2717
Sök

Gammalt slutsteg till min tia

71 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Tjenare, jag hade tänkt att installera lite ljud i min förstabil nu. Bror min hade lite liggandes som jag har tagit del av, det var en MDS 10" och ett gammalt slutsteg som heter "alpine 3523"
se bild på slutsteget (http://www.happy-town.jp/DUCK-TAIL/tkxd … 3523_3.jpg)

Jag har en ny stero i min bil (http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=130KWXG701.gif) så den ska det inte vara några problem med. Men det jag undrar är om mitt slutsteg pallar och driva EN _TIA_. Det är inte mycket till ljud men slutsteget är väl gammal som gatan antar jag.

Kan inte alls mycket om ljud, men det är en tvåkanalig va? I sånnafall, kan jag installera mina 6:9or på det slutsteget? Skulle den orka det? Hur ser man hur många kanaler det är?

En annan fundering är att på en del slutsteg som kostar en rimlig peng dvs. ca:3000 så står det att den har en effekt på 1000W och på andra slutsteg i samma prisklass står det 300W, vad är skillnaden på dem?
Antar att det har med Watt och RMS att göra.

Jag hade tänkt att köpa mig ett slutsteg av modellen http://www.hifikit.se/index.php?id=1235
Jag Kommer eventullet att köpa en till bas, förmodligen en tolva som jag kommer att parallellkoppla (om jag inte är nöjd med ljudet).

Men om jag skulle vara nöjd med ljudet, kommer MITT slutsteg (alpine 3523) att palla driva tian och ett par 6:9or, eventuellt en till bas 10" eller 12", eller skulle ni byta slutsteg oavkortat?

Om jag nu köper till en 12" är det någon specieltt jag ska tänka på om jag ska parallellkoppla det?

Nu blev det väldigt många frågor men hoppas ni kan komplettera varandra och reda ut de flesta frågetecknena smile

Tack på förhand

Edit: en sak till, har jag fattat det rätt om jag säger att. På ett steg med 1 kanal kan man koppla in 1,2 eller tre basar om man parallellkopplar dem, men det går inte koppla in diskanter på det steget då det bara finns 1 kanal? Om det skulle vara flera kanaler så kopplar man in basen/basarna på en kanal och diskanterna på kanal 2?

Såg att dbakuten sålde ut ett PA steg för en liten peng, är det något att rekomendera? http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16024

tack än en gång
Senast redigerat av Jimpaa (3 december 2008)

1 400 Inlägg
3 december 2008
Om du bryggkopplar steget så kommer det att kunna driva din 10"
Om du ska köpa en till bas så köp en till 10" inte en 12" och samma märke(bas. Det är aldrig bra att blanda olika basar.

Om du köper en till bas så ska du nog även satsa på ett Monosteg. Dessa steg är till för att driva basar(inte diskanter)

Och dina 6.9" kan du driva på huvudenheten

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

71 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Om det är 1 kanal är det väl mono? I såfall är inte detta ett bra alternativ smile -> http://www.hifikit.se/index.php?id=1235

Edit: Jag har läst att om man ska bryggkoppla så ska man koppla t.ex amp+ till channel 1 +  och amp- till channel 2 -

men efter att titta på denna bild http://www.lefflershifi.com/Library/Ord … lista1.htm (bilden längs ner) så får jag en uppfattning att man ska koppla amp+ till channel1+ och amp- till channel1 - ?

Hur ska det egentligen vara?

Tack

43 Inlägg
3 december 2008
Jimpaa skrev:
Om det är 1 kanal är det väl mono? I såfall är inte detta ett bra alternativ smile -> http://www.hifikit.se/index.php?id=1235

Edit: Jag har läst att om man ska bryggkoppla så ska man koppla t.ex amp+ till channel 1 +  och amp- till channel 2 -

men efter att titta på denna bild http://www.lefflershifi.com/Library/Ord … lista1.htm (bilden längs ner) så får jag en uppfattning att man ska koppla amp+ till channel1+ och amp- till channel1 - ?

