tja, tänkte kolla med er om nån vet.. ska svetsa ett grenrör snart, o hörde att om man använder "mig" svets på svartstål e det rätt stor risk att det spricker efter ett tag i svetsen? utan att man ska ha (kommer inte på vad det kallas)men den svetsen du har svetselektroner till, stämmer detta? har ju ändå svetsat 3st nu med "mig" utan nåra problem alls, kke haft ovanlig tur el?..
Hade nog rekomenderat tig svets och inte kyla med vaten utan att det får svalna sakta och svetsa små bitar så det inte blir så varmt lite i taget och låta det kyla osv hade jag rekomenderat
mitt bästa råd är rostfritt och tiga dit skiten eller svartstål men men använd tig svets annars kommer de se ut som en fågel hadde bajsat..../licenssvets
Får ja först fråga värför du använder svartstål? Värför inte rostfrritt? Mycket smartare i mitt tycke! Men men jag skulle nog svetsa svart stål med Mig svets men putsa eller slipa bort dn svarta ytan först (böhövs så inte göras) och svetsa sedan med Mig! Ha strömmen på det lite högre stadiet i detta läge så att d får bränna fast ordentligt (dock ej så d bränner igenom;) Det svart stål som ja har svetsat har hållit riktigt bra! Så igentligen vet ja int va ni jomsar om!?!
skulle bara kolla lite om det är nån som har erfarenhet om att det skulle spricka lätt? men verkar inte så;) .. o nej harb inte tillgång till "tig" tyvär:( .. men men blir nog miggen nu med;) .. rostfritt e onödigt dyrt;)
Du kan juh oxå svetsa med gas om d e max 4-5mm! Med gas svetsning så ser du att du får det tätt! du ser smältan!
vet inte riktigt hur tjocka dom är(har lite liggande) men inte är det mer än 4mm iaf;) .. har inte gas heller:( .. o man ser rätt bra tätheten vid miggen oxå;) men åter till frågan, kan det spricka vid migsvets? .. eller är det rent skitsnack som man hör allt för ofta i bilmekande?
i det stora hela så spelar det ingen roll vad du svetsar med bara du vet o kan det du gör, fördelen med tig är att det är lättare o få det bra med en gång lättare o styra förloppet av svetsningen och lättare o få det snyggt,lika så med gas, och ska man få det perfekt så ska det svalna i en ugn fär att matrialet närmast svetsen inte ska ändra struktur o reskera att spricka sedan