omega_mv6 skrev:
va precis ute och mätte när bilen va igång då låg batteriet på 14,6 v .. och när ja börja spela sjönk den till 10 .. sen när ja stängde av de igen gick den upp till 14,6 igen.. ??
Det där är inte alls bra, spänningen på batteripolerna ska inte sjunka ner till 10 V även om generatorn inte orkar ladda.
Hur högt spelade du ungefär, halva volymen eller så?
Prova även att slå av stereon och istället vrida på helljus+fläkten för fullt+elbakruta (om det finns), mät vilken spänning det är. En mätning på själva generatorn är också viktig, då ser man ifall det är dålig kontakt mellan generator och batteri.
Jag har mätt polspänningen på min 240-86 när jag harvade på startmotorn i 15 sekunder, dels vid en yttertemperatur på ca 10-15 plusgrader och dels vid ca 15-20 minusgrader. Vid 10-15 plusgrader så sjönk polspänningen ner till 11,2 V och låg stabilt hela tiden, vid 15-20 minusgrader så sjönk polspänningen ner till ca 10-10,2 V och låg även då ganska stabilt.
Startmotorn drog runt 100 A vid sommartemperaturen och 180-200 A vid vintertemperaturen, alltså betyyydligt mer ström än vad din anläggning drar. Med de referensvärdena så inser man att någonting är galet med din strömförsörjning, dvs batteri och generator med tillhörande kablar.
Det är INTE frågan om någon konding eller extra batteri i det här läget, absolut inte.