2318
Sök

Nissan Almera Diesel problem + pumpjustering

Greve
4 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har en Nissan Almera -97 diesel, en bil som inte verkar förekomma särskilt frekvent i detta landet.
Har den som vinterbil då mitt vanliga projekt vilar sig under den kalla perioden.

Har haft lite småtrubbel med den det senaste dock.

1. När man startar den kall så lyser motorlampan varierande länge tills den blir varm, och den håller inte tomgången, den har även en tendens att sota till ganska duktigt vid uppstarten. När den blir varm så går den som en klocka!

2. Avgasvärdena är på tok för höga, fick ett värde på 5.0 (gränsen är 0.nånting) när jag besiktigade den nu, så detta måste åtgärdas så jag kan ha bilen åtminstone denna säsongen med.

Jag tänkte åtgärda det hela i några olika steg, där olje + filterbyute står högst på listan, därefter tänkte jag ställa ner bränslepumpen så man får ner avgasvärdena som en nödlösning. Den har väl främst genomgått okulärbesiktning och alla vacuumslangar är bytta..

Är det någon kunnig här som kan ha några tips till mig, och hur exakt justerar man bränslepumpen på en sån här bil?

Mvh: Andy

Fingrar på en 9000 CSE 2.3T -96 =)

1 Inlägg
2 december 2008
#2
Angående avgasvärdena så kan du testa byta luftfilter och sedan dra en lång repa på höga varv och låga växlar precis innan du åker till besiktningen. Rensar ur systemet..

Brukar hjälpa mycket bra.

Angående ditt första problem så vet jag inte riktigt vad det kan vara..
Kollat efter felkoder?


Sothora <3
1 201 Inlägg
2 december 2008
#3
om inte byte av filter hjälper, är sakerna slut:)

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 december 2008
#4
1: Finns det glödningslampa på den? Gör det inte det kan det ju vara motorvarningslampan som slockar när den slutat efterglöda och inte varnar för ett eller flera trasiga glödstift längre.

2: Har du plågat ur den ordentligt? Kan ju vara "gubbakörd" och helt igensotad så det är därför den sotar mkt och troligtvis är ganska slö... Brukar ha som metod att alltid se till att bromsarna är rejält varma och "nysvarvade" till besiktning vilket betyder ur-blåst motor med om den är en diesel.

Gör en filterservice och mät på glödstiften så kanske han går till sig igen sen smile
Glöm inte fylla upp dieselfiltret om du inte vill skapa dig stora startproblem!


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 december 2008
#5
Det är lämpligt att kolla glödstift och spridare innan du börjar leka med pumpen...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sothora <3
1 201 Inlägg
2 december 2008
#6
zovix skrev:
Det är lämpligt att kolla glödstift och spridare innan du börjar leka med pumpen...

/Magnus

glödstiften har inget med svartröken att göra.!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 december 2008
#7
9K-Andy skrev:
När man startar den kall så lyser motorlampan varierande länge tills den blir varm, och den håller inte tomgången

Detta symtom kan visa sig vid dåliga glödstift

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Greve
4 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#8
bumpe skrev:
1: Finns det glödningslampa på den? Gör det inte det kan det ju vara motorvarningslampan som slockar när den slutat efterglöda och inte varnar för ett eller flera trasiga glödstift längre.

2: Har du plågat ur den ordentligt? Kan ju vara "gubbakörd" och helt igensotad så det är därför den sotar mkt och troligtvis är ganska slö... Brukar ha som metod att alltid se till att bromsarna är rejält varma och "nysvarvade" till besiktning vilket betyder ur-blåst motor med om den är en diesel.

Gör en filterservice och mät på glödstiften så kanske han går till sig igen sen smile
Glöm inte fylla upp dieselfiltret om du inte vill skapa dig stora startproblem!

Skrev ett inlägg, men det ville tydligen inte komma med, provar igen..

Tack för alla svar!
Jag har nog inte plågat bilen så fruktansvärt hårt just med tanke på att det är en diesel, men lite gas har det ju blivit emellanåt.
Hade tänkt att göra en lättare service på den, byta olja och luftfilter.
Som någon skriver så verkar det även lämpligt att kontrollera glödstiften då.
Så hur "mäter" man glödstiften som du skriver?

Mvh: Andy

Fingrar på en 9000 CSE 2.3T -96 =)

288 Inlägg
4 december 2008
#9
Du ohm-mäter dem. Då tar bort ström matningen och mäter med instrument,en och en, de ska ligga runt 1 ohm.

Gör den vanliga servisen med allt som ska bytas, sota ur den redigt.

Det finns ett trick med avgaserna, men kanske inte helt lagligt... Sätt en stoppskruv under pedalen, så den inte ger full gas. Även stålull i avgasröret ligger i gråsonen.  Användes bara när allt annat är provat
Senast redigerat av BiggerDigger (4 december 2008)

Greve
4 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#10
Lysande, ska se vad jag kommer fram till för värden imorrn! tackar tackar.

Fingrar på en 9000 CSE 2.3T -96 =)


Sök