3667
Sök

hur vet man om dumpventilen är trasig?

IT tekniker
10 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
hej.. jag kör en Audi 1.8T och jag har inget turbotryck.. när torbon ska gå igång så pyser det bra..

Jag tog bort motor kåpan o kolla och då ser jag att de sitter någon ventil som har spruckit ..
tror ni de e "dumpventilen".. ? isf va kostar det att fixa? bör man köpa någon annan än orginal me tanke på att den BSR chippad?

355 Inlägg
14 maj 2006
Sitter  ventilen  på/vid turbon svar ja
Svårt att säga  men  hittar du en  likadan  eller liknande  och ställbar ska det gå bra
Men se bara till att  du ställer in  samma bar som det  var på den trasiga bara smile

IT tekniker
10 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
okej.. men den ventilen som är trasig är inte ställbar..  hmm

ahh den sitter vid turbon
Senast redigerat av audi_bjorn (14 maj 2006)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 maj 2006
nja, dumpventilen är svart, gjord av plast och har två st 25 mm slanganslutningar samt en liten 6 mm slanganslutning "på toppen" om den är sprucken så borde det bli svårt att bygga ladd... men allt trycket borde inte kunna rymma ut genom den... men visst, om det är dumpen så kasta ut skiten och sätt i en rejäl kolvdump i aluminium, finns en uppsjö av dessa som går att få ta i nästan var som helst... dahlbäck har en, sedan finns ju forge, jb raceparts (bra dumpar som kan varieras till förbannelse), GFB/streetside etc etc etc.
ah, just det, originaldumpen ser ut såhär: http://www.socalsupras.com/images/bov/boschBOV.jpg

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

IT tekniker
10 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
tack smile ahh de e den!.. grejen e att den e inte spräckt utan toppen hoppar av när jag gasar till..

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 maj 2006
hehe, ja då är det ju inte mycke å tjafsa om, ut me skiten  smile
en likadan fast starkare kostar 300 spänn på V.A.G, vag nr: 034 145 710C
kör själv med en sån och den funkar fint...

Numera leg. grusligist!

IT tekniker
10 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
fan smile du e ju bara för underbar! hahaha

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 maj 2006
hehe, nja, jag är väl lite nörd kanske... glöm inte att köpa nya slangklämmor bara, de som sitter original är engångs skit som måste klippas bort, du behöver tre st, 2 st 24-32 och en liten jäkel med en skruv som är lätt att komma åt eftersom den kommer sitta nedsjunken i toppen på ventilen... när du ändå håller på så kolla att vakuumslangen är hel, den har en tendens att torka väldigt lätt och spricka sönder vilket gör att dumpen inte funkar som den ska samt gör tomgången orolig.

Numera leg. grusligist!

Sök