3070
Sök

Går det att besiktiga en B230ET med 16v topp o hoppas att den går igenom?

235 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
Det visade sig att jag har en ET o inte en FT som min efterblivna brorsa påstod. Har hittat en massa info om att konvertera en FT till 16v men går det bra att besiktiga en ET med 16v?
Har även hört att ET'n har svaga lager o stakar, från vilken motor kan/borde jag ta stakar/lager/kolvar?
Tack alla volvofanatiker, ni e grymma!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
28 november 2008
Varför inte ställa frågorna angående 16V i samma tråd, istället för att skappa 5st!?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

235 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
Lugn i bussen Mackan! Jag vart medlem idag så ja har lite svårt att orientera mig. Tack för tipset dock...

69 Inlägg
29 november 2008
ja du ska ju ha stakarna ifrån en sugmotor m stakarna, jag skulle nog ta en b234 och smälla över allt i etn om du måste ha det blocket.. sen kopparpakning och ladda som ett svin nu kommer det komma många mail att det inte håller men skit i dom det håller, kolvarna org smälter vid 1,1bar men med kopparpakning 2mm och std turbo är det lugnt den orkar ju inte mer än 1,5 bar

105 Inlägg
29 november 2008
du kan inte besiktiga om en 8v turbo till 16v turbo utan en jävla massa jobb, om du inte har en b204ft stående någonstans så du kan ha den vid reggbes..
Mvh Jocke

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 november 2008
lindberg_racing skrev:
ja du ska ju ha stakarna ifrån en sugmotor m stakarna, jag skulle nog ta en b234 och smälla över allt i etn om du måste ha det blocket.. sen kopparpakning och ladda som ett svin nu kommer det komma många mail att det inte håller men skit i dom det håller, kolvarna org smälter vid 1,1bar men med kopparpakning 2mm och std turbo är det lugnt den orkar ju inte mer än 1,5 bar

vad pratar du om för sket ?

M-stakarna sitter i B23 å inget annat...dom passar varken på hans et kolvar eller et vevaxel....

kolvar som smälter vid 1.1 bar?  varför har du fått för dig de ?  så länge du skickar in sås i cylindrarna så smälter de inte vid så lågt ladd... org turbo orkar inte med ärn 1.5 bar ? den orkar nog betydligt mer ska du se... sen att de inte blir mer effekt efter 1 bar e ju annan sak..

Du behöver nog läsa på lite...

orginal toppapackning orkar med duktigt med effekt....

Besikta ? Nej de är inte lagligt men en trött besiktningman kanske skiter / alt bryr sig inte om att de sitter turbo i...

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
29 november 2008
TurboTarzan skrev:
Det visade sig att jag har en ET o inte en FT som min efterblivna brorsa påstod. Har hittat en massa info om att konvertera en FT till 16v men går det bra att besiktiga en ET med 16v?
Har även hört att ET'n har svaga lager o stakar, från vilken motor kan/borde jag ta stakar/lager/kolvar?
Tack alla volvofanatiker, ni e grymma!

Kort sagt, de är lika svårt att besiktiga en ET med 16v topp som en FT med den. Är i princip samma motor, förutom att vevstakarna och vevaxeln är klenare. Lagren har ja ingen aning om, men ska du byta ut allt de där så köp dej en FT botten.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

235 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Tack för tipsen grabbar, fint att få lite klarhet. Det verkar skitsvårt med besiktningarna juh, trodde det va lättare i sverige än finland men d e ju samma skitna regler, inge kul får man ha.

Allt lutar mer o mer mot att jag tar drivlinan och trycker ner i en super seven ram, då kan man ju försöka regga som amatörbygge. Är det någon som vet vart jag kan få tips på hur jag bygger framvagn till super seven?

864 Inlägg
29 november 2008
Spelar ingen roll vad du trycker ner din motor i. Man får inte bygga egna motorer, dom måste genomgå samma tester som vilken annan nyutvecklad motor. I princip omöjligt för en privatperson.

