara en hel del pengar på att serva och göra de enklaste reparationerna själv, men samtidigt så när man ska sälja den "nya" bilen så står köparen där och prutar för att serviceboken inte är fullständig.

Dagens verkstäder byter enheter, de lagar inte, oftast byter de en stor del som består av många komponenter istället för att byta den komponenten som är trasig. Sen om de ska byta en packning för några kronor så kan jobbet gå på flera tusen samtidigt brukar de rekommendera att man byter en annan dyr del när man ändå rivit ner stora delar av motorn.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

66 Inlägg
14 maj 2006
#11
det är väl bara att åka ner till närmsta gymnasie skola och titta vad det är för folk som går på fordon ;P sen förstår man att man inte behöver vara raketforskare för att skruva med bilar


och så kan man ju skaffa sig verkstads CDn på bilen oxå e kan ju hjälpa lite! smile


Sök