2529
Sök

Mystiskt problem med min Volvo!

47 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Har fått problem med Volvon (740).

Jag skulle göra ett litet ärende på stan i fredags. Körde ca 2 - 3km, parkerade och allt funkade som det skulle. Sedan när jag kommer tillbaka efter ca 10 minuter och ska starta bilen så vill den inte gå igång.  Motorn/startmotorn går runt. Har kollat så den får tändning, vilket den får. Det kommer även soppa. Har testat knacka på relän. Inget händer. Men den gick igång på ett nafs när vi skulle bogsera hem bilen. Sedan är det samma problem igen.

Farsan tycker att jag ska köpa ett nytt relä till soppapumpen?

Någon som har en susning på problemet?

Har kollat runt lite i forumet och hittade något intressant(?): "De va kamremmen som va så slö att den tydligen hade hoppat en tand"

Jag är inte så jävla erfaren inom det här området så klaga inte för mycket :-)


Tacksam för svar!
Senast redigerat av Enkan (10 november 2008)

I bury those cockroaches!

69 Inlägg
10 november 2008
#2
Vet ej va de e för volvo nu men om det handlar om en 940/740 så låter det precis som samma problem som min farbror fick. Vi bytte relä och bensinpump och kolla tändningen, men inget hjälpte. så de va å lämna in den på felsökning. Visade sig att det var databoxen som hade tagit sin sista färd. De va bara att byta å punga ut 3000 kr.


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
10 november 2008
#3
tror dock icke att det e boxen ifall den väl hoppar igång lite senare? inte bara att den surar ner sig lr ngt? när den startar blöddrar den eller går den helt vanligt/normalt?

~Andy~

47 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#4
volvoandy90 skrev:
tror dock icke att det e boxen ifall den väl hoppar igång lite senare? inte bara att den surar ner sig lr ngt? när den startar blöddrar den eller går den helt vanligt/normalt?

Den hoppade igång när vi bogserade. Startade fint nästa gång sedan vart det samma problem. Nämnbart är att den i början när jag fick problemet så "svajade" varvmätaren lite fram och tillbaka. Men nu står den still.


EDIT: Oj läste lite fel där. När den startar går den bara fint.
Senast redigerat av Enkan (10 november 2008)

I bury those cockroaches!

Trucker
70 Inlägg
10 november 2008
#5
testa byta tändmodulen... den som sitter på vänster innerskärm

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 november 2008
#6
Loefgren skrev:
testa byta tändmodulen... den som sitter på vänster innerskärm

om tändmodulen är trasig så startar inte bilen över huvutaget.. men eftersom den startar med hjälpa av att du drar igång den så kan de inte vara de.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

47 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#7
Loefgren skrev:
testa byta tändmodulen... den som sitter på vänster innerskärm

Har kollat gnistan därifrån också. Den fungerar som den ska. Någon som har varit med om något liknande? Vill ju försöka komma undan så billigt som möjligt men om det är den där databoxen som Tompika säger så är det ju bara att vänta tills löning =/ tråkigt. Den ska ju besiktigas senast denna månad också, haha.

Det kan inte vara så att det har kommit skit ifrån tanken eller liknande? Jag fick nämligen soppatorsk för första gången på torsdagen. Kanske hade samlats ihop en hel del skit? Isproppar? Vad vet jag.


Tacksam för svaren iallafall smile

I bury those cockroaches!

47 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#9
weeeman skrev:
Vilken årsmodell & motor?

-90, B230ET

I bury those cockroaches!

699 Inlägg
10 november 2008
#10
Enkan skrev:
weeeman skrev:
Vilken årsmodell & motor?

-90, B230ET

Fanns et-n så sent? Det är inte en FT?

Bilgalen elektriker :)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 november 2008
#11
kan det vara nån kallstartsventil som jävlas kanske ? !
Det är mekanisk sprut på B230ET va ?

C H E V R O L E T <3

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 november 2008
#12
Enkan skrev:
Loefgren skrev:
testa byta tändmodulen... den som sitter på vänster innerskärm

Har kollat gnistan därifrån också. Den fungerar som den ska. Någon som har varit med om något liknande? Vill ju försöka komma undan så billigt som möjligt men om det är den där databoxen som Tompika säger så är det ju bara att vänta tills löning =/ tråkigt. Den ska ju besiktigas senast denna månad också, haha.

