2535
Sök

hur mkt ger KN filter?

1 661 Inlägg
18 november 2008
#41
FireTraXX skrev:
Hardjim skrev:
FireTraXX skrev:

4*0=0
Så det blir ingen massiv ökning.
Öppet filter ger inte ett skit, bara lite häftigare insugsljud och om man har turbo så hör man hur den dumpar.

Joda det ger lägre diff tryck över filtret och gör på så vis att motorn får i sig luft enklare. (Rätt bra på överladdade motorer)
Vet inte vad det kan ge på en "vanlig" bil men att säga att det inte ger ett skit är ändå att ta i.

Jag menade sett på effekt.
Bromsa en bil med vanlig burk och sen samma bil med öppet filter så ska du se att det inte hänt ett dugg.
Blir det skillnad på effekten så är det p.g.a. noggrannheten under testet.

EDIT:
Enda skillnaden jag märkte på min bil (A4 1.8T -04, 190hk/240nm original, numera chippad till 224hk/310nm) var att insugsljudet blev högre och man hörde dumpandet.
Den blev inte märkbart snabbare iallafall.

Att det ska vara märkbart är ju en annan femma. Jag märkte knappt när jag hade tappat tryckröret från ena turbon.

En sak som kan vara värt att nämna i denna tråd är att ifall ni ska mecka med filtret, passa på att sätta det så att det får kalluft och ingen av motorn värmd luft.

987 Inlägg
18 november 2008
#42
Haha vilken rolig tråd ^^

i like it load

162 Inlägg
18 november 2008
#43
HAHAHA sicken jävla skön fråga hehe, vi snackar seriös grabb här hahahahaha xD

Jag har 7 intressen: Bilar å sex

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
18 november 2008
#44
alexbenhard skrev:
En 740 turbo borde väl klara 200 otrimmad tycker jag?!

standard e väl iaf att en gör 200:P

min gjorde mätaren ut tongue


Avstängd
914 Inlägg
18 november 2008
#45
HAHAHAHAHAHAHAHA 740, omg går dom inte ens 200?

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
18 november 2008
#46
FireTraXX skrev:
-Blomman- skrev:
FireTraXX skrev:

4*0=0
Så det blir ingen massiv ökning.
Öppet filter ger inte ett skit, bara lite häftigare insugsljud och om man har turbo så hör man hur den dumpar.

Inte för att vara sån men 4x0=4 inte 0..

Jag är mållös...

hahaha tongue är inte 40?


Tekniker
4 Inlägg
18 november 2008
#47
Ja fy fan... big_smile

Nu skall jag berätta en ganska hemsk sanning för er kartongtrimmare.

En Ottomotor, från någon av våra mest kända tillverkare... fungerar oftast optimalt med den utrustning den säljs med.
Nu kommer gris-Karlsson och skruvar isär alla yttre attribut (ja, så mycket han hört och läst om på Internet) för att hjälpligt montera färgglada "trimdelar" i glättiga kartonger. (Gärna med gaffatejp och buntband)
Härmed ställs alla från tillverkaren intrimmade parametrar på ända och er nu "trimmade" motor är således mindre effektiv än från början.
Nu kommer det psykiska in i bilden.
Gris-Karlsson 18 år gillar när det brötar och lever om, alltså upplever han att motorn har högre verkningsgrad än från början.

Nu ser ju jag framför mig hur IQ-panelen kommer att attackera detta inlägg med näbbar och klor eftersom den tragiska verkligheten trots allt är... tragisk, och i den vill man ju inte leva.

En motor som inte är byggd för att äta själv, (överladdad) kan om möjligt inte räknas in i detta fack.
Men... ökningen av effekt med allehanda avgasrör, filter, spakar och knappar i glada färger är marginell även här.

Det FINNS riktiga sätt att modifiera sin Ottomotor, men det är troligen bara 10% av användarna på detta forum som har råd, tid eller kunskap till att göra.
Resten får nöja sig med att somna gott till förhoppningarna om att deras nyinköpta Simons sportsystem och K&N sportluftfilter har ökat effekten i bilen med sanslöst stor stereo, med nästan 20%...

