2737
Sök

Regler angående bil på släp?

214 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Tjenare!
Tänkte bara kolla om ni har lite mer hum än mig på hur det fungerar med regler och sådant. Ska flytta en bil 25 mil. Men ska bygga om den när den kommer hit så känns inte speciellt värt att besiktiga och ställa på den. Hur är det med regler osv för att köra den på släp?

Mvh Johan

564 Inlägg
12 november 2008
Släpets totalvikt (last + egenvikt) får inte väga mer än bilens tjänstevikt och hela fordonskombinationen får inte väga mer än 3,5t för att få köras med B-körkort. Dessutom är det inte säkert att bilen får dra hela sin tjänstevikt heller. Det står i bilens regbevis hur mycket man får dra.
Många bil-släp kräver BE-kort.
Bilar som får dra relativt tungt på B-kort är bland annat Subaru legacy(får dra 2t på b-kort), volvo 740-940, Bmw 5-serie m.m.

Mvh Johan

564 Inlägg
12 november 2008
Om man nu vill "fula sig lite" så är det bättre att överlasta ett B-kortsläp än att koppla på ett BE-kortsläp på bilen om man inte har BE-kort.

Överlast är "bättre" än olovlig körning då påföljden är lite mildare om man blir stoppad. (OBS! Jag själv har inte åkt dit på något av ovanstående, utan detta är vad flera har tipsat mig om när jag ska dra släp)

564 Inlägg
12 november 2008
ewrs skrev:
groze skrev:
Om man nu vill "fula sig lite" så är det bättre att överlasta ett B-kortsläp än att koppla på ett BE-kortsläp på bilen om man inte har BE-kort.

Överlast är "bättre" än olovlig körning då påföljden är lite mildare om man blir stoppad. (OBS! Jag själv har inte åkt dit på något av ovanstående, utan detta är vad flera har tipsat mig om när jag ska dra släp)

Men så ska man också vara försäkrad om att denna överlast inte medför fara. Se till att grejerna håller smile

Självklart!

Jag uppmanar inte till att överlasta, det var inte därför jag skrev så. smile

* Voff voff *
10 583 Inlägg
12 november 2008
groze skrev:
Bilar som får dra relativt tungt på B-kort är bland annat Subaru legacy(får dra 2t på b-kort), volvo 740-940, Bmw 5-serie m.m.

Mvh Johan

2 ton på b-kort blir svårt eftersom det förutsätter att bilen har en tjänstevikt på 2 ton... Och 2 + 2 blir 4 ton och det är mer än dom totala 3,5 ton du får köra på B-kort! smile

I övrigt instämmer jag helt i det du skrivit!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

564 Inlägg
12 november 2008
Brådhis skrev:
groze skrev:

Mvh Johan

2 ton på b-kort blir svårt eftersom det förutsätter att bilen har en tjänstevikt på 2 ton... Och 2 + 2 blir 4 ton och det är mer än dom totala 3,5 ton du får köra på B-kort! smile

I övrigt instämmer jag helt i det du skrivit!

//Brådhis

haha! Ja ibland är man dum... Du har helt rätt. däremot får bilen dra 2t på BE, vilket är rätt mycket för vanlig personbil. smile

Darth Vader
1 644 Inlägg
12 november 2008
Volvo s70 har tydligen nån specialgrej så att den får dra ganska mycket.. Vet ej mer, men jag vet att vissa har just s70 för att dra bil på släp med B-kort. Nån som vet mer får gärna fylla på

Just min referens har en s70 för att dra sin skyline eller supra, vad det nu var till olika träffar, utställningar m.m. med B-kort.
Senast redigerat av DoWahDiddy (12 november 2008)

Braaaaap?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 november 2008
Det står på din reg hur mycket totalvikt med bromsad släp du kan dra med din bil.
Det står på släpet totalvik: släp tjänstvik + bilen totalvikt. om detta överstiger det som står på din bil reg, får du inte köra, inte äns tom sälp, det är totalvikt på släpet som avgör om du får köra den eller inte.
Staffen är överträdelsen till B körkort lagen då olövlig körning med därefter konsekvanser.
till överlast, om du får en polis kontrol, du får koppla av släpet från bilen på plats och ringa till någon som har rätt behörighet (BE)
Jag i din plats skulle inte chansa och köra olagligt
Du får tänka också att om det skulle hända någonting på vägen, försäkring kan ställa till problemer, du vet hur dom är när det gäller ersättning
Till slut, det du kan göra är att fråga om någon som har BE på garaget som skulle kunna hjälpa dig med körning
Jag har själv BE körkort men jag vet inte hur är din sträckan.
...................
groze skrev:
BMW 5 serien får dra 2 ton med B körkort, Jag undra vilken 5 serien? Jag har själv en 530 och den får dra 1250kg med B körkort och 2 ton med BE.

