2242
Sök

vilken olja ska jag ha?

10 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#1
Tjao har en v40 2.0i, nu ska jag byta olja men jag vet inte va dom haft i och får inte tag på förra ägaren..... vad är mest troligt att dom haft? och vad bööör jag ha då ja inte vet vad som vart i...

Subaru Legacy Turbo
Corrado G60

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 november 2008
#2
Har ingen aning du tongue Men åk in på volvo och fråga dem. Vill du inte kosta på deras olja så kan du ju alltid kolla upp viskositet osv. Annars vet säkert Dino vilken olja du ska ha wink


EDIT: Har du handboken kvar för bilen så ska de stå i den, har du nån reparations handbok för bilen (haynes eller liknande) så brukar de stå även i dem.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (22 november 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lokal gasglad kille
112 Inlägg
22 november 2008
#3
Varför inte bara tömma systemet och köra i en bra helsyntet?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 november 2008
#4
De lär han ju göra och samtidigt byta oljefilter, därför ja tycker han ska åka på volvo, alt. mekonomen och fråga. Men de är ju inte bara bra om han häller i helsyntet om de har varit mineral eller delsyntet tidigare.

Alternativet är ju isf att köra i helsyntet köra nåra mil och sen byta igen så han är säker på att motorn är ren.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 785 Inlägg
23 november 2008
#5
Ogga skrev:
Tjao har en v40 2.0i, nu ska jag byta olja men jag vet inte va dom haft i och får inte tag på förra ägaren..... vad är mest troligt att dom haft? och vad bööör jag ha då ja inte vet vad som vart i...

Du har troligen hydrauliska ventiltryckare i din motor så du bör köra på syntetisk olja. Mobil 1 brukar volvo köra med. Personligen gillar jag inte riktigt Mobil1 oljorna läste en opartisk test som var gjord i USA och mobil1 oljorna låg under medel och jag tycker det märks jämfört med andra oljor jag testat genom åren.

Jag tycker du ska satsa på en olja från "Castrol" eller "Motul"
Senast redigerat av dbjanoz (23 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 november 2008
#6
Det viktigaste är att du häller i helsyntet, sedan kör du viskositet efter vilken körstil du har...


dbjanoz skrev:
Ogga skrev:
Tjao har en v40 2.0i, nu ska jag byta olja men jag vet inte va dom haft i och får inte tag på förra ägaren..... vad är mest troligt att dom haft? och vad bööör jag ha då ja inte vet vad som vart i...

Du har troligen hydrauliska ventiltryckare i din motor så du bör köra på syntetisk olja. Mobil 1 brukar volvo köra med. Personligen gillar jag inte riktigt Mobil1 oljorna läste en opartisk test som var gjord i USA och mobil1 oljorna låg under medel och jag tycker det märks jämfört med andra oljor jag testat genom åren.

Jag tycker du ska satsa på en olja från "Castrol" eller "Motul"

Det är faktiskt Castrol Volvo rekomenderar idag! wink dock så kör vissa återförsäljare fortfarande med mobil1...


1 948 Inlägg
23 november 2008
#7
Xoff skrev:
Det viktigaste är att du häller i helsyntet, sedan kör du viskositet efter vilken körstil du har...

varför svarar folk när dom inte har det blekaste om någonting som personen som startade denna tråd undrar.

skulle det vara så att det varit mineralolja i motorn innan och han sedan häller i helsyntet så kan det börja läcka galet....

vad du ska göra är att köpa en bra HALVsyntet olja och gången EFTER det så tar du en helsyntet.
den hylsyntetiska oljan smörjer packningar samt renar bättre därför behöver motorn behöva en övergångsperiod från mineral till hylsyntet.

Blyfot
829 Inlägg
23 november 2008
#8
helsyntet vill dom ha

"bara en mor kan älska en sån son"

1 785 Inlägg
24 november 2008
#9
baltis skrev:
Xoff skrev:
Det viktigaste är att du häller i helsyntet, sedan kör du viskositet efter vilken körstil du har...

varför svarar folk när dom inte har det blekaste om någonting som personen som startade denna tråd undrar.

skulle det vara så att det varit mineralolja i motorn innan och han sedan häller i helsyntet så kan det börja läcka galet....

vad du ska göra är att köpa en bra HALVsyntet olja och gången EFTER det så tar du en helsyntet.
den hylsyntetiska oljan smörjer packningar samt renar bättre därför behöver motorn behöva en övergångsperiod från mineral till hylsyntet.

Tyckte att du nämnde att "Folk som inte har den blekaste aning" inte skulle svara

Var har du lärt dig de (fakta) du nyss lade fram?

Den helsytetiska smörjer packningarna?

Börjar läcka om du byter till syntet från mineral?

Jag tycker att den som ställt frågan ska åka till volvo och snacka med dem. För här blir det bara en enda röra
Senast redigerat av dbjanoz (24 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök