2270
Sök

vad säger lagen om styling

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
28 september 2008
Sokrates skrev:
Ändra hjulstorlek där h-mätare felvisning överstiger 5%, där däck tar i nånstans i chassi/kaross fjädringsväg styrutslag, kolla hastighets/maxlast index på fälg/däck.
/Tommy.

Illa, har orginal fälgar på och orginalhög med. Ändå så tar det i när jag svänger big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

BMW it is
32 Inlägg
28 september 2008
volvo_raggers85 skrev:
hej jag undra om det finns nån lag inom styling  vad man får ha och inte ha

MASSA skit som grisen gnäller på... man får t.ex inte ha ledljus eller neon osv för man liknar en polis :s

FTP... Power Is Nothing Without Control

Meister
6 763 Inlägg
28 september 2008
FTP skrev:
volvo_raggers85 skrev:
hej jag undra om det finns nån lag inom styling  vad man får ha och inte ha

MASSA skit som grisen gnäller på... man får t.ex inte ha ledljus eller neon osv för man liknar en polis :s

Är de konstigt eller? Om du vänder lite snabbt på huvet när de är mörkt och så ser du någt blått blinka bakom. Vad tror du att de är då? Folk som inte har nogt större bil intresse tror ju att de är en polis

Eliminator
1 441 Inlägg
28 september 2008
Kesler skrev:
Sokrates skrev:
Listar styling som inte är laglig, men förekommer och säkert vissa kommer påstå är lagligt.
Vilket det inte är.

Xenonkonvertering.
Ögonlock.
Toning av fram/bakljus.
Neonljus utvändigt/under.
Ändra färg på p-ljus o konstant ljus på körriktningsvisare.
Turbokonvertering, finns maxgräns på effekt på varje bil, kolla upp det.
Spacers för breddning av spårvidd.
Ändra hjulstorlek där h-mätare felvisning överstiger 5%, där däck tar i nånstans i chassi/kaross fjädringsväg styrutslag, kolla hastighets/maxlast index på fälg/däck.
Tona rutor fram främre sidorutor inkl. streamers framruta.
Shaved doors inga handtag utvändigt.
Lambodörrar.
m.m.

Som sagt, nu kommer flera att påstå att de minsann besiktat med en eller flera ovanstående grejer och fått blankt papper, men de är fortfarande inte lagliga.

/Tommy.

haha lägg av

ögonlock får du ha sålänge de inte ändrar ljusbilden! Skitsnack!
Toning av bakljus är lagligt så länge blinkersen blinkar gult å reflexerna lyser! Skitsnack!
Neon är lagligt sålänge du inte har det på i trafik! Helt riktigt, men det torde vara uppenbart?!

osv osv

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Diktator
968 Inlägg
28 september 2008
Kesler skrev:
haha lägg av

ögonlock får du ha sålänge de inte ändrar ljusbilden!
Toning av bakljus är lagligt så länge blinkersen blinkar gult å reflexerna lyser!
Neon är lagligt sålänge du inte har det på i trafik!

osv osv

ögonlock som täcker någon del av lampan får man inte ha = dom ändrar alltid ljusbilden..
står rätt klart i lag texten att du inte får måla dina lampor eller ändra orginal utseendet, och dom måste vara E godkända. därimot så godkänner besiktningen i vissa fall det du nämner..
allt det du nämnt ovan är "lagligt" så länge du inte framför den på allmänväg...

sen, tona framrutorna får man göra om det är 25% toning, vilket är svårt att avgöra vad det är eftersom varken polis eller bilprovning har mätinstrument, sådärför brukar dom ta det som vilken toning som helst så då får ma plocka bort

1 661 Inlägg
28 september 2008
sen, tona framrutorna får man göra om det är 25% toning, vilket är svårt att avgöra vad det är eftersom varken polis eller bilprovning har mätinstrument, sådärför brukar dom ta det som vilken toning som helst så då får ma plocka bort

Bilprovningen har mätinstrument som mäter ljusgenomsläpp och även den ljusaste toningen åker du dit på, tyvärr.
Dom flesta(vet inte om alla) rutor är redan tonade från fabrik så även en transparent toning försämrar ljusgenomsläppet.