Hur ska det egentligen vara?

Tack

När det kommer till bryggkoppling av slutsteg så finns det ingen regel som gäller samtliga slutsteg. Du kommer att koppla din högtalare på antingen + eller - på vänster högtalar utgång respektive + eller - på höger högtalar utgång från slutsteget. Ibland är det + på vänster och - på höger högtalar utgång på steget och ibland är det + på vänster och + på höger högtalar utgång på steget som man ska koppla in högtalaren på. Oftast är det utmärkt på slutsteget vilka två högtalar utgångar du ska använda vid bryggkoppling.

Ditt steg kan du börja med att driva din 10":are med och använda inbyggda effekten från CD:n till att driva 6*9":arna.
Om du sedan köper ett steg till så tar du alpine steget till 6*9":arna och kör det nya steget på basen.
Som Micke redan sa så avråder vi starkt från att köpa en något annat än en 10" likadan som du redan har. Om du vill ha två subwoofers är det bättre att sälja den du har och köpa en eller två nya högtalare.

När det kommer till effekt och slutsteg är det alltid svårt att säga något innan man lyssnat på dem.
Det du ska titta på är RMS effekten och i vilket ohm det är mätt i. Max effekten är inte intressant då den kan vara mätt hur som helst och den effekten inte är intressant. Sedan kan ett steg på 200W rms 4 ohm låta bättre och mer kontrollerat på normala nivåer än ett steg på 800W rms i 4 ohm. Så rådet är verkligen om möjligt att testa innan om det är möjligt.

Om du vill ha mest för pengarna kan du alltid köpa ett lite äldre märkes slutsteg begagnat. Om man letar ett tag kan man få tag på riktigt bra steg för under 2000kr.

71 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Får tacka för dina svar, men på tal om bryggkopplingen, jag kan väl prova mig fram vilket som fungerar bäst? Inget kan väl gå söner om jag snu skulle koppla plus till "fel plus" på slutsteget?

Och med tanke på slutsteget så kan jag köpa det osm jag länkade "http://www.hifikit.se/index.php?id=1235" för strax över 1000kr, det var därför jag länkade den smile

Tack igen.

På slutsteget står det tyvärr inget om bryggkoppling, men jag får testa mig fram.
Det är dock ett par adnra oklarheter. Jag har två strömställare med olika lägen som jag inte vet hur den ska stå.

jag har en strömställare som kan stå antingen på "fixed" eller "variable" och en annan som kan stå på mono(R), stereo eller mono(L). någom som ahr koll vad det ska stå på?

tack igen smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 december 2008
42 WATT x 2 @ 4 OHMS (0.08% THD)
50 WATT x 2 @ 2 OHMS (0.8% THD)
100 WATT x 1 @ 4 OHMS (0.8% THD)
10 TO 50K Hz FREQUENCY RESPONSE
110 dB SIGNAL TO NOISE RATIO

Det är infon jag hittar på ditt steg.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
3 december 2008
Jimpaa skrev:
Får tacka för dina svar, men på tal om bryggkopplingen, jag kan väl prova mig fram vilket som fungerar bäst? Inget kan väl gå söner om jag snu skulle koppla plus till "fel plus" på slutsteget?

Och med tanke på slutsteget så kan jag köpa det osm jag länkade "http://www.hifikit.se/index.php?id=1235" för strax över 1000kr, det var därför jag länkade den smile

Tack igen.

På slutsteget står det tyvärr inget om bryggkoppling, men jag får testa mig fram.
Det är dock ett par adnra oklarheter. Jag har två strömställare med olika lägen som jag inte vet hur den ska stå.

jag har en strömställare som kan stå antingen på "fixed" eller "variable" och en annan som kan stå på mono(R), stereo eller mono(L). någom som ahr koll vad det ska stå på?

tack igen smile

Mono R eller Mono L spelar ingen roll då du har dubbla gainkontrollers, vilket bara innebär att du väljer vilken ingång soms kalls köta signalen.
Sedan har du bra markeringar på steget (iaf enligt bilden) på hur du bryggkopplar wink
Fixed eller variable tolkar jag som att man antingen kan använda gainen (variable) eller helt enkelt låta den kopplas ifrån (fixed).

