2670
Sök

Tips på motor :Motor med aluminumblock, FWD, automat

6 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#1
Motor med aluminumblock , automat, och framhjulsdrift!
En liten lätt motor med 100-150hk, sökes för ett intressant bygge, någon som vet lämplig motor?
Senast redigerat av nimbus (19 november 2008)

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 november 2008
#2
nimbus skrev:
Motor med aluminumblock , FWD, automat

lägg in den på köp&sälj istället

6 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#3
Har inte tänkt köpa just nu..bygget under planering..

12 086 Inlägg
19 november 2008
#4
Alublock?
Det får väl bli nån nyare volvo 4cyl kanske?

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 november 2008
#5
T4 block på 1,9 liter? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

455 Inlägg
19 november 2008
#6
Opels X22XEV, 2,2 liter, 147 hk.

Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30
http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!

6 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#7
Astramarkus skrev:
Opels X22XEV, 2,2 liter, 147 hk.

Sitter den även i saab? är det en sugare? vilka bilar/ årsmodeller handlar det om?

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 november 2008
#8
TurbOla skrev:
T4 block på 1,9 liter? smile

Ganska tung setup för 150hk...   men i ett rörramsbygge med väl vald turbo som svarar vid 3500rpm och ger 450hk *mumma* big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 november 2008
#9
torpis skrev:
TurbOla skrev:
T4 block på 1,9 liter? smile

Ganska tung setup för 150hk...   men i ett rörramsbygge med väl vald turbo som svarar vid 3500rpm och ger 450hk *mumma* big_smile

Ja, menar jag med. Varför stanna vid 150hk? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

6 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#10
TurbOla skrev:
torpis skrev:
TurbOla skrev:
T4 block på 1,9 liter? smile

Ganska tung setup för 150hk...   men i ett rörramsbygge med väl vald turbo som svarar vid 3500rpm och ger 450hk *mumma* big_smile

Ja, menar jag med. Varför stanna vid 150hk? tongue

nja..det skall sitta i en rörrams bil som man tävlar i biltrial med. Den gör max 70 km/h, så huvudsaken är att lätt  och hyffsat små yttermått.

Reparatör
630 Inlägg
19 november 2008
#11
nimbus skrev:
Motor med aluminumblock , automat, och framhjulsdrift!
En liten lätt motor med 100-150hk, sökes för ett intressant bygge, någon som vet lämplig motor?

850 sug motor . gammal glt på 170 hkr å 2,5 liter . Dvs bra hästar + bra vrid och billiga att få tag i


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 november 2008
#12
Dock väger väl 850 motor och växellåda upp mot 200kg?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

10 287 Inlägg
20 november 2008
#13
Det finns ju mycket grejor till Ford fyror (typ Zetec etc). Detta genom att det byggs mycket kit-cars i England med sådana motorer.
Du vill ju ha en motor med vrid över stort register så det bör vara en parameter för dig också.

Här hittade jag en liten Zetec: Ford Zetec-SE 1.3 DOHC  202 lbs     (107Hp) 1996 Fiesta

Men hur blir det med automat/FWD.

/Göran

nimbus skrev:
nja..det skall sitta i en rörrams bil som man tävlar i biltrial med. Den gör max 70 km/h, så huvudsaken är att lätt  och hyffsat små yttermått.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 062 Inlägg
20 november 2008
#14
nimbus skrev:
Astramarkus skrev:
Opels X22XEV, 2,2 liter, 147 hk.

Sitter den även i saab? är det en sugare? vilka bilar/ årsmodeller handlar det om?

Nej, det gör den inte. Den enda Opelmotor som någonsin suttit i en Saab är de gamla V6:orna kraftigt omarbetade och nuvarande 1,8i utan turbo.

Är du ute efter nåt lätt så skulle jag skippa allt vad Saab, Volvo har i motorväg och satsa på nåt lite högvarvigare Japanskt!

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (20 november 2008)


6 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#15
Sharky skrev:
Det finns ju mycket grejor till Ford fyror (typ Zetec etc). Detta genom att det byggs mycket kit-cars i England med sådana motorer.
Du vill ju ha en motor med vrid över stort register så det bör vara en parameter för dig också.

Här hittade jag en liten Zetec: Ford Zetec-SE 1.3 DOHC  202 lbs     (107Hp) 1996 Fiesta

Men hur blir det med automat/FWD.

/Göran

nimbus skrev:
nja..det skall sitta i en rörrams bil som man tävlar i biltrial med. Den gör max 70 km/h, så huvudsaken är att lätt  och hyffsat små yttermått.


Man längsmomterar motor/låda, svetsar diffen så att den driver på bägge utgångarna monterar kardanerna till utgångarna, på så sätt skaffar man 4wd utan fördelningslåda
Senast redigerat av nimbus (20 november 2008)

455 Inlägg
20 november 2008
#16
AndreasPlars skrev:
nimbus skrev:
Astramarkus skrev:
Opels X22XEV, 2,2 liter, 147 hk.

Sitter den även i saab? är det en sugare? vilka bilar/ årsmodeller handlar det om?

Nej, det gör den inte. Den enda Opelmotor som någonsin suttit i en Saab är de gamla V6:orna kraftigt omarbetade och nuvarande 1,8i utan turbo.

Är du ute efter nåt lätt så skulle jag skippa allt vad Saab, Volvo har i motorväg och satsa på nåt lite högvarvigare Japanskt!

M.V.H.

C25XE är inte ommoddad i 900NG, det är en Opelmotor. End of story.

Till ämnet, sitter i Astra G 2,2, vanlig i bertone coupen, finns även i speedster. Inte jättevanlig med automat, men den finns med det.

Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30
http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!


Sök