Men som vanligt, vissa klarar sig på besiktningen, andra inte.

Diktator
968 Inlägg
28 september 2008
Sexyicecube skrev:

Bilprovningen har mätinstrument som mäter ljusgenomsläpp och även den ljusaste toningen åker du dit på, tyvärr.
Dom flesta(vet inte om alla) rutor är redan tonade från fabrik så även en transparent toning försämrar ljusgenomsläppet.

Men som vanligt, vissa klarar sig på besiktningen, andra inte.

Mycket har hänt sedan jag utbilda mig så det kan ju mycke väl blivit del av deras instrument på 2 års tid

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 september 2008
Sokrates skrev:
Listar styling som inte är laglig, men förekommer och säkert vissa kommer påstå är lagligt.
Vilket det inte är.

Xenonkonvertering.
Ögonlock.
Toning av fram/bakljus.
Lambodörrar.
m.m.

Som sagt, nu kommer flera att påstå att de minsann besiktat med en eller flera ovanstående grejer och fått blankt papper, men de är fortfarande inte lagliga.

/Tommy.

Vad jag har hört så får man ha 15% toning på främre sidorutorna.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 september 2008
Grotesk skrev:
Sokrates skrev:
Vilket det inte är.

Xenonkonvertering.
Ögonlock.
Toning av fram/bakljus.
Lambodörrar.
m.m.

/Tommy.

Ja det är lite speciellt det där, så mycket som är olagligt men man ändå ser på gatan/vägen. Men visst, det är ändå olagligt!

Men hallå?? varför skulle det vara olagligt med dom 3 sista pungterna??

Dom flesta bilar har ju redan original nån form av streemers i frammrutan, och sätter man på en egen som inte överstiger originalen så är det helt och hållet lagligt.

och det där med handtagen vet jag inte men farför skulle det vara olagligt? det är ju ingen trafikfara av någon sort.

Och lambo dörrar är inte OLAGLIGT för det första fins det redan på lambo bilar =P och vill du ha det på en gammal golf från 88 så får du ha det. kanske det ev blir registrerings besiktning på det men jag ser heller ingenting som skulle göra det olagligt?

Rätt mig om jag har fel och ska ni rätta mig så bör ni vara säkra! =P

/ Johan.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 september 2008
Dark_Angel skrev:
Grotesk skrev:
Sokrates skrev:
Vilket det inte är.

Xenonkonvertering.
Ögonlock.
Toning av fram/bakljus.
Lambodörrar.
m.m.

/Tommy.

Ja det är lite speciellt det där, så mycket som är olagligt men man ändå ser på gatan/vägen. Men visst, det är ändå olagligt!

Dom flesta bilar har ju redan original nån form av streemers i frammrutan, och sätter man på en egen som inte överstiger originalen så är det helt och hållet lagligt.

och det där med handtagen vet jag inte men farför skulle det vara olagligt? det är ju ingen trafikfara av någon sort.

Och lambo dörrar är inte OLAGLIGT för det första fins det redan på lambo bilar =P och vill du ha det på en gammal golf från 88 så får du ha det. kanske det ev blir registrerings besiktning på det men jag ser heller ingenting som skulle göra det olagligt?

/ Johan.

Vad jag vet jobbar sokrates med just dom här frågorna, att säga att han har fel i punkterna är bara slöseri med tid, däremot kan man ju fråga varför wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 september 2008
SatansWrath skrev:
http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2008/06/Death-Race-MachineGun.jpg

Är det lagligt? för jag funderar på fixa det till en polares pickup,

Ha Ha Ha skaffa dig en vapen licens, + att du är rätt för att flyga ut genom rutan vid kolision och skyll på att du måsta ploga gården när det snöat mycke. då e det nog lugnt haha tongue

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
28 september 2008
IceEyes skrev:
Sokrates skrev:
Vilket det inte är.

