2953
Sök

Säkringen på pluskabeln till slutsteget går. Snälla hjälp mig, snälla!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 november 2008
#61
m_o_r_p_h skrev:
Ursäkta mig! Jag missade att du skrivit att den säkringen hade en brytande funktion! Nu spelar vi på samma noter!

Precis som listan säger så är ju 100 A max dimensionerat för 21 mm2;s kabel och bör byta till en grövre om man ligger på gränsfallet till att ha en belastning på ca 100 A smile neutral

Mvh

hehe lugnt:) underlättar om man läser allt:)

därav rekomenderade ja även 33mm2 varför spela på just de som krävs?? alltid bättre me lite för stor kabel,än liten..

så säger brudarna t mig iaf:D


Oftare ökänd än okänd...
54 Inlägg
10 november 2008
#62
haha, sköna killen.


Jo, jag jobbar som elektriker och har ju med egen erfarenhet sett vad som händer när man belastar en kabel med för stor ström. Inget roligt, speciellt inte i en bil troligtvis. Man kan ju dynga hur mycket grövre kabel som helst, men då blir de ju lite andra aspekter att ta hänsyn till wink Lika bra att ligga på den rätta sidan och  inte tvärtom!


Edit: hur gick de med säkringen socaloco?

Mvh


30 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#63
Det funkar hur bra som helst med den nya säkringen smile Men nu såg jag en till sak, När jag spelar högt så blinkar den röda lampan på steget, bara när jag vridet upp ljudet, för när jag spelar lågt blinkar det inte alls och det låter som typ basen "stryps" på hög volym, om nu förstår hur jag menar med det ? Kan det vara för att steget får för lite ström än vad det behöver ? Skulle det hjälpa om jag skaffar grövre kabel och en 2farads kondensator ? eller kan det vara att jag jordat på ett dåligt ställe ?
Senast redigerat av socaloco (12 november 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 november 2008
#64
socaloco skrev:
Det funkar hur bra som helst med den nya säkringen smile Men nu såg jag en till sak, När jag spelar högt så blinkar den röda lampan på steget, bara när jag vridet upp ljudet, för när jag spelar lågt blinkar det inte alls och det låter som typ basen "stryps" på hög volym, om nu förstår hur jag menar med det ? Kan det vara för att steget får för lite ström än vad det behöver ? Skulle det hjälpa om jag skaffar grövre kabel och en 2farads kondensator ? eller kan det vara att jag jordat på ett dåligt ställe ?

Kolla dina anslutningsar först du. Förmodligen ligger problemet där.

En konding hjälper inte mot för lite ström - du bör hellre isåfall skaffa bättre batterier.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

30 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#65
jonash skrev:
socaloco skrev:
Det funkar hur bra som helst med den nya säkringen smile Men nu såg jag en till sak, När jag spelar högt så blinkar den röda lampan på steget, bara när jag vridet upp ljudet, för när jag spelar lågt blinkar det inte alls och det låter som typ basen "stryps" på hög volym, om nu förstår hur jag menar med det ? Kan det vara för att steget får för lite ström än vad det behöver ? Skulle det hjälpa om jag skaffar grövre kabel och en 2farads kondensator ? eller kan det vara att jag jordat på ett dåligt ställe ?

Kolla dina anslutningsar först du. Förmodligen ligger problemet där.

En konding hjälper inte mot för lite ström - du bör hellre isåfall skaffa bättre batterier.

mvh Jonas

Okej, isf måste jag skaffa bättre batteri. För jag testade att jorda på flera ställen i bagaget som jag tycker borde duga som jord. Men det blinkade ändå, Clip står det under den röda lampan.

7 277 Inlägg
12 november 2008
#66
Hur har du ställt in steget med gain och basboost?


