3433
Sök

Ställa in slutsteg

85 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Hej jag har ett NW280SP slutsteg från mutant och ett Mutant MT1205 bashögtalare. Jag undrar ifall någon kan svara på varför basen sitter i midjan och neråt och inte på överkroppen/hela kroppen? Jag har gjort ett luft hål i nedre kant av lådan behöver ett till vart ska jag sätta det hållet tycker ni? vet inte om det gör någon skillnad om jag sätter det i upp kant av lådan Är tacksam för alla svar jag kan få.       

Ljud mässa, Kristinehamn imorgon:D

21 761 Inlägg
21 november 2008
skarmarn skrev:
Jag undrar ifall någon kan svara på varför basen sitter i midjan och neråt och inte på överkroppen/hela kroppen?

Menar du alltså hur bastrycket känns när du sitter i bilen?

skarmarn skrev:
Jag har gjort ett luft hål i nedre kant av lådan behöver ett till vart ska jag sätta det hållet tycker ni? vet inte om det gör någon skillnad om jag sätter det i upp kant av lådan

Hur menar du nu?
Har du gjort ett hål i själva lådan, utan att använda rör eller gjort någon beräkning på avstämning?

2 665 Inlägg
21 november 2008
Ser ut som spam tycker jag!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

85 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Det jag menar är att bas trycket kommer nere från och upp till midjan. Jag har inte satt i något rör men det blir senare idag (lördag). Jag har gjort ett håll på 7,5 cm i lådan i nedre kant och jag läste att om man satte ett högt upp så blir basen där också, stämmer det? Och slut steget hr jag ställt in för till fället så att det itne hörs något bas ljud i låten då jag inte vet så mycket om det.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
22 november 2008
För att få bra basljud/dunk

nr1. Rätt byggd låda. (Enligt tillverkarens rekommendationer eller ljud proffs
nr2. Rätt längd och grovlek på basportarna. Skall även placeras på rätt ställe på lådan oftast samma som basen sitter på
nr3. Rätt inställt slutsteg. Ska stå på lp och upp till 60-100hz beroende på bas.
nr4. Rätt placerad låda. i vissa bilar spelar det bättre mot bagageluckan och i endel så är det bättre mot sidoskärmen eller snett emot skärmen och cupen. (Detta gör stor skillnad)
nr5. Tillräckligt grova kablar till steg och högtalare.

Prova allt detta så låter det nog enormt mycket bättre sedan

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

21 761 Inlägg
22 november 2008
skarmarn skrev:
Jag har inte satt i något rör men det blir senare idag (lördag). Jag har gjort ett håll på 7,5 cm i lådan i nedre kant och jag läste att om man satte ett högt upp så blir basen där också, stämmer det?

Om du inte har något rör i lådan så kan avstämningen vara helt åt skogen och basen riskerar att gå sönder när man spelar högt med djupa basfrekvenser. När man gör en basreflexlåda så ska man göra beräkning av portarea och längd för att få en viss avstämning, så är det ju inte i nuläget.

Man kan inte heller "slänga" dit ett till rör bara så där utan vidare, då blir det inte bra. Ny beräkning av portlängden ska göras eftersom avstämningsfrekvensen höjs ifall man ökar portarean men behåller samma portlängd och lådvolym.

Att bastrycket skulle kännas i olika delar av kroppen beroende på portplacering i höjdled, det har jag inte hört något om. Däremot kan exempelvis ljudtrycket vid mätsensorn (på tävling) ändras en del beroende på var porten är placerad i sidled, fast då gäller det när man har basvägg och alltså "fritt fram" i kupén om jag inte har helt fel.

85 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Var på sm finalen i kristinehamn och prata med en del och ajg fick hjälp med det direkt. Så nu funkar det för mig super bra:D. Håller även på och ska bygga en ny låda som ska klara av 2 10" och en 12" med en del andra finneser. Ska lägga upp en mall på hur det kommer se ut:D

3 585 Inlägg
85 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Jag hade gjort rätt i att göra ett hål i baslåda så då satte vi i ett plast rör som var cirka 20 cm i låda. Sen så ställde vi in LP och gain så att basen itne hördes ihop med musiken men man kände vibrationerna fortfarande från basen. varför basen bara kändes från midjan och neråt var för att bas tonerna i låtarna varför långt fram (fatta inte så mycket). Men att efter basen fått spela in sig lite mer så skulle det komma högre upp också.

Sök