3597
Sök

Bilen laddar inte??!!

33 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Yo alla:) jag har en chrysler 300 -68 med en 7.2 liters V8. 440 big block. Har haft problem med laddningen, så jag fick bytat till ny generator o efter det så skulle det fungera (enligt verkstan för han kolla laddningen, låg på 14.1) fick hem bilen. funka galant på hemvägen. 1-2 dar senare skulle jag ut på en runda dock dog bilen på vägen:S ladadde inte. fick lånat annat batteri så jag kom hem. kan d nu va som så att batteriet i bilen är för klent? Att den drar mer ström än den hinner ladda? Bara generatorn e på 75 amp. O misstänker jag rätt så om batteriet är klenare ex 55 amp, så borde ett kraftigare batteri vara lösningen? Väldigt tacksam för svar, tips och råd:) mvh

12 086 Inlägg
11 november 2008
När bilen är igång så spelar batteriet en mindre roll då alla ström ska komma från generatorn.
problemet med små batterier kan va att det har för klen startkraft och har man en bigblock som du som kräver sina hästar för att starta kanske man suger ut batteriet, jag är ingen expert på el egentligen.

55 amp är påtok för lite för din bil förövrigt, minst 80Ah med tanke på hur mkt ström din startmotor suger.
75a är inte mkt men inte för lite tycker jag inte häller, men jag tror att du har fel på laddningen, troligen laddar den inte som den ska, kanske feldimensionerat remhjul? Sjunker spänningen när bilen är igång är de generatorn de är fel på, inte batteriet.

Sj har jag 100Ah batteri och 140A generator i Bmwn, iofs låter den som en mindre kraftstation när man vrider på nyckeln smile

33 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Ja strömmen försvinner faktiskt under tomgång, kan vara att batteriet inte tar emot laddningen? eller så kan det vara fel på remhjulet som du sa... Den ska snart in på rembyte hos samma kille, så kan passa på o fråga då, o själv få se om den laddar. Men enligt han så laddade den 14.1 iaf.

27 Inlägg
12 november 2008
Ja laddning kan vara ett spökproblem. Kolla med en voltmätare spänning innan start, bör ligga över 12v om batt är ok, starta bilen och spänningen ska då stiga till ca 13,5-14,5 om gen laddar normalt, sen kan det vara så att batt inte håller värden för start, så kanske ett batt byte vore klokt.

Sök