Det säljer ju bra iallafall.

big_smile

BMW i mitt hjärta!

369 Inlägg
18 november 2008
#48
_DamnIt skrev:
Kan väl ge några få hästar, en riktigt bra montering ger ju lite fler. Men ett öppet filter ger alltid typ 4 gånger mer psykiska hästar än fysiska

Hur är en riktigt bra montering? och hur skulle de ge fler hästar?   
Öppet filter ger oftast ingen märkbar skillnad, mer än i förarens huvud...
Kan ge sämre effekt istället då det suger in värmluft som innehåller mindre syre, men det är så små maginaler så det kan kvitta..
Senast redigerat av _Robbzon_ (18 november 2008)

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Eldknast
915 Inlägg
18 november 2008
#49
pattilatti2 skrev:
FireTraXX skrev:
-Blomman- skrev:

Inte för att vara sån men 4x0=4 inte 0..

Jag är mållös...

hahaha tongue är inte 40?

Den var ju helt klart bäst...

Tiden är rolig när det går fort... :)

128 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#50
JAG ÄR TRÅDMAKARN. Självklart är jag ironisk.skrev tråden igårkväll efter att kollat rundor lite och förstått att 90% av folket här inne är totalt bakom flötet. Men klart en bra motering ger nog några extra kilometer, säkert. bara flingpaketstrimmare här inne  samt folk som inte meckar själv men vet hur allt skall vara. Och ja, min 740 klarar 7000rpm på 5an med en m90 och 18tummare med 40 profil(vet ej utväxlingen) antar den är orginal..säkert nån smart som kan ränka ut det.fråga han som gångar 4 med 0 och får 4. herregud.
Senast redigerat av vampyren (18 november 2008)

Burn IF performance

huh?
10 427 Inlägg
18 november 2008
#51
Saab900Racing skrev:
HAHAHAHAHAHAHAHA 740, omg går dom inte ens 200?

http://www.forumbilder.se/images/03182008506463db8.jpg

Föffan, redan 84 wink


1 174 Inlägg
18 november 2008
#52
vampyren skrev:
fråga han som gångar 4 med 0 och får 4. herregud.

Ungefär så dumma svar du fick på din fråga..... wink

"If you're in control, you're not going fast enough"

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
18 november 2008
#53
-Blomman- skrev:
vampyren skrev:
fråga han som gångar 4 med 0 och får 4. herregud.

Ungefär så dumma svar du fick på din fråga..... wink

Gångar? roll

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

3 268 Inlägg
18 november 2008
#54
_DamnIt skrev:
Kan väl ge några få hästar, en riktigt bra montering ger ju lite fler. Men ett öppet filter ger alltid typ 4 gånger mer psykiska hästar än fysiska

så är det:P


518 Inlägg
18 november 2008
#55
på en volvo ger luftfiltret en extra fjortis i baksätet

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

2 021 Inlägg
18 november 2008
#56
-Blomman- skrev:
Inte för att vara sån men 4x0=4 inte 0..

http://img50.imageshack.us/img50/5369/imagesibgs0.jpg


CNC operatör
280 Inlägg
18 november 2008
#57
Min 740 toppade 215 (mätarfart) och det va en gle, låg en 850 turbo framför oss, men han kom inte ifrån i toppfarten verkade det som "/

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

1 963 Inlägg
18 november 2008
#58
-Blomman- skrev:
FireTraXX skrev:
_DamnIt skrev:
Kan väl ge några få hästar, en riktigt bra montering ger ju lite fler. Men ett öppet filter ger alltid typ 4 gånger mer psykiska hästar än fysiska

4*0=0
Så det blir ingen massiv ökning.
Öppet filter ger inte ett skit, bara lite häftigare insugsljud och om man har turbo så hör man hur den dumpar.

Inte för att vara sån men 4x0=4 inte 0..

Haha fy detta va skoj big_smile Lille einstein big_smile

Men are not born - Men are made


Sök