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 november 2008
halloj, om du vill ta dig lite tid så läs igenom denna tråden. Finns på forumet längst upp men här är den

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Där i finns så gott som allt du behöver veta om " amatörbyggen " och mkt mer är du inte säker på de du läser så kan du allt kika in på denna sida http://www.sfro.com/ och läsa lite där..

Mycket läsning smile Och mycket nyttig information om turbo byggen osv osv osv.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

235 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
XeptiQ skrev:
halloj, om du vill ta dig lite tid så läs igenom denna tråden. Finns på forumet längst upp men här är den

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Där i finns så gott som allt du behöver veta om " amatörbyggen " och mkt mer är du inte säker på de du läser så kan du allt kika in på denna sida http://www.sfro.com/ och läsa lite där..

Mycket läsning smile Och mycket nyttig information om turbo byggen osv osv osv.

Tack som fan! Precis vad jag behövde:)

12 086 Inlägg
30 november 2008
"Går det att besiktiga en B230ET med 16v topp o hoppas att den går igenom?"

Ja, det kan du verkligen göra smile
Senast redigerat av JapMax (30 november 2008)

235 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
JapMax skrev:

Haha! Va många busserwassers det finns här i garaget:)

864 Inlägg
30 november 2008
TurboTarzan skrev:
JapMax skrev:

Du ställer en fråga och folk ger dig svar, ser inget konstigt i det. Faktum kvarstår att ett sådant bygge aldrig kan bli lagligt.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 november 2008
Tuffhaggman skrev:
TurboTarzan skrev:
JapMax skrev:

Du ställer en fråga och folk ger dig svar, ser inget konstigt i det. Faktum kvarstår att ett sådant bygge aldrig kan bli lagligt.

jo det kan bil lagligt i en bil som är från 1975 eller äldre

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 november 2008
förresten trådskaparen kommer från finland, har absolut ingen koll på deras regler

Jonas

235 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Volvo__Mannen skrev:
förresten trådskaparen kommer från finland, har absolut ingen koll på deras regler

Bilen är svenskreggad och jag likaså. Flydde till Finland från sthlm 2002 o nuförtiden pissar jag inte ens mot den byn.
Hur som helst så har jag gett upp tanken på att regga om bilen/göra den laglig över huvud taget.Suttit ett par dygn framför datan och undersökt allt vad gäller trimning och lagarna och kommit fram till att det enda som funkar är att bygga en bil som e så snabb att snuten aldrig har en chans mot dig.
Den ska för övrigt bara hålla 402 meter en gång när jag spöar en kaxig kollega på Mantorp nästa år. Volvo vs. V8 blir det. Sen kan jag skrota skiten.
Men jag måste ta tillfället att tacka alla er som skriver vettiga svar på alla trådar här inne. Har inte lärt mig så här mycke sen jag fick knulla första gången. Fridens!

Ps. I finland får du inte ändra din bil mer än 50% till utseendet(då räknas lack, inredning, kjolpaket ja till o me speglar) utan att regga om den. Om du höjer motoreffekten med mer än... var det nu 20 eller 30% så måste du regga om.
När du reggar om så måste du betala ungefär lika mycke skatt som man gjorde då bilen va ny som är ungefär 40% av bilens värde=om du inte kommer från rätt adlade pung så har du inte råd att bygga om din bil lagligt. Vem fan har lust att betala dubbelt för sin bil???
Jag har själv aldrig försökt regga om en bil men det här är vad som berättats till mig.

Ett exempel på hur stränga dom är på besiktningen här är att i mars när jag var o besiktigade min bruksbil så fick jag nerslag på att skillnaden på mängden dubb jag hade på mina dubbdäck överskred 20% så jag blev tvungen att skaffa nya. Trotts att jag har traktormönster på däcken...

Så nu vet ni...

Sök