4501
Sök

Klena ström och jordkablar

914 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
Hejsan skrev de i tidigare tråd men testar igen å se om nån kan svara på detta..
Om man har för klena ström och jordkablar kan det sabba kondingar/steg ?
Har 32mm2 istället för tänkta 50mm2.
Lade märke till att jag fått mycket klenare kabeln än vad det var tänkt när jag handlade..
Och monoblocket har poffat ör mig 2 ggr nu det enda jag kan hitta som inte stämmer i bilen är kabel arean.
Varje gång stegen går så låter det som att det är en konding som exploderar.
För från kaross till batterie behöver väll inte vara enorm tjocklek det är väll mellan batterie-steg bara det är viktigt med riktigt tjock kabel ?
Senast redigerat av Ronnie.L (12 maj 2006)

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 maj 2006
Det är väl viktigt med lika grov jordkabel som med strömkabeln och den ska det vara riktigt bra jordpunkt.
Senast redigerat av Martin 9-3 (12 maj 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

914 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
jo men jag har dubbla optimor i skuffen vilka är jordade i karossen men sen är de draget från plus och minus polerna på batterierna direkt till stegen. Både plus och minus från batterierna har 32 kvadrat där.. Men kablen från kaross till batterie är inte så grov men det behöver den väll inte vara ?
Senast redigerat av Ronnie.L (12 maj 2006)

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 maj 2006
När jag kopplade in mina optimor så fick jag lära mig att jordningen i karossen ska göras med lika grov kabel som strömkabeln.

Rätt logiskt också. ju mer ström ju bättre jord krävs men det kanske bara är rekomendationer. vad jag uppfattat så var det väl rätt viktigt iaf.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

914 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
ska jag ha 50mm2 från batteriets minus till karossen ?oj då får jag hitta en punkt där de får plats en lite större bult då.

859 Inlägg
13 maj 2006
Låter mycket konstigt. Ju större kablar destu bättre, men 32mm2 borde räcka rätt långt.

Kollat signaljorden? Risken är stor att den pajjat i CD spelaren.

MVH Theo

914 Inlägg
13 maj 2006
Trådstartare
Det är bara monoblocket som går sönder. Steget till 6.5:orna funkar fint. Men håller du med martin att jag bör ha 50mm2 kabel mellan chassit och batteriet ? I stegets manual så är det runt 42mm2 dom rekomderar som min kabel är ju trots allt 3kw rms de slukar steget.

1 634 Inlägg
13 maj 2006
Ronnie.L skrev:
Det är bara monoblocket som går sönder. Steget till 6.5:orna funkar fint. Men håller du med martin att jag bör ha 50mm2 kabel mellan chassit och batteriet ? I stegets manual så är det runt 42mm2 dom rekomderar som min kabel är ju trots allt 3kw rms de slukar steget.

Du MÅSTE absolut ha lika grov jordkabel in i slutsteget som du har strömkabel in i slutsteget oavsett batterier etc. Sen skall ju även batterierna vara jordade med lika tjock kabel som den största strömkabeln du använder dig utav, annars blir det en flaskhals.

Att steget till 6,5orna klarar sig kan ju bero på att de högtalarna inte suger i sig lika mycket tröm som basen. Eller åtminstonde att du inte ger de lika mycket effekt wink

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Team Tondöv
649 Inlägg
13 maj 2006
Du ska absolut ha lika grov jord- som strömkabel, det går precis lika mycket ström där som "åt andra hållet", om man säger så!
Dels mellan batterierna bak och karossen och batteriet fram och karossen!

Edit:  En minut för sen..  wink
Senast redigerat av freddan70 (13 maj 2006)

1 634 Inlägg
13 maj 2006
haha

Numera Saab 9-5 Aero -00

4 554 Inlägg
13 maj 2006
nä steget ska inte pajjja för de inte får ström.. låter orimligt .. vad är de som gått sönder på stegen? har du (idiotfrågan) kopplat batterierna rätt så du inte får ut 24v istället för 12? vad har du för spänning mellan kablarna. funkar stegen som dom ska när dom inte är belastade med något?

914 Inlägg
13 maj 2006
Trådstartare
nej 24 volt är det ej batterierna är inte ihop kopplade dom har varsitt elsystem till varje steg.
jord och plus är lika stor från batterie till steg. Men ej från chassi till steg så det är där felet ligger och att kabeln är lite klen för monoblocket.
fast jag förstår inte vad det är för grovlekar dom pratar om i manualerna.
står att det ska vara 18 gauge till remoten inte kan det väll vara 18mm2 ?
Likadant ström och jord står det ju 1/0 gauge och 12-8 gauge på högtalar kabeln. Vad är det för dimensioner ?
Senast redigerat av Ronnie.L (13 maj 2006)

1 634 Inlägg
13 maj 2006
Vad jag förstått så kan visst ett steg paja om det får för dålig jord. Är ej säker, men jag har uppfattat det så. Vad jag däremot är helt säker på är att jordkabeln till steget Måste vara minst lika tjock som strömkabeln som går in i steget...

Numera Saab 9-5 Aero -00

Team Tondöv
649 Inlägg
13 maj 2006
Ronnie.L skrev:
fast jag förstår inte vad det är för grovlekar dom pratar om i manualerna.
står att det ska vara 18 gauge till remoten inte kan det väll vara 18mm2 ?
Likadant ström och jord står det ju 1/0 gauge och 12-8 gauge på högtalar kabeln. Vad är det för dimensioner ?

Amerikanska kabelstorlekar!

18 gauge är ungefär 1mm2
8-12 gauge är 4-10mm2
1 gauge är 53mm2

914 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
ok tackar så mycket freddan då har jag rättpå alla kablar utom + å - .

16 Inlägg
15 maj 2006
Ronnie.L skrev:
ska jag ha 50mm2 från batteriets minus till karossen ?oj då får jag hitta en punkt där de får plats en lite större bult då.

Jag har hört att man inte ska jorda på batteriet. Dra hellre en kort kabel från någon stor skruv i garaget och slipa bort färgen från fästet. Och inte en sån lång jordkabel.

Ge gärna styling och tips som man enkelt kan fixa på sin audi 80 :)

21 761 Inlägg
16 maj 2006
Ylten skrev:
Dra hellre en kort kabel från någon stor skruv i garaget

Det blir nog knepigt att ha en kort kabel om den ska sitta i garaget tror jag.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 maj 2006
Drönirettab skrev:
Ylten skrev:
Dra hellre en kort kabel från någon stor skruv i garaget

Det blir nog knepigt att ha en kort kabel om den ska sitta i garaget tror jag.

LOL! smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök