3152
Sök

s70 instrumenthus i 850

947 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena. Jag har nu monterat ett instrumenthus från en s70 i min 850. Värme och soppa mätaren fungerar som den ska. Men varvräknaren och hastighet ligger i botten. Hur ska man göra för att åtgärda detta? Satte ett "hus" från s70 till min andra 850 och där fungerar det perfekt.


Teddan
2 495 Inlägg
22 november 2008
#2
det är årsmodell baserat detta.
mätarhust funkar prefekt i bilar tillverkade efter -96

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

7 Inlägg
22 november 2008
#3
Killen på "backspegeln.com" har testat också och det beror på att x70-bilarna tar hastigheten från ABS-systemet medans 850 tar från växellådan

http://www.backspegeln.com/tips_instrument.asp
Senast redigerat av Tucken (22 november 2008)

* Voff voff *
10 545 Inlägg
22 november 2008
#4
Kraven för att det ska funka är:

850:in måste vara av årsmodell 96-97!

Instrumenthuset måste komma från en S70/V70/C70 av årsmodell 97-98!

I samtliga övriga fall fungerar det inte!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

947 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Kraven för att det ska funka är:

850:in måste vara av årsmodell 96-97!

Instrumenthuset måste komma från en S70/V70/C70 av årsmodell 97-98!

I samtliga övriga fall fungerar det inte!

//Brådhis

Det där kan inte stämma. För att i den 850:in som det fungerar i är en 95:a och den det inte fungerar i är en 96:a


Reservdansk
6 271 Inlägg
22 november 2008
#6
Tucken skrev:
Killen på "backspegeln.com" har testat också och det beror på att x70-bilarna tar hastigheten från ABS-systemet medans 850 tar från växellådan

http://www.backspegeln.com/tips_instrument.asp

Det är bara att ta signal från ABS-givaren även på de äldre bilarna, då det är samma antal kuggar på kransen i ABS-kransen som den givaren i växellådan tar signal ifrån.

Många som bara skarvar in sig på signalgivaren från ABSen, vet dock inte vilka kablar det är, och får hastighetsmätaren att fungera.

Dock vet jag inte felet med varvräknaren, var den tar signal ifrån.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

947 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#7
TurbOla skrev:
Tucken skrev:
Killen på "backspegeln.com" har testat också och det beror på att x70-bilarna tar hastigheten från ABS-systemet medans 850 tar från växellådan

http://www.backspegeln.com/tips_instrument.asp

Det är bara att ta signal från ABS-givaren även på de äldre bilarna, då det är samma antal kuggar på kransen i ABS-kransen som den givaren i växellådan tar signal ifrån.

Många som bara skarvar in sig på signalgivaren från ABSen, vet dock inte vilka kablar det är, och får hastighetsmätaren att fungera.

Dock vet jag inte felet med varvräknaren, var den tar signal ifrån.

Okej. Då ska jag försöka ta reda på vila kablar det är. Undrar om de kan räcka med att ta bort batteri polen för att få varvräknare att funka..


Reservdansk
6 271 Inlägg
22 november 2008
#8
Kopierat från Svenska85x70klubbens forum:

Tips inskickat av: T-Blå


Japp, det är inga problems

Jag monterade ju en nyare låda i min gamla -94 som Reddiz sa. Och den hade inte utgång för hastighetsgivaren.

Det du ska göra är att du öppnar den stora "Scart-kontakten" som sitter till ABS-enheten. Och så skarvar du på dej på dom två sladdarna som går till höger framhjuls abs-givare. Å så kopplar du bara ihop dej med det gamla kontaktstycket som tidigare gick till givaren i lådan.
Jag kan kolla färgerna alt. numrerna på sladdarna du ska skarva nästa gång jag är i garaget. Men mitt minne är inte så bra men jag ska försöka komma ihåg Annars får du väl påminna mej!



Mitt minne svek mej inte idag Så jag kollade upp hur det var.

Du delar på "scart-kontakten" så du kommer in till alla sladdarna. Där har du tre rader med sladdar. De yttre raderna har siffer-benämning och du ska använda dej av nummer 47 som är brun. Den andra som du ska använda är svart och sitter i mittenraden jämte den bruna.
Observera att det finns många av samma färg, men nummer 47 och den svarta som sitter jämte i mitten, så ska det gå bra.

Då klipper du bara dessa och skarvar på en sladd, tänk på att isolera noga. Gärna krympslang. Sen tar du dom två sladdarna och drar ihop med dom som satt på lådan innan.

Lycka till

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

947 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#9
TurbOla skrev:
Kopierat från Svenska85x70klubbens forum:

Tips inskickat av: T-Blå


Japp, det är inga problems

Jag monterade ju en nyare låda i min gamla -94 som Reddiz sa. Och den hade inte utgång för hastighetsgivaren.

Det du ska göra är att du öppnar den stora "Scart-kontakten" som sitter till ABS-enheten. Och så skarvar du på dej på dom två sladdarna som går till höger framhjuls abs-givare. Å så kopplar du bara ihop dej med det gamla kontaktstycket som tidigare gick till givaren i lådan.
Jag kan kolla färgerna alt. numrerna på sladdarna du ska skarva nästa gång jag är i garaget. Men mitt minne är inte så bra men jag ska försöka komma ihåg Annars får du väl påminna mej!



Mitt minne svek mej inte idag Så jag kollade upp hur det var.

Du delar på "scart-kontakten" så du kommer in till alla sladdarna. Där har du tre rader med sladdar. De yttre raderna har siffer-benämning och du ska använda dej av nummer 47 som är brun. Den andra som du ska använda är svart och sitter i mittenraden jämte den bruna.
Observera att det finns många av samma färg, men nummer 47 och den svarta som sitter jämte i mitten, så ska det gå bra.

Då klipper du bara dessa och skarvar på en sladd, tänk på att isolera noga. Gärna krympslang. Sen tar du dom två sladdarna och drar ihop med dom som satt på lådan innan.

Lycka till


tackar så mycket för det. Men vilka kablar ska man koppla in dom på inne i bilen då? :S. Faen mycket krångel med det där :S


947 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#10
850_GLT skrev:
TurbOla skrev:
Kopierat från Svenska85x70klubbens forum:

Tips inskickat av: T-Blå


Japp, det är inga problems

Jag monterade ju en nyare låda i min gamla -94 som Reddiz sa. Och den hade inte utgång för hastighetsgivaren.

Det du ska göra är att du öppnar den stora "Scart-kontakten" som sitter till ABS-enheten. Och så skarvar du på dej på dom två sladdarna som går till höger framhjuls abs-givare. Å så kopplar du bara ihop dej med det gamla kontaktstycket som tidigare gick till givaren i lådan.
Jag kan kolla färgerna alt. numrerna på sladdarna du ska skarva nästa gång jag är i garaget. Men mitt minne är inte så bra men jag ska försöka komma ihåg Annars får du väl påminna mej!



Mitt minne svek mej inte idag Så jag kollade upp hur det var.

Du delar på "scart-kontakten" så du kommer in till alla sladdarna. Där har du tre rader med sladdar. De yttre raderna har siffer-benämning och du ska använda dej av nummer 47 som är brun. Den andra som du ska använda är svart och sitter i mittenraden jämte den bruna.
Observera att det finns många av samma färg, men nummer 47 och den svarta som sitter jämte i mitten, så ska det gå bra.

Då klipper du bara dessa och skarvar på en sladd, tänk på att isolera noga. Gärna krympslang. Sen tar du dom två sladdarna och drar ihop med dom som satt på lådan innan.

Lycka till


tackar så mycket för det. Men vilka kablar ska man koppla in dom på inne i bilen då? :S. Faen mycket krångel med det där :S

Jahaaa.. nu fatta jag hur man skulle göra. Är lite seg idag har vart i garaget hela natten tongue kom hem halv 7 imorse tongue


* Voff voff *
10 545 Inlägg
22 november 2008
#11
850_GLT skrev:
Brådhis skrev:
Kraven för att det ska funka är:

850:in måste vara av årsmodell 96-97!

Instrumenthuset måste komma från en S70/V70/C70 av årsmodell 97-98!

I samtliga övriga fall fungerar det inte!

//Brådhis

Det där kan inte stämma. För att i den 850:in som det fungerar i är en 95:a och den det inte fungerar i är en 96:a

Kravet på bilen är OBD2 vilket kom 1996 i 850...

Kravet på instrumenthuset är att det inte ska komma från en bil med ME7-systemet (som kom 1999 i x70)...

Så är det iaf... Se´n om det förklarar varför det inte funkar för dig vet jag inte!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

947 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
850_GLT skrev:
Brådhis skrev:
Kraven för att det ska funka är:

850:in måste vara av årsmodell 96-97!

Instrumenthuset måste komma från en S70/V70/C70 av årsmodell 97-98!

I samtliga övriga fall fungerar det inte!

//Brådhis

Det där kan inte stämma. För att i den 850:in som det fungerar i är en 95:a och den det inte fungerar i är en 96:a

Kravet på bilen är OBD2 vilket kom 1996 i 850...

Kravet på instrumenthuset är att det inte ska komma från en bil med ME7-systemet (som kom 1999 i x70)...

Så är det iaf... Se´n om det förklarar varför det inte funkar för dig vet jag inte!

//Brådhis

okej tackar för svaret smile



Sök