3789
Sök

Ford sierra startar inte, stått strömlös

36 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Hej, har en ford sierra årsmodell 92 dohc motorn som inte längre startar.
För ca 1 månad sen startade den fint, tog dock ur batteriet för att ladda upp det. Det visade sig att batteriet inte ville ta imot någon laddning så jag ställde undan batteriet och nu efter ca 1 månad har jag fixat ett annat batteri.

Med det nya batteriet går startmotorn runt fint, den går igång kanske 5 sekunder på startgas, men tänder inte ens till utan startgas. Har kollat om knappen i reservdäckslådan löst ut, men det hade den inte. Finns minst 7 liter i tanken.

Så jag har börjat fundera på om något har försvunnit eller raderats i någon styrbox den tid den stog strömlös? kan det stämma, hur ska jag fixa problemet i så fall?

tipps av andra slag välkomnas också.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 november 2008
Provat att ta in den i värme en stund?
Minst 7 liter varaav 3 är vatten i tanken?

36 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Har inte provat att ta in den i värme, har inte tillgång till det häller.
Och att det skulle vara 3 liter vatten i tanken är väl inte så troligt?

81 Inlägg
25 november 2008
soppapumpen? får den ens bensin? kan ha varit fukt i pumpen och sen nu när det är minus har det frysigt ihopp så den inte får bensin?

36 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Hur kan jag kontrollera soppapumpen, räcker det med att ta bort soppa slangen från spridarröret och slå på tändningen och se fall det kommer soppa?
om nu pumpen har frusit är den helt körd då, eller kan man "tina" upp den?

81 Inlägg
25 november 2008
merten skrev:
Hur kan jag kontrollera soppapumpen, räcker det med att ta bort soppa slangen från spridarröret och slå på tändningen och se fall det kommer soppa?
om nu pumpen har frusit är den helt körd då, eller kan man "tina" upp den?

ja exakt. jag vet inte men jag tycker det borde gå att tina upp den och låta all kondens torka (all fukt) smile

36 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
okej får börja där, om det nu visar sig att pumpen verkligen gått och att det inte är något relä eller säkring som gått sönder, hur kommer jag åt den?

CNC operatör
280 Inlägg
25 november 2008
min gamla sierra var likadan, men jag lät batteriet sitta i bilen i någradagar och sen tartade den direkt, utan att jag gjorde nått :S ingen aning om det vatt nått med att styrboxarna måste ställa in sej  igen eller vad det beror på

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

36 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
å fan där gav du mig lite hopp:P det nya batteriet kanske har sutti i 5 timmar nu, får väl vänta några dar innan jag börjar riva å ha mig.

CNC operatör
280 Inlägg
25 november 2008
merten skrev:
å fan där gav du mig lite hopp:P det nya batteriet kanske har sutti i 5 timmar nu, får väl vänta några dar innan jag börjar riva å ha mig.

hehe ja, men jag har ingen aning om det hjälpte eller bara va en tillfällighet :p men det kostar ju inte så mkt och pröva (=

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

blacken
25 november 2008
Om den snurrar på startgas men inte annars, så är det med stor sannolikhet att soppan strular på något sätt..

36 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Varken reläet eller säkringen har gått till bränslepumpen, så det lutar åt att det är pumpen som strular, kan man provköra pumpen på något enkelt sätt utan att plocka ner tanken.

Har inte vart under och kollat, ungefär var på tanken sitter den? någon som kanske sitter på en bild på en sierra tank.

Sök