3596
Sök

Igår bet min hund en person, vad händer nu ?

RS
886 Inlägg
12 november 2008
rekord_sport skrev:
cebT skrev:
min egna hund är rädd för småbarn och det är ju ett problem när det är så många som vill klappa honom.
sålänge jag är nära honom så är det inga störra problem men ibland så är det barn som klappar utan min närvaro.. blir det då mitt fel egentligen om något skulle hända?
en hund kan ju bita även om hunden i sig är världens gulligaste o snällaste..

tycker det är synd för dig o din hund i den situation som ni har...

ja det är under ditt ansvar. Ett tips kan ju vara en munkorg. En rädd kopplad trängd hund kan göra mkt som man inte trodde.

Vems fel det är vet jag inte men det är ju hundägaren som har ansvar för hunden. En hund som är tränad och van att möta människor har ju mindre sannolikhet att bli rädd.

Focus RS

3 113 Inlägg
12 november 2008
mtudiesel skrev:
cebT skrev:
min egna hund är rädd för småbarn och det är ju ett problem när det är så många som vill klappa honom.
sålänge jag är nära honom så är det inga störra problem men ibland så är det barn som klappar utan min närvaro.. blir det då mitt fel egentligen om något skulle hända?

Min hund var likadan dvs rädd för små barn,och småbarn bara springer fram till hundar och vill klappa,,,
försökte avhjälpa detta men gick inte så beslutade att avliva den innan den skulle bita ett barn ....

beklagar.. tycker det är sorligt att man måste ta hännsyn till andra som faktiskt gör fel i min mening.
barnens föräldrar har ju lika mycket ansvar för sina barn som hundägare med sin hund. dom måste ju lära barnen att man inte ska klappa hundar utan ägarens tillåtelse.

rekord_sport skrev:
ja det är under ditt ansvar. Ett tips kan ju vara en munkorg. En rädd kopplad trängd hund kan göra mkt som man inte trodde. Har sj varit tvungen att ta ner en hund hund som vaktade vårt nyfödda barn, inga problem med mig hemma men när jag for på jobbet så vaktade han barnet för alla inklusive min sambo. Tråkigt när sånt häner då man inte kan finna en bättre vän i livet.

munkorg har vi men använder den mest när vi lämnar hunden. hundar är det bästa som finns. allt man behöver i livet är en hund... - och en bil såklart..

Bostrom skrev:
rekord_sport skrev:
ja det är under ditt ansvar. Ett tips kan ju vara en munkorg. En rädd kopplad trängd hund kan göra mkt som man inte trodde.

Vems fel det är vet jag inte men det är ju hundägaren som har ansvar för hunden. En hund som är tränad och van att möta människor har ju mindre sannolikhet att bli rädd.

det är just småbarn som är problemet i mitt fall.. det är antagligen deras ivrighet som gör min hund osäker. men som sagt, det är bara när jag är utom 10m avstånd och oftast så säger jag till barnen innan att lugna ner sig.

Semper Fi

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
12 november 2008
rekord_sport skrev:
cebT skrev:

ja det är under ditt ansvar. Ett tips kan ju vara en munkorg. En rädd kopplad trängd hund kan göra mkt som man inte trodde. Har sj varit tvungen att ta ner en hund hund som vaktade vårt nyfödda barn, inga problem med mig hemma men när jag for på jobbet så vaktade han barnet för alla inklusive min sambo. Tråkigt när sånt häner då man inte kan finna en bättre vän i livet.

när jag var liten (5år kanske?), hade vi en hund som vaktade mig lite för mkt, det slutade med att han hugg en bekant åt morsan så vi fick avliva den sad

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

blacken
12 november 2008
Bostrom skrev:
rekord_sport skrev:
cebT skrev:

Det är inte enbart hundägaren som "är" ansvarig ifall en jycke blir "lite" knepig. Utan dålig och ogenomtänkt korkad avel har en huvudroll i det hela också..

2 014 Inlägg
12 november 2008
FireTraXX skrev:
En hund som biter ska avlivas, inga förmildrande omständigheter.
Vad händer när en 4-åring traskar förbi ingången till ICA och hunden hugger, står du bakom din hund då med?

Underbar logik. Om ett barn har ihjäl någon, ska barnet också avlivas. Inga förmildrande omständigheter.

Om någon i det här fallet ska avlivas så är det ägaren, då det är den som har ansvaret, såväl för hundens tidigare uppfostran såväl som för hundens beteende i alla situationer. Nu tycker jag inte att brottets art är så pass grovt att någon, ens hundägaren, borde avlivas, och dessutom har vi inte dödsstraff i Sverige.

Jag antar att du, precis som de flesta andra människor (Mahama Ghandi var kanske ett undantag), kan tänkas gå till attack om du utsätts för tillräckligt myclet hot och/eller provokation? News flash: när du blir rädd utsöndras adrenalin i din kropp. Exakt detsamma som om du förbereder ett anfall. Hunden känner doften av detta, och eftersom de tar det säkra före det osäkra anfaller de först.

