3842
Sök

Bil dator, fungerar det vid kallt klimat?

Avstängd
152 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Tjenare, tänkte höra ifall en bil dator funkar bra uppe i norrland tongue tänkte mest på minusgraderna och sen sätter man sig i bilen och slår på värme, hur hanterar en dator sådant ?

det borde väll inte vara några bekymmer om man tänker på att alla nya bilar är ju fullproppade med elektronik...

eller ? wink

Random Hero
4 047 Inlägg
27 november 2008
elektronik funkar i regel bättre ju kallare det är, men när du sätter på värmen i bilen o de precis har vart flera minus blir de ju kondens...

Dog food lid. Backwards

Avstängd
152 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
DusanMandick skrev:
elektronik funkar i regel bättre ju kallare det är, men när du sätter på värmen i bilen o de precis har vart flera minus blir de ju kondens...

jo, det förstår jag. men i nyare bilar sitter det ju faktiskt i princip en dator där redan. och vad jag vet så håller ju detta ?

149 Inlägg
27 november 2008
DusanMandick skrev:

precis...

tänk dig en vanlig dator. den vill du ju kyla för att få den så kalla som möjligt.
jag brukar ställa min hemma dator i fönstret på vintern så den blir kallare:P.
för att kunna överklocka mera:)

kondens ska man akta sig för.. du kanske ska köra några kilometer innan du startar datorn i bilen:)
så fukten försvinner.

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

Random Hero
4 047 Inlägg
27 november 2008
Kvick skrev:
DusanMandick skrev:

jo, det förstår jag. men i nyare bilar sitter det ju faktiskt i princip en dator där redan. och vad jag vet så håller ju detta ?

ja men dom sitter i speciella boxar med gummi tätningar o är gjorda för att sitta i en bil, det är inet en hemma dator tongue

Dog food lid. Backwards

149 Inlägg
27 november 2008
hehe nej de förstår jag:).. drog bara en parallell smile. eftersom den är gjord för bil så ska den ju hålla.. annars finns garanti;). om jag hade haft en i bilen hade nog iaf jag kört en stund innan jag startade datorn.smile

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

Avstängd
152 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Allright, har ett par datorer över. värt att pröva iaf. måste bara inhandla en 7" touch : )

men somsagt, får väll köra ett tag så kondensen hinner smita iväg. sen starta den !

892 Inlägg
27 november 2008
Hmm, måste ju gå att bygga ihop någe... big_smile

Nätagget är ju ett problem, det har ju en massa hål och saker, men annars borde det gå att bygga en låda som man tätar fint. Kylning är ju en annan femma, men jag tänker som så att man ju inte måste ha värsta GFX kortet och saker i den, så kanske det funkar ändå. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2008
Android skrev:
Hmm, måste ju gå att bygga ihop någe... big_smile

Nätagget är ju ett problem, det har ju en massa hål och saker, men annars borde det gå att bygga en låda som man tätar fint. Kylning är ju en annan femma, men jag tänker som så att man ju inte måste ha värsta GFX kortet och saker i den, så kanske det funkar ändå. smile

Bygg/gör en egen låda utan hålen för fläktar och nätaggregat. Sen så kör du på 12V nätaggregat också, så du får 12V DC -> 12V DC, dels slipper du det stora hemska nätaggregatet, dessutom får du en jämn spänning, ingen omvandlare som gör 12V -> 220V -> 12V, samt klarar av belastningar från ca 9V - 24V.

Sen tätar du bara lådan. wink

Men det blir ändå inte bra tror jag...
För kondens bildas ju ändå, det finns ju alltid luft i lådan. Och när den kondensen klibbar vid plåt, elkomponenter, m.m. så går det ju inte riktigt bra. wink

Nog bättre att ha en väl ventilerad låda tror jag, med 2 120mm fläktar, en som blåser in och en som blåser ut, då får du inga kondensproblem.

Jämför med hus - helt vindtäta hus får kondensproblem och möglar.
Gamla hus som det drar i, har inga kondensproblem, och möglar inte. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Random Hero
4 047 Inlägg
27 november 2008
le så kör du bärbar o bygger ett fint ställ till den som du bara knäpper i när du ska använda den ?

Dog food lid. Backwards

3 121 Inlägg
27 november 2008
Problemet är nog hårddisken, det bästa är att köra på en solidstatedisk. Det något sämre är att köra 2.5tums hdd för bärbar dator.
De vanliga 3.5 diskarna är dåligt anpassade för att arbeta under vibrationer och temperaturomslag så de hade jag undvikit.
Senast redigerat av viccoA (27 november 2008)

Random Hero
4 047 Inlägg
27 november 2008
viccoA skrev:
Problemet är nog hårddisken, det bästa är att köra på en solidstatedisk. Det något sämre är att köra 2.5tums hdd för bärbar dator.
De vanliga 3.5 diskarna är dåligt anpassade för att arbeta under vibrationer och temperaturomslag så de hade jag undvikit.

i stort sett alla bärbara har 2.5" hdd i sig, o de sitter med små gummibussningar så de tål vibrationer o skakningar,

Dog food lid. Backwards

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2008
viccoA skrev:

Man bygger en enkel upphängning, sett med gummiband, stålfjädrar, skumgummi, frigolit.
3,5" hårddiskarna är väl beprövade i bildatorer. wink
Dessutom är de billiga och lätt tillgängliga.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök