3024
Sök

opel calibra elfel

entusiast.
45 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#1
Ny här!, undrade om någon vet hurdant elfel jag har på min calibra då motorvärmemätarn inte funkar, och hastighetsmätarn visar fel (70km/h på mätarn är 50kmh) och nu så när jag skulle just fara iväg så funka inte varvmätarn, helt död, och bensinmätaren död, de två vilket funka tidigare.. motorvärmemätarn har jag en annan i a stolpen som funkar så. öhm killen som tidigare hade den ha kopplat motorfläkten till en knapp, så man måst lägg på den vid 70-80grader annars brinner bilen upp hah.. sen har den ett neon rör under motorn typ som alltid är på då bilen är på, går ej att stänga av.. Så undrade om någon visste vad för fel det skulle kunna vara på instrumentbrädan o så?

det är en opel calibra 16v -90 160hk 198000km körd med kjolpaket. 4 cm från marken fram i, lagom irriterande då fart "gupparna" är ivägen o det tar i så s*tans.. Köpte den för en vecka sedan. knackar på!

C20LET
1 041 Inlägg
14 november 2008
#2
calibrax skrev:
Ny här!, undrade om någon vet hurdant elfel jag har på min calibra då motorvärmemätarn inte funkar, och hastighetsmätarn visar fel (70km/h på mätarn är 50kmh) och nu så när jag skulle just fara iväg så funka inte varvmätarn, helt död, och bensinmätaren död, de två vilket funka tidigare.. motorvärmemätarn har jag en annan i a stolpen som funkar så. öhm killen som tidigare hade den ha kopplat motorfläkten till en knapp, så man måst lägg på den vid 70-80grader annars brinner bilen upp hah.. sen har den ett neon rör under motorn typ som alltid är på då bilen är på, går ej att stänga av.. Så undrade om någon visste vad för fel det skulle kunna vara på instrumentbrädan o så?

det är en opel calibra 16v -90 160hk 198000km körd med kjolpaket. 4 cm från marken fram i, lagom irriterande då fart "gupparna" är ivägen o det tar i så s*tans.. Köpte den för en vecka sedan. knackar på!

du kan alltid börja med att kolla dina säkringar, vet inte va du har för problem, men jag skulle sätta mig o kolla säkringar o sånt först, sen kan man börja felsöka.

Vi tycker olika vet jag, that's it

entusiast.
45 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#3
Okej, har ca 50 nya säkringar så kan ju testa med att byt ut alla då nästans. nej ingen vet problemet det som är lite underligt.. kanske för mycket sladdar till neonen och alla 6 st "extra" mätare.. dock funkar ju bara två..

C20LET
1 041 Inlägg
14 november 2008
#4
calibrax skrev:
Okej, har ca 50 nya säkringar så kan ju testa med att byt ut alla då nästans. nej ingen vet problemet det som är lite underligt.. kanske för mycket sladdar till neonen och alla 6 st "extra" mätare.. dock funkar ju bara två..

du behöver inte byta ut de utan byt ut de som e sönder o kolla om det blir nån skillnad, kan va nån relä eller kablar som har gåt sönder eller blivit slitna.

Vi tycker olika vet jag, that's it

entusiast.
45 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#5
calibrax skrev:
Måste ta en två veckors kurs på hur man kör på fartguppar med 4cm framkjol på :big_smile

Även en bil för 500,000kr kan spöka på hösten!
Senast redigerat av calibrax (14 november 2008)

796 Inlägg
14 november 2008
#6
Lånar tråden lite!

Har också problem i min Vectra -92 c20ne, dock bara med vattentempen...

När man kör visar den att det är kallare än kallast, men så fort man står på tomgång (bilkö, mc-driven,etc) stiger den snabbt..
Fläkten går igång vid ungefär 95grader (visar mätaren iaf), men motorn stiger ändå upp till 100grader eller mer (har stängt av bilen när den närmar sig 100).

Poppar man huven känner man att motorn är varm också..


Obs: Har vatten i kylsystemet, har fungerande termostat (har kokat och de öppnade vid de 82graderna den skulle) och känner man på kylarslangarna så märker man att termostaten öppnar som den ska..


Någon som har någon idé om varför den beter sig så konstigt?


Och till Calibrax: Kolla säkringarna först, kolla sedan bakom instrumenthuset så inte nån kontakt har glidit ur!


Mvh: Hasselstrom

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

C20LET
1 041 Inlägg
14 november 2008
#7
Hasselstrom skrev:
Lånar tråden lite!

Har också problem i min Vectra -92 c20ne, dock bara med vattentempen...

När man kör visar den att det är kallare än kallast, men så fort man står på tomgång (bilkö, mc-driven,etc) stiger den snabbt..
Fläkten går igång vid ungefär 95grader (visar mätaren iaf), men motorn stiger ändå upp till 100grader eller mer (har stängt av bilen när den närmar sig 100).

Poppar man huven känner man att motorn är varm också..


Obs: Har vatten i kylsystemet, har fungerande termostat (har kokat och de öppnade vid de 82graderna den skulle) och känner man på kylarslangarna så märker man att termostaten öppnar som den ska..


Någon som har någon idé om varför den beter sig så konstigt?


Och till Calibrax: Kolla säkringarna först, kolla sedan bakom instrumenthuset så inte nån kontakt har glidit ur!


Mvh: Hasselstrom

gör som jag o byt tempo givare o termostat o kyl agregat, kostade int mycket o nu har inte jag denna problem alls, kan säga att när du kör bilen så blir den ju kallare eftersom det blåser en stor mängd luft på den när den e i färd o när du står stilla så går fläkten o det är helt normail.

Vi tycker olika vet jag, that's it

796 Inlägg
14 november 2008
#8
Jo men jag tycker ändå att den borde hålla sig runt 80grader när man kör.. nu när jag står still så går alltså mätaren upp i max och när jag kör så sjunker den i botten.. Brukar ju vara antingen eller:/

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

C20LET
1 041 Inlägg
14 november 2008
#9
Hasselstrom skrev:
Någon som har någon idé om varför den beter sig så konstigt?


Och till Calibrax: Kolla säkringarna först, kolla sedan bakom instrumenthuset så inte nån kontakt har glidit ur!


Mvh: Hasselstrom

då tycker jag att du ska byta ut givaren som sitter nära termostaten o den kostar runt 120kr den bytte jag när jag hade det problemet

Vi tycker olika vet jag, that's it

796 Inlägg
14 november 2008
#10
Tror du att det är den som spökar? Verkar ju nästan som att den har blivit lite "känsligare".

Att den visar Max vid ungefär 85grader och Min vid ungefär 75grader, istället för mellan 110 och typ 60grader... På mätaren alltså..


(svårt att förklara)   Mvh: Anton

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

C20LET
1 041 Inlägg
14 november 2008
#11
Hasselstrom skrev:
Tror du att det är den som spökar? Verkar ju nästan som att den har blivit lite "känsligare".

Att den visar Max vid ungefär 85grader och Min vid ungefär 75grader, istället för mellan 110 och typ 60grader... På mätaren alltså..


(svårt att förklara)   Mvh: Anton

det kan va så att den spökar eftersom den är  sliten, men jag bytte ut den för att vara mer säker o en givare som sitte i kylaren längre ner kylagregat eller va den nu kallas o sen dess har calibran inte blivit varmare än 90-100 grader.

det e värt att lägga ner små pengar på sånt så man vet att hur bilen beteer sig

Vi tycker olika vet jag, that's it

entusiast.
45 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#12
jo att nu när jag testkörde den lite så märkte jag att batteri lampan lyser hela tiden, och det är det Enda som lyser, instrumentpanelens baklampor lyser , hastighetsmätarn funkar, och batteri lampan lyser konstant. en fågel sa att generatorn är slut, nån sa att kablarna baki har smält eller tar i varandra, eller så har säkringarna fari, kolla några säkringar o de va nog hela.. men om generatorn är slut borde endå allt funka tills batteriet dör, och ja borde inte kunnat ha köra så långt utan generator endå tycker man.. 4km. Kul o tanka 20liter då det endå står Noll liter på mätarn.. suck