Xenonkonvertering.
Ögonlock.
Toning av fram/bakljus.
Lambodörrar.
m.m.

/Tommy.

Vad jag har hört så får man ha 15% toning på främre sidorutorna.

Nja.. halft rätt.. du får ha färgat glas i fram. men absolut aldrig någonsin får du ha solfilm/toningsfilm.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

260 Inlägg
28 september 2008
Det känns faktiskt som att alla som här som diskuterar emot Sokrates bara spekulerar och "antar" eller "hoppas".. Läs regelboken!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 september 2008
Sokrates skrev:
Vilket det inte är.

Xenonkonvertering.
Ögonlock.
Toning av fram/bakljus.
Lambodörrar.
m.m.

/Tommy.

Hur är det om jag köper ett komplett Xenonkitt från en A4 av senare årsmodell som har det original då? Att jag köper allt som hör till menar jag då smile Gör det någon skillnad i och med att min bil inte är helbilsgodkänd? (Funderar lite)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

12 Inlägg
28 september 2008
Dark_Angel skrev:

/ Johan.

det där med handtagen, kan tänka mig att det är för att räddningspersonal ska kunna ta sig in i en bil om någon i bilen sitter fast...  är ju förstås inte säker men om man tänker lite längre än näsan räcker så smile

Och kom ihåg; det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke

Mollllgan
28 september 2008
Trådstartare
Sokrates skrev:
Vilket det inte är.

/Tommy.

Men gäller det bara turbokonvertering eller chippning med??? för vid chippning så ökar man ju effekt rätt mkt???

Ex bsr steg 3smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 september 2008
snart får man vell endast köpa orginal märkes grejjer inom vilket märke man nu kör
han som skrev den där listan med vad man inte får ha osv stämmer ju det hela hänger ju på humöret på snuten som stoppar än vissa snutar e petigare än andra
som han sa bara för man kommer igenom bes / slipper undan böter betyder de inte att bilen är laglig ändå

60 Inlägg
28 september 2008
Vi kan ju spinna vidare på exakt vad som är och inte är lagligt... eller åtminstone hur lagens långa arm tolkar saker och ting...

För ett par veckor sedan vart en polare till mig stoppad (befann mig i baksätet) pga dimljus/positionsljus kvällstid (hade stått parkerad för fotografering, sedan glömde han skifta om igen)

Solklart att det var böter på detta då det klart och tydligt står i den stora boken.

Det som däremot förbryllade mig lite var det Polisen sa till min polare som vi kan komma att kalla Nisse:

Polis: Vad ska du med de där (dimljusen) till egentligen!? du får ju ändå aldrig använda dem!
Nisse: Jo men om jag ersätter halvljus med dimljus får jag använda dem i kombination med parkerings belysning dagtid!
Polis: Nej det får du då inte!
Nisse: Jo det får jag då visst det!
Polis: Nej det spelar ingen roll vad du säger, du får aldrig använda dem så det så!

slut på diskussionen...

Detta får mig att fundera lite på vart hämtar lagens långa arm sin info ifrån, för sist jag kikade var det då OK!?

133 Inlägg
13 november 2008
Ja polisen sa till mig en gång att man aldrig får kombinera helljus med dimljus- ibland undrar man om de fick brickan i cornflakes paketet. Men jag tjaffsade inte emot då han inte gav mig böter för dim+parkeringsljus på natten..

Men nu är det såhär... Jag ska besiktiga min bil innan februari och har spacers på.... Han kommer inte gå igenom va?
Han gick knappt igenom förra året då dom tyckte jag hade för få ljuddämpare och kapade fjädrar... Så dom kommer säkert anmärka på spaceplattorna med....?

Och när det gäller mappning eller chippning så är det inte lagligt (om det överskrider 5% mer än orginaleffekten). Polarn var tvungen att skaffa intyg från Saab att bilen var orginal då besiktningsmannen tyckte bilen gick för bra...
Skruva ner laddtrycket så ska det inte vara några problem, vid besiktningen iaf!!

If you don't live for something, you'll die for nothing

Sök