FireTraXX skrev:
En hund som biter ska avlivas, inga förmildrande omständigheter.
Vad händer när en 4-åring traskar förbi ingången till ICA och hunden hugger, står du bakom din hund då med?
Underbar logik. Om ett barn har ihjäl någon, ska barnet också avlivas. Inga förmildrande omständigheter.
Om någon i det här fallet ska avlivas så är det ägaren, då det är den som har ansvaret, såväl för hundens tidigare uppfostran såväl som för hundens beteende i alla situationer. Nu tycker jag inte att brottets art är så pass grovt att någon, ens hundägaren, borde avlivas, och dessutom har vi inte dödsstraff i Sverige.
Jag antar att du, precis som de flesta andra människor (Mahama Ghandi var kanske ett undantag), kan tänkas gå till attack om du utsätts för tillräckligt myclet hot och/eller provokation? News flash: när du blir rädd utsöndras adrenalin i din kropp. Exakt detsamma som om du förbereder ett anfall. Hunden känner doften av detta, och eftersom de tar det säkra före det osäkra anfaller de först.
Doften av adrenalin för en hund kan i väldigt många fall jämställas med betydlig provokation eller överhängande hot för en människa.
Det är upp till ägaren att träna bort denna instinkt, exempelvis genom att vänja den vid olika situationer samt övrig stimulans. Hunden ska inte straffas för ägarens fel. Om du anser att den ska det, så skulle det vara intressant att se vad du tycker om att någon i framtiden kanske "straffar" ditt barn för ett fel du begått?
Väl att märka, jag talar nu om hundar som bitit
en gång. Upprepade beteenden av den sorten tyder troligtvis på en hund som, antingen på grund av sjukdom, brist på träning/handhavande eller liknande är bortom all räddning. Då är naturligtvis avlivning helt korrekt tillvägagångssätt.
MVH Alex, 3 x hundbiten som barn men idag hundägare.