3231
Sök

Provtrycka ac!

11 Inlägg
11 juli 2005
Trådstartare
Tjena! Jag har en Opel Omega -94.
Ac:n funkar inte.... nu till min fråga:
Det borde rimligtvis gå att provtrycka den själv, någon som vet hur??
Eller någon som vet bara vilket arbetstryck en ac jobbar med??

Alla svar är intressanta!

1 639 Inlägg
11 juli 2005
Börja med att kolla så kompressorn slår till....
Man måste nog ha specialgrejor för att testa AC'n, har aldrig hört någon som gjort det själv...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

11 Inlägg
11 juli 2005
Trådstartare
Nej, ac:n slår inte till... men det gör den inte när det inte finns något kylmedia i den....

1 639 Inlägg
11 juli 2005
Jaha, jag hade för mig att den slår till med aldrig slog av p.g av att den inte kom upp i tryck... Kolla runt lite, vissa firmor har ju gratis kontroll av ac'n...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
12 juli 2005
ett tips är att kolla med firmor som säljer/installerar/reparerar kylskåp (dvs elfirmor) de är betydligt billigare än bilverkstäderna, kostar 200-300 spänn att trycka systemet...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

11 Inlägg
12 juli 2005
Trådstartare
jo... jag tackar för tipsen som ni kommer med... jag är medveten om den ni talar om... men mitt intresse ligger i att göra det själv.... inte för att det är billigare... utan föratt det ä intressantare! smile

2 Inlägg
28 juli 2005
du måste ha en koppling som passar på ac anslutningen sen går det med vanlig syrgas.vilket tryck ja du behöver ju bara komma upp i typ 1 bar så kan du läck söka med såpvatten och se vart det läcker!!

Administratör
2 978 Inlägg
28 juli 2005
Man provtrycker med kvävgas ända upp till 10kg, o det är därför vanligt folk inte får syssla med sånna grejjer för smäller nått då så rensar det rätt bra. Men vill du ändå testa så dra i nått kg med kvävgas o se om du kan hitta läckaget....

En kopp av den svarta såsen...

Servicetekniker
145 Inlägg
16 november 2008
Bösen skrev:
jo... jag tackar för tipsen som ni kommer med... jag är medveten om den ni talar om... men mitt intresse ligger i att göra det själv.... inte för att det är billigare... utan föratt det ä intressantare! smile

tjabba
jag jobbat med kyla/kylskåp och el.
ett bra tips är att byta "bilventilen" som  sitter i servic ventilen om det läcker brukar de läcka där
tätningarna där brukar torka av värmen från motorn
annars är det rimligtvis rören till och från ac kylaren som brukar rosta.

lätt att proctrycka med se till att vacum suga systemet först med tanke på fukt

lycka till

Mvh KirK

Sök