Har en liten fundering på byte av stötdämpare på en s70. Jag har för det första ett knarrande ljud som uppkommer vid körning vid vägarbete eller vägbulor. Kan det vara fjädersätet eller är det att stötdämparen är slut och den går helt på fjädern?
Hur lång tid kan det ta att byta allt själv om man har rätt verktyg och aldrig har gjort detta förut? Om någon vet och vill dela med sig av kunskaper är jag tacksam!
kolla så det inte är stab-stagen, det är vanligt eller så kan det vara den övre fjäderlagringen
tror med att du har problem med lagringen
nu vet jag inte hur det ser ut på s70 men skulle jag byta på min 945 skulle det ta ca 1tim men då vet jag exakt hur jag ska göra så du kan räkna med en dag:D
stabstagen menar du då det som sitter under motorhuven eller under bilen? när du skriver fjäderbenslagringen är det då fjädersätet du tänker på? 1 dag ska jag nog fixa det på men det får bli efter besiktningen, har 1 sak kvar att fixa, ABS-lampan lyser, lämnade in den på Volvos verkstad för diagnos och de fick det till styenheten höger bak som spökar. Har dock läst att det kan vara typ vad som helst så jag börjar nog med att rensa där kuggarna sitter ifall det kommit damm på linsen eller nåt. Ny styrenhet kostar la 1400:- SEK på Volvo, kanske inte ens behöver byta den...
alltså styrenheten under huven menar jag ska lossa på allt och kolla om det är kugghjulet som är skititgt, tror mer på det. Eftersom lampan tänds och släcks när jag kör.
Styrenheten på volvo här får jag för 1400:- i alla fall.