Ja fy fan...
Nu skall jag berätta en ganska hemsk sanning för er kartongtrimmare.
En Ottomotor, från någon av våra mest kända tillverkare... fungerar oftast optimalt med den utrustning den säljs med.
Nu kommer gris-Karlsson och skruvar isär alla yttre attribut (ja, så mycket han hört och läst om på Internet) för att hjälpligt montera färgglada "trimdelar" i glättiga kartonger. (Gärna med gaffatejp och buntband)
Härmed ställs alla från tillverkaren intrimmade parametrar på ända och er nu "trimmade" motor är således mindre effektiv än från början.
Nu kommer det psykiska in i bilden.
Gris-Karlsson 18 år gillar när det brötar och lever om, alltså upplever han att motorn har högre verkningsgrad än från början.
Nu ser ju jag framför mig hur IQ-panelen kommer att attackera detta inlägg med näbbar och klor eftersom den tragiska verkligheten trots allt är... tragisk, och i den vill man ju inte leva.
En motor som inte är byggd för att äta själv, (överladdad) kan om möjligt inte räknas in i detta fack.
Men... ökningen av effekt med allehanda avgasrör, filter, spakar och knappar i glada färger är marginell även här.
Det FINNS riktiga sätt att modifiera sin Ottomotor, men det är troligen bara 10% av användarna på detta forum som har råd, tid eller kunskap till att göra.
Resten får nöja sig med att somna gott till förhoppningarna om att deras nyinköpta Simons sportsystem och K&N sportluftfilter har ökat effekten i bilen med sanslöst stor stereo, med nästan 20%...
Det säljer ju bra iallafall.