Har hört ett jäkla skrammel under senaste veckan varje gång jag har startat bilen, tänkte de va avgas-systemet som hängde på tre kvart å slog men icke... Kröp under bilen idag å kände på allt som kunde tänkas sitta löst å de satt fast, kände då på startmotorn - då var det den som hade lossnat, hur f*n kan den lossna bara sådär???? Aja, var ju lätt fixat iaf, bara att dra 2 bult så va saken biff
använd blå loctite, inte grön (extra stark). om du drar fast dem med blå sitter de tills du vill ha loss dem, med grön sitter de oavsett om du vill att de ska lossna eller inte...
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Liknande kan man se i andra uppslagsverk... Tar man ett kik i verkstadshandboken (den svarta) så hittar man inget som heter "bult" ...och inte heller i konstruktionsanvisningar i ämnet fästelement.
MVH en med topplocksskruv och hjulskruv på sin bil
ska jag lära er den största skilnaden mellan en skruv och en bult???
vi kan ju sägga att du skall köpa 1kg skruvar men säger bultar så får du 1kg skruvar med muttrar...
alltså en bult är en skruv med en mutter på, ingen skilnad på storlek men oftast så kallar man ju de större skruvarna till bultar, även jag gör det... så det så.....
vi kan ju sägga att du skall köpa 1kg skruvar men säger bultar så får du 1kg skruvar med muttrar...
alltså en bult är en skruv med en mutter på, ingen skilnad på storlek men oftast så kallar man ju de större skruvarna till bultar, även jag gör det... så det så.....
Intressant man kan säga att om något som ska sitta fast med en bult, och att denna bulten av någon anledning övergår till en skruv har man problem...
Om man inte har dragit åt bultarna tillräkligt hårt första gången så vibrerar dem däna
kanske detta inte är rätt ställe i forumet att ställa en fråga om hur många som vet skilnaden mellan bult och skruv???? någon som vet??
För inte så länge sen gjorde man en deffination där det enda som kallas bult "egentligen" är sk. Franskabult ALLA andra gamla "bultar" kallas numera skruv helt enkelt oavsett storlek så e det en skruv.
Intressant man kan säga att om något som ska sitta fast med en bult, och att denna bulten av någon anledning övergår till en skruv har man problem...