71 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Tack så mycket för researchen, men dessa siffror säger mig lika mycket som arabiska tecken,eller det är inte sant heller, förstår delvis. Alltså två stycken 42W högtalare vid en impendans på 4 ohm på högtalaren osv  smile

71 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Jimpaa skrev:

Tack igen.

tack igen smile

Mono R eller Mono L spelar ingen roll då du har dubbla gainkontrollers, vilket bara innebär att du väljer vilken ingång soms kalls köta signalen.
Sedan har du bra markeringar på steget (iaf enligt bilden) på hur du bryggkopplar wink
Fixed eller variable tolkar jag som att man antingen kan använda gainen (variable) eller helt enkelt låta den kopplas ifrån (fixed).

Jaha så om jag har strömställaren på Mono(left) så kopplar jag helt enkelt in plus och minus från amp till minus och plus på "mono(L)" eller ska bara plusen in på "mono(L)" och minusen in på "mono(R)" om jag har strömställaren på läge "mono(L)", första alternativet va? smile

Lättast är nog om du bara berättar vilka 2 ingångar plus och minus ska in på så är det bara jag drar ut och sätter in skiten smile

7 241 Inlägg
3 december 2008
Jimpaa skrev:
Lonefox skrev:
Jimpaa skrev:

Tack igen.

tack igen smile

Jaha så om jag har strömställaren på Mono(left) så kopplar jag helt enkelt in plus och minus från amp till minus och plus på "mono(L)" eller ska bara plusen in på "mono(L)" och minusen in på "mono(R)" om jag har strömställaren på läge "mono(L)", första alternativet va? smile

Lättast är nog om du bara berättar vilka 2 ingångar plus och minus ska in på så är det bara jag drar ut och sätter in skiten smile

Du....ärligt talar ingen aning, letat o letat i 20min nu efter en manual. Hittar bara sidor som tar BETALT för skiten.

Lita osäker på plus o minus på bryggkopplingen, men det är en bi-sak för det enda som kan hända är att basen fasvänds och spelar sämra ihop med resten av högtalarna. Isf är det bara att byta plats på kablarna.
Du skall använda de yttre anslutningarna på högtalarplinten på steget. Om du tittar på bilden igen så ser du att du har en tre markeringar över plinten. En för höger resp vänster och en ovanför som det står Mono på. Följ den övre markeringen. smile
Senast redigerat av Lonefox (3 december 2008)

71 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Jimpaa skrev:
Lonefox skrev:

Du....ärligt talar ingen aning, letat o letat i 20min nu efter en manual. Hittar bara sidor som tar BETALT för skiten.

Lita osäker på plus o minus på bryggkopplingen, men det är en bi-sak för det enda som kan hända är att basen fasvänds och spelar sämra ihop med resten av högtalarna. Isf är det bara att byta plats på kablarna.
Du skall använda de yttre anslutningarna på högtalarplinten på steget. Om du tittar på bilden igen så ser du att du har en tre markeringar över plinten. En för höger resp vänster och en ovanför som det står Mono på. Följ den övre markeringen. smile

Ja visst fan, det markeringen hade jag inte lagt märke till. Får tacka för din tid och hoppas på det bästa smile

7 241 Inlägg
3 december 2008
Jimpaa skrev:
Lonefox skrev:
Jimpaa skrev:

Ja visst fan, det markeringen hade jag inte lagt märke till. Får tacka för din tid och hoppas på det bästa smile

Funderat lite mer och jag tror mer på att du skall koppla in H + V lågnivå som vanligt.....men att mono R och mono L påverkar bara vilken gainkontroll som skall användas för nivåjusteringen.

Sök