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 november 2008
#67
socaloco skrev:
Okej, men då smackar jag dit en 100A och ser om det håller längre och att jag kan spela högt utan att säkringen ska gå sönder smile

tack för hjälpen allihopa, det uppskattas smile

edit: jag ringde till min kompis, han sa att 70A skulle räcka för mitt batteri klarar inte att leverera mer än så och att det var onödigt att köpa större. men jag satsar på en 100A ändå, för min kompis kallas ändå för "el felet" haha.

hmm, jag bara funderade lite? "ditt batteri klarar inte leverera mer" hmm, ditt batteri klarar säkert minst sisådär 600A (ja det är två styck nollor efter sexan!) man kanske inte så överdrivet länge max några sekunder! (när ett batteri är märkt med 60Ah så betyder det teoretiskt att batteriet klarar att leverera 1A i 60 timmar eller 60A under 1 timme, 120A under en halvtimma 240A i en kvart mm)


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 november 2008
#68
å sedan blir jag lite rädd när jag läser att man struntar i säkringen vid batteriet, den säkringens ända uppgift är att avsäkra kablen, inget annat! så det är en ganska bra idé att ha säkring, varför tror du det finns massa säkringar hemma? vi (är elektriker) gör ett tillräckligt bra jobb för att det ska vara maximalt säkert så värför då använda säkringar? jo, för att oanade saker kan inträffa, (nån sätter en spik i väggen å har oturen att träffa rakt igenom fas och nolla, hade det inte funnits en säkring då så hade huset brunnit ner, eller tex om förbrukaren går sönder å inte har någon säkring så kanske det går åt en jävla massa ström som får KABLEN att bli varm med brandrisk som följd...

ok, tänker ni, "du pratar ju 230 det är ju livsfarligt tillskillnad mot 12V" men ur brandsynpunkt är dom lika farliga! om inte tillåmed 12V är farligare då man inte känner den strömmen vid finger kontakt...


21 761 Inlägg
12 november 2008
#69
Xoff skrev:
när ett batteri är märkt med 60Ah så betyder det teoretiskt att batteriet klarar att leverera 1A i 60 timmar eller 60A under 1 timme, 120A under en halvtimma 240A i en kvart mm

Fast i praktiken är det tyvärr inte så. Ett 60 Ah batteri kan ge ut 3 A i 20 timmar innan spänningen har sjunkit ner till 10,5 V. Det finns flera sätt att mäta kapaciteten på, men för vanliga startbatterier så brukar man använda sig av "20 timmars mätning".

Batteriet belastas med en viss ström i 20 timmar, den ström som batteriet kan ge ut  i 20 timmar utan att spänningen sjunker ner till 10,5 V multiplicerar man med 20 och får fram Ah. Ju högre ström batteriet ger ut, desto snabbare sjunker spänningen. Mättemperaturen ska vara +25 grader.

Men ström/tid-förhållandet är inte linjärt, den uträknade kapaciteten blir mindre ju högre ström man belastar batteriet med. 10,5 V är den nedre gräns som man använder vid såna där mätningar, men vid startströmsmätningar så används lägre spänningsvärden. smile

Oftare ökänd än okänd...
54 Inlägg
15 november 2008
#70
Xoff skrev:
å sedan blir jag lite rädd när jag läser att man struntar i säkringen vid batteriet, den säkringens ända uppgift är att avsäkra kablen, inget annat! så det är en ganska bra idé att ha säkring, varför tror du det finns massa säkringar hemma? vi (är elektriker) gör ett tillräckligt bra jobb för att det ska vara maximalt säkert så värför då använda säkringar? jo, för att oanade saker kan inträffa, (nån sätter en spik i väggen å har oturen att träffa rakt igenom fas och nolla, hade det inte funnits en säkring då så hade huset brunnit ner, eller tex om förbrukaren går sönder å inte har någon säkring så kanske det går åt en jävla massa ström som får KABLEN att bli varm med brandrisk som följd...

ok, tänker ni, "du pratar ju 230 det är ju livsfarligt tillskillnad mot 12V" men ur brandsynpunkt är dom lika farliga! om inte tillåmed 12V är farligare då man inte känner den strömmen vid finger kontakt...

Någon som delar ens åsikter big_smile



Sök