Det kan inte vara så att det har kommit skit ifrån tanken eller liknande? Jag fick nämligen soppatorsk för första gången på torsdagen. Kanske hade samlats ihop en hel del skit? Isproppar? Vad vet jag.


Tacksam för svaren iallafall smile

Kan ju säga så här med " databoxen " att de är väldigt sällan de ger upp.. de är såpass fin elektronik i dem.. trodde sj att jag hade problem en databoxen på min första volvo gl. innan jag bytte.. har en kompis som är elektriker och han fel sökte den och fann inget fel på den.. så han gick till volvo där han jobbar och de kollade upp den där.. inget fel.. men jag gav upp hittade inte felet så bilen gick till skrot..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 418 Inlägg
10 november 2008
#13
sådär var min 245a med dålig tändmodul

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

191 Inlägg
10 november 2008
#14
Har haft samma problem med min 740 efter mycket om och men så bytte jag först regulatorn (till generatorn) vilket hjälpte något men slutade med att jag bytte hela generatorn (kostar typ 400 på skroten) och nu går den igen smile


Whatever :)
1 652 Inlägg
10 november 2008
#15
Lindberg88 skrev:
sådär var min 245a med dålig tändmodul

hmm den erfarenhet jag har just tändmodulen är att när den väl börjar " ge upp " så vill inte bilen alls starta.. men man ska ju aldrig säga aldrig.. måste ju testa sig fram

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

47 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#16
JonasHalt skrev:
Enkan skrev:
weeeman skrev:
Vilken årsmodell & motor?

-90, B230ET

Fanns et-n så sent? Det är inte en FT?

Den är konverterad till turbo så kanske därför wink

Children-Of-Bodom: Ingen aning? Haha


XeptiQ: Okej. Den där bilen har jag iallfall ingen lust att skrota smile

Lindberg88: Men hur märker man om den är paj då? Jag menar jag får ju gnista från den?

Has: Okej. Var ju inte allt för dyrt smile


Vad ska jag göra? Börja om från början och felsöka? Testa köpa något av det ni har skrivit? Tändmodul? Generator? Kan det inte möjligtvis vara något med relät?

Tacksam för snabba svar smile

I bury those cockroaches!

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 november 2008
#17
Vad ska jag göra? Börja om från början och felsöka? Testa köpa något av det ni har skrivit? Tändmodul? Generator? Kan det inte möjligtvis vara något med relät?

Hmm visst tändmodulen kan du lätt kolla.. så bara till att du har en med samma BOCH nr..

relät är ju också något du kan kolla.. bara att byta ut.. vet ett relä som nästan alltid ger sig på volvo de är de stora vita längs in.. har kanske 40 st av dem haha big_smile har ootur .. Generator kolla av kolen och se.. eller snabbt och enkelt om du nu får start på bilen så lägg en mejsel på toppen av gen och lägg örat på plast delen så hör du om de viiner i gen.. gör de de så är de dags att kolla över den
Senast redigerat av XeptiQ (10 november 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 854 Inlägg
10 november 2008
#18
Jag skulle gissa på vevaxelgivaren, eller svänghjulsgivare kanske den heter..

47 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#19
XeptiQ skrev:
Vad ska jag göra? Börja om från början och felsöka? Testa köpa något av det ni har skrivit? Tändmodul? Generator? Kan det inte möjligtvis vara något med relät?

Hmm visst tändmodulen kan du lätt kolla.. så bara till att du har en med samma BOCH nr..

relät är ju också något du kan kolla.. bara att byta ut.. vet ett relä som nästan alltid ger sig på volvo de är de stora vita längs in.. har kanske 40 st av dem haha big_smile har ootur .. Generator kolla av kolen och se.. eller snabbt och enkelt om du nu får start på bilen så lägg en mejsel på toppen av gen och lägg örat på plast delen så hör du om de viiner i gen.. gör de de så är de dags att kolla över den

Okej okej smile tack för svaren! Kommer att återkomma när jag får igång pärlan smile



onej84: Jag skulle gissa på vevaxelgivaren, eller svänghjulsgivare kanske den heter..

Okej. Det där låter avancerat, haha. Svårt att byta? Kostar?

I bury those cockroaches!

47 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#20
Nu funkar bilen igen! Felet var att ett relä till insprutningen hade pajjat. 350kr på Volvo. Billig historia.

I bury those cockroaches!


Sök