4741
Sök

Byte till öppet luftfilter

37 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
Jag har en Ford Sierra GT och funderar på att byta till sportluftfilter.
Kolla på länken nedan, det finns två kåpor till höger neder kant.
Den yttersta sitter det ett luftfilter i, men vad är det under den andra kåpan.
Är det någon som har gjort detta förut eller som vet?

http://www.garaget.org/?car=23269&image=197417

//Nyman

SLK
610 Inlägg
16 maj 2006
öppna o kolla... säkringar?

151 Inlägg
16 maj 2006
Det är en extra låda bara... förmodligen så sitter det ett enkelt luftfilter bakom den också för att vara EXTRA säker på att man inte får partiklar in i motorn. Men som sagt... det ser inte ut o vara orginal så lyfta på kopan o kolla skadar ju inte... Eller....?

oM DU KOLLAR RIKTIGT NÄRA P DEN SÖDRA SIDAN AV DEN KÅPAN SÅ SER DET UT SOM OM DET ÄR NÅGON FORM UTAV STOR INSUG PÅ DEN KÅPAN... SÅ SOM JAG SA.. TROR DET ÄR EN EXTRA SÄKERHETS BURK BARA....

Srry CAPS... Orkar inte skriva om wink

Fräsch bil annars... rolig bil o köra faktist...
Senast redigerat av ARPAnet (16 maj 2006)

3 182 Inlägg
16 maj 2006
kolla på min bil jag har monterat öppet filter i min sierra.

151 Inlägg
16 maj 2006
precis osm jag sa då... det är bara någon extra burk för att vara extra säker på att inget skit kommer in i motorn... då är det väl bara slita bort det o sätta dit ett "sportis"... Jobbigt o byta sportfilter varje halvår bara....

37 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
ARPAnet skrev:
precis osm jag sa då... det är bara någon extra burk för att vara extra säker på att inget skit kommer in i motorn... då är det väl bara slita bort det o sätta dit ett "sportis"... Jobbigt o byta sportfilter varje halvår bara....

Jo det är ju jobbigt att byta filter. men ger det någon effekt. Eller skall man satsa pengarna på
något annat kanske.

//Nyman

3 182 Inlägg
16 maj 2006
litte pigare vart den med filtret men inte värst mycket.men det vart ett väldigt grymt ljud.helt klart värt pengarna.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 maj 2006
pukan2 skrev:
litte pigare vart den med filtret men inte värst mycket.men det vart ett väldigt grymt ljud.helt klart värt pengarna.

"Lite piggare" wink hmmm det är effekten av ljudet dvs psykologiska hästar man tror att den går snabbare du får ingen märkbar skillnad, kan till och med förlora hästar på att ha öppet filter.

151 Inlägg
16 maj 2006
på en vanlig bil utan turbo så kanske det ger max 1-2 hästar extra... sättar man en värme skyddare runt så max 3 hp till alltså men då är det i översta laget... Men det är ju en bra början till småtrim ju + att det är roligt när det låter lite tungt... wink
Senast redigerat av ARPAnet (16 maj 2006)

37 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
Här kommer en ny bild på motorn med siffror.
Undrar vad slangen (nr 3) gör för nytta.
Den går från (nr 2) kopan. Borde vara någon form av kylning.
Kanske inte så bra att ta bort. Hur skall man lösa det om man sätter på annat filter.

http://www.geting.se/viewimage.php?image=nummer2.jpg

//Nyman

151 Inlägg
17 maj 2006
Det var en jävligt bra fråga.. är du säker på att den verkligen går till 2:an... Jävligt mysko i sånt fall.. kan tänka mig att det är någon form utav kylning också o att man får sätta någon form utav filter för den i sånt fall.. åk in hos någon bilmeck o fråga annars...

3 182 Inlägg
17 maj 2006
jag borade ett hål i röret till filteret ok tryckte in den dära ok tättade med pakning på tub.ok den slangen går till luftburken.

151 Inlägg
17 maj 2006
ok... smidigt ju... då får den ju kylning också så... Låter ju relativt lätt...
Själv körde jag hem min saab ifrån sthlm i dag så nu jävlar skall vi leke pimp my ride wink

37 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
ARPAnet skrev:
ok... smidigt ju... då får den ju kylning också så... Låter ju relativt lätt...
Själv körde jag hem min saab ifrån sthlm i dag så nu jävlar skall vi leke pimp my ride wink

Då är det bara å slänga upp lite bilder på den då. Men det låter som man kan få in slangen
på röret då. är ju bäst att ha kvar den.

//Nyman

151 Inlägg
18 maj 2006
Ja det är klart du skall ha kvar lilla slangen.... borra hål som sagt i stora slangen o stoppa in lilla slangen där o sen tätar du bara med silicon eller liknande... Då går ju båda slangarna på samma luftfilter.

Sök