2825
Sök

Vilken typ av olja ska man ha?

44 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
Jag har en peugeot 307 årsmodell -02 och funderar på vilken olja man ska ha för att fylla på (inte byta helt) Är det helsyntet, halvsyntet, eller vanlig mineral och är det nåt annat i oljekvalitet som man ska fundera och tänka på.

Kan man blanda hel, halv, mineraloljor hur som helst?

Är det här en dum fråga om oljetyp m.m..... Är det självklart att man ska kunna detta- Är det här baskunskaper. Vad tycker panelen. Jag får väl skämmas i så fall :-)

/M

Reparatör
630 Inlägg
15 november 2008
Lincoln2 skrev:
Jag har en peugeot 307 årsmodell -02 och funderar på vilken olja man ska ha för att fylla på (inte byta helt) Är det helsyntet, halvsyntet, eller vanlig mineral och är det nåt annat i oljekvalitet som man ska fundera och tänka på.

Kan man blanda hel, halv, mineraloljor hur som helst?

Är det här en dum fråga om oljetyp m.m..... Är det självklart att man ska kunna detta- Är det här baskunskaper. Vad tycker panelen. Jag får väl skämmas i så fall :-)

/M

Hade jag vart som du hade jag köpt en bra halvsyntet olja och fyllt på med . OM det inte går att få reda på vad som e för olja i bilen nu tex om den servad på verkstad och ringa dit å fråga . Servicekvitto i bilen kanske ??

375 Inlägg
15 november 2008
Välj helsyntet.
det är en 02:a vi snackar om.
5w40 fungerar utmärkt.

Alla oljor kan blandas, men blandar du en bra olja med en "dålig" olja så blir det en blandning.
Mineral bör du inte använda.
delsyntet går bra om du plånbok är tunn, vi kan kalla detta för "radhusbiff" valet.
Helsyntet. bästa valet och köp den du har råd med, "ryggbiff" valet
Senast redigerat av Andreas_ace (15 november 2008)

321 Inlägg
15 november 2008
Naturligtvis så ska du hälla i samma olja som finns i motorn nu.
Man ska inte blanda mineral olja och halv/helsyntet......

375 Inlägg
15 november 2008
Superman skrev:
Naturligtvis så ska du hälla i samma olja som finns i motorn nu.
Man ska inte blanda mineral olja och halv/helsyntet......

Klart man kan blanda.
Det är som att påstå att du har tankat på Statoil, så nu kan du inte tanka på OKQ8 för dem har annan bensin

321 Inlägg
15 november 2008
Haha klart man kan blanda men är det bra för motorn????
Förmodligen inte.
Din jämförelse är inte riktigt rättvis.
Varför finns det olika oljor tror du?

375 Inlägg
15 november 2008
I grunden är oljan lika.
Dess tillverkningsprocess är annorlunda.

Att blanda är ofarligt, men visst bör man inte blanda olja med en lägre kvalité.
Säg att bilen går på mineral, du häller i helsyntet. Då har du fått delsyntet i bilen.
Att ha helsyntet och hälla i mineral så får du delsyntet, dvs lägre standard.
Men detta är fortfarande helt ofarligt. Oljan fortsätter smörja, kyla, täta, rena osv.
MEN livslängden har påverkats, den har kortats ner. Då mineral vanligtvis har lägre livslängd.

vill man gå riktigt tekniskt så är den enda helsyntet oljan man INTE bör blanda med andra oljor är den som innehåller "polyalkyleneglycol".
Dvs detta finns inte i vanliga bruksbil motoroljor

321 Inlägg
15 november 2008
Andreas_ace skrev:
I grunden är oljan lika.
Dess tillverkningsprocess är annorlunda.

Att blanda är ofarligt, men visst bör man inte blanda olja med en lägre kvalité.
Säg att bilen går på mineral, du häller i helsyntet. Då har du fått delsyntet i bilen.
Att ha helsyntet och hälla i mineral så får du delsyntet, dvs lägre standard.
Men detta är fortfarande helt ofarligt. Oljan fortsätter smörja, kyla, täta, rena osv.
MEN livslängden har påverkats, den har kortats ner. Då mineral vanligtvis har lägre livslängd.

vill man gå riktigt tekniskt så är den enda helsyntet oljan man INTE bör blanda med andra oljor är den som innehåller "polyalkyleneglycol".
Dvs detta finns inte i vanliga bruksbil motoroljor

Haha du kan det här med olja!!!!!
Jag orkar inte med en disk. med olja igen!

Sök