Doften av adrenalin för en hund kan i väldigt många fall jämställas med betydlig provokation eller överhängande hot för en människa.

Det är upp till ägaren att träna bort denna instinkt, exempelvis genom att vänja den vid olika situationer samt övrig stimulans. Hunden ska inte straffas för ägarens fel. Om du anser att den ska det, så skulle det vara intressant att se vad du tycker om att någon i framtiden kanske "straffar" ditt barn för ett fel du begått?

Väl att märka, jag talar nu om hundar som bitit en gång. Upprepade beteenden av den sorten tyder troligtvis på en hund som, antingen på grund av sjukdom, brist på träning/handhavande eller liknande är bortom all räddning. Då är naturligtvis avlivning helt korrekt tillvägagångssätt.

MVH Alex, 3 x hundbiten som barn men idag hundägare.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

DFFL
9 020 Inlägg
12 november 2008
Alecci skrev:
Bla bla bla

"Han är inte tränad att klara av en situation där någon är rädd för honom."
Prova använda det som argument i rättegången...

En hund som biter ska avlivas, det är min åsikt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 014 Inlägg
12 november 2008
Cerran skrev:
Det är inge roligt att ha o göra med en hund som har något emot en viss sorts människor. Satt och funderade vad det kan bero på.. ifall det är så att hunden blivit utsatt för något tidigare och därav ilskan gentemot de här människorna? Vad säger ni?

Troligtvis har det ofta med tidigare upplevelser att göra. Min egen hund tålde tidigare varken mörkhyade personer eller barn efter att ha blivit "trakasserad" som valp av en tidigare grannes barn. Grannen var invandrare och ordentligt mörkhyad (liksom hans barn), men jäkligt trevlig och hjälpsam ändå. Hans barn däremot hade behövt lite bättre uppfostran.

Det har krävts mycket arbete för att jobba bort det mesta av min hunds rädsla och osäkrhet kring barn och mörkhyade personer samt främlingar i största allmänhet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
12 november 2008
FireTraXX skrev:
Alecci skrev:
Bla bla bla

"Han är inte tränad att klara av en situation där någon är rädd för honom."
Prova använda det som argument i rättegången...

En hund som biter ska avlivas, det är min åsikt.

Det argumentet skulle kanske kunna fungera för att överföra en del av skulden för det inträffade från hunden till ägaren, med följden att hunden kanske omplaceras istället för avlivas, men att ägaren istället tiilldöms en skarpare efterföljd. Helt rätt enligt min mening. Som sagt, det kommer an på ägaren att uppfostra och träna sin hund så att den fungerar i sällskap med andra människor och djur.

En hund som biter i den bemärkelsen att det sker upprepade gånger: ja, helt klart.

En hund som bitit en gång i en situation där hunden har eller har kunnat uppfatta sig eller flocken som provocerad/hotad: omplacering av hunden till sådana som kan korrigera dess beteende, tilldöm ägaren förbud mot hundägande samt annat lämpligt straff.

Precis som du har rätt till din åsikt, har jag rätt att argumentera mot den om den skiljer sig från min åsikt.

Commodum Habitus Ex

1 963 Inlägg
12 november 2008
cebT skrev:

Hundar är ofta rädda för små barn, det är troligtvis för att ögonhöjden är så lika.. Människan ska vara "högre" än hunden.. vet inte hur ja ska förklara men de är en vanesak hos hunden. Är den bland massa barn älskar den barn för dom är precis lika galna som de flesta hundar är (upp till ett par år då)

Men are not born - Men are made

1 963 Inlägg
12 november 2008
mtudiesel skrev:
cebT skrev:

Min hund var likadan dvs rädd för små barn,och småbarn bara springer fram till hundar och vill klappa,,,
försökte avhjälpa detta men gick inte så beslutade att avliva den innan den skulle bita ett barn ....

Fy fan så dumt, de går utmärkt att få bort detta beteende hos hundar, bara man har tiden och kunskapen.. Vilket är en fördel om man ska ha hund.

Men are not born - Men are made

519 Inlägg
14 november 2008
Felax skrev:
mtudiesel skrev:
cebT skrev:

Fy fan så dumt, de går utmärkt att få bort detta beteende hos hundar, bara man har tiden och kunskapen.. Vilket är en fördel om man ska ha hund.

Skrev inte exakt vad som hände men försökte göra så hunden inte skulle va rädd för barn, den var vältränad, tränade och tävlade lydnad hos kennelklubb men med barn gick det inte,lämnade då bort hunden till en annan som skulla hjälpa den men det gick inte så det var han som avlivade den......det var för många ungar som sprang och rände här kvarteret och inte kul att inte kunna lite på den till 100%........
Senast redigerat av mtudiesel (14 november 2008)

Sök