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 november 2008
#13
lite standard fel äre:P
du kan ju nollställa styrenheten 1 dra ur jorden 15min elr nå..
sen kolla att jorden e bra..spruta lite elspray i kontakter i motorrummet,
säkringarna,brukar inte krångla.
bara gissningar de..
givaren för motortemp sitter för nära termostaten,
hastighets krånglet,kan bero på om du har på fetare fälgar..annars äre bara o ta in den o justera hastighets vajern i växellådan:P
nå frågor så hör av dej
Senast redigerat av pattilatti2 (14 november 2008)


entusiast.
45 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#14
Okej hehe justera hastighetsvajern låter lagom komplicerat för mig hah, men tror du jag skulle kunna fixa det själv eller är det verkstad som gäller? fixade problemet på elfelet nu, eller till hälften, det är så mörkt så såg inte säkringarna som va slut (så jag kollade en gång till, behövde bilfan igång så, så bytte ut två st Gula säkringar till nya o nu är det prima skick igen, dock är det ju fortfarande två extramätare och motorvärmemätaren som är kvar o fixa, om hastighetsmätarn är för svår/dyr o fixa så köper jag en GPS bara så ser man ju väl hastigheten rätt exakt.. jo jag har 17LM fälgar på, och typ 15" på vinterdäck som snart ska läggas på, så kanske det blir rätt hastighet då?

------------------------------
karman härjar!
Senast redigerat av calibrax (14 november 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 november 2008
#15
men de kan ju skifta lite i hastighet,min diffa nästan 20km/h me mina 18"
kan kan man väl men de är ju ett pill o sen se va mätaren visar osv..ja en gps e ju de enklaste:)
motor temp,måste du byta givaren,sätt längre fr termostaten,..
ja koppla till kylar slangarna:P


796 Inlägg
15 november 2008
#16
Opels hastighetsmätare brukar ha en tendens att visa fel också..

Kanske inte så mycket som 20km/h fel, men iaf runt 10km/h..

Min vectra visar 7-10km/h för mycket, brorsans calibra 11km/h för mycket, en kompis calibra 17km/h för mycket och en annans kompis vectra 10km/h fel.. Samtliga uppmätta med gps..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

entusiast.
45 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#17
okej nå satan fundera nog på gps men sku va hårt o veta vad man kör på riktiga mätarn endå, ser lite tuffare ut, testa bilen idag o på mätarn stod det 200kmh men sen va det är i verkligheten vettesatan men det gick som fan iaf.. låter som ett jetplan i 200 satan.. sen kom ett rådjur o nita så sätän men det gick bra.. dock ska ja skaffa xenon lampor som lyser bättre, tips från billigaste ställer man köper det? och chip? (den har steg 1 chip tror jag..) men treans 20hk

entusiast.
45 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#18
Hasselstrom skrev:
Opels hastighetsmätare brukar ha en tendens att visa fel också..

Kanske inte så mycket som 20km/h fel, men iaf runt 10km/h..
jo att min bil visar nog 20-25 kmh fel. ska bli kul o se sen med 15" vinterfälgarna o se

Min vectra visar 7-10km/h för mycket, brorsans calibra 11km/h för mycket, en kompis calibra 17km/h för mycket och en annans kompis vectra 10km/h fel.. Samtliga uppmätta med gps..

"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
------------------------------

ne du måste lägg på 1liter till turbon, oftast behöver turbon en hårfön som hjälp i starten!big_smile haha
Senast redigerat av calibrax (16 november 2008)

entusiast.
45 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#19
kommer  bilder på bilen snart, full och natt, och skitkamera så..
Senast redigerat av calibrax (16 november 2008)


Sök