MVH:

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

4 001 Inlägg
12 november 2008
groze skrev:
ewrs skrev:
groze skrev:

Men så ska man också vara försäkrad om att denna överlast inte medför fara. Se till att grejerna håller smile

Självklart!

överlast med mer än 30% så går det vidare till åklagare och risken att få återkallat körkort.

det finns inte många bilar & biltransporter där man klarar vikten på enbart B-körkort

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

157 Inlägg
12 november 2008
DoWahDiddy skrev:
Volvo s70 har tydligen nån specialgrej så att den får dra ganska mycket.. Vet ej mer, men jag vet att vissa har just s70 för att dra bil på släp med B-kort. Nån som vet mer får gärna fylla på

Just min referens har en s70 för att dra sin skyline eller supra, vad det nu var till olika träffar, utställningar m.m. med B-kort.

jag supra  är nästan bara gjord  av plast o sånt

audi 100

564 Inlägg
12 november 2008
alain skrev:
Det står på din reg hur mycket totalvikt med bromsad släp du kan dra med din bil.
Det står på släpet totalvik: släp tjänstvik + bilen totalvikt. om detta överstiger det som står på din bil reg, får du inte köra, inte äns tom sälp, det är totalvikt på släpet som avgör om du får köra den eller inte.
Staffen är överträdelsen till B körkort lagen då olövlig körning med därefter konsekvanser.
till överlast, om du får en polis kontrol, du får koppla av släpet från bilen på plats och ringa till någon som har rätt behörighet (BE)
Jag i din plats skulle inte chansa och köra olagligt
Du får tänka också att om det skulle hända någonting på vägen, försäkring kan ställa till problemer, du vet hur dom är när det gäller ersättning
Till slut, det du kan göra är att fråga om någon som har BE på garaget som skulle kunna hjälpa dig med körning
Jag har själv BE körkort men jag vet inte hur är din sträckan.
...................
groze skrev:
BMW 5 serien får dra 2 ton med B körkort, Jag undra vilken 5 serien? Jag har själv en 530 och den får dra 1250kg med B körkort och 2 ton med BE.

MVH:

Jag tänkte mest på äldre 5-serie... e39 vet jag inget om.. Min 525iXA E34 (fyrhjulsdriven) får jag dra 1450kg på B-kort om jag minns rätt. En vanlig 525 utan fyrhjulsdrift tror jag får dra lite mer, då min har en tjänstevikt på 1930kg. En vanlig utan fyrkrafs väger ca 1800kg.

4 001 Inlägg
12 november 2008
peking_86 skrev:
DoWahDiddy skrev:

jag supra  är nästan bara gjord  av plast o sånt

jag kan sätta min senaste Kalle Anka Pocket på att det är överlass vid den kombinationen.

snabbt räknat och inte med exakta siffror:

S70 B-kort max 1500kg BE 1800kg
Toyota Supra ca 1200kg (lågt räknat)
Släp som får lassa 1200kg <600kg alltså krävs BE och ett förhållandevis lätt släp.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
12 november 2008
kolvas skrev:
groze skrev:
ewrs skrev:

Självklart!

överlast med mer än 30% så går det vidare till åklagare och risken att få återkallat körkort.

det finns inte många bilar & biltransporter där man klarar vikten på enbart B-körkort

Och tar dom dig med överlast så är det tvärstopp, du får inte åka en millimeter med ekipaget..

2 924 Inlägg
12 november 2008
groze skrev:

Du uppmanar här till lagbrott vilket är totalt förbjudet att göra här!
Tänk dig för nästa gång!

/Moderator

~ Life is short, have FUN! ~

564 Inlägg
12 november 2008
peegee skrev:
groze skrev:

Du uppmanar här till lagbrott vilket är totalt förbjudet att göra här!
Tänk dig för nästa gång!

/Moderator

Jag anade nästan det... Meningen var inte att uppmana till att köra olagligt, utan att upplysa om de olika påföljderna som kan bli om man skulle göra det.

Jag ber om ursäkt och skall självklart tänka mig för nästa gång.

Mvh Johan

Sök