2418
Sök

Oljemängd i motorn på en Opel Omega 2.0i

Bessewisser
556 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Hejsan!

Jag ska byta oljan i opeln och jag har ingen aning om hur mycket olja det ska vara i motorn eftersom jag inte har någon instruktionsbok. Någon som kan hjälpa mig med detta och kolla upp det?

Vill gärna veta oljemängden i motorn + filtret!

//SkyNard

How low

3 235 Inlägg
29 november 2008
du ska ha olja upp till MAX märket på pinnen.

344 Inlägg
29 november 2008
börja alltid med att hälla i 3L i motorn, sen kollar du var oljonivån ligger på stickan.. mellan min strecket å max strecket på stickan är de vanligtvis 1L, så om oljan är e mitten mellan min o max streckena så ska du alltså hälla på en halvliter till
Senast redigerat av Laud (29 november 2008)

Random Hero
4 047 Inlägg
29 november 2008
Laud skrev:
börja alltid med att hälla i 3L i motorn, sen kollar du var oljonivån ligger på stickan.. mellan min strecket å max strecket på stickan är de vanligtvis 1L, så om oljan är e mitten mellan min o max streckena så ska du alltså hälla på en halvliter till

du ska ju inte fylla ända till max strecket

Dog food lid. Backwards

4 682 Inlägg
29 november 2008
fyll på till nedre markeringen (vänta tills sumpen fylls) å häll sen i ytterligare en liter.

Pan
29 november 2008
Själv hällde jag i ganska mkt för mkt. Jävla stickan i forden är typ omöjlig att utläsa oljemängden på. Men det var inga problems. Men som sagts häll i lite kolla mängden är det uppe på stickan starta sen kan du kolla igen och fylla på om det behövs filtret rymmer väl några deciliter.

mvh

1 353 Inlägg
29 november 2008
DusanMandick skrev:
Laud skrev:

du ska ju inte fylla ända till max strecket

Varför inte upp till max för?
du ska inte fylla _över_ max, men upp till max går bra.

There's no replacement for displacement

Bessewisser
556 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Men nu är det juh också så att filtret ska bytas... Måste man inte starta bilen så den pumpar in olja i filtret för att kunna avläsa rätt oljemängd på stickan?

//SkyNard

How low

4 682 Inlägg
30 november 2008
SkyNard skrev:
Men nu är det juh också så att filtret ska bytas... Måste man inte starta bilen så den pumpar in olja i filtret för att kunna avläsa rätt oljemängd på stickan?

//SkyNard

fyll olja i filtret innan du monterar det ,blir lättare så.

518 Inlägg
30 november 2008
det blir nån liten skvätt kvar på en 4liters dunk om det är en c20ne du har ( 2.0i 8v )

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Bessewisser
556 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Jag slog i en hel 4 liters dunk plus någon deciliter från en gammal dunk som jag hade och oljenivån hamnade mitt i mellan min och max smile

//SkyNard

How low

206 Inlägg
2 december 2008
4,5liter med filter:D

Sök