3391
Sök

Använd reflex i vintermörkret

283 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Vart inne på ett annat forum  där jag har läst ett väldigt klokt vädjan till alla gångtrafikanter som inte bär reflext i denna dystra årstid då det är väldigt mörkt.

Jag vill sprida de kloka orden vidare och vill samtidigt vädja till Er som även håller till på andra forum att sprida detta.

Det är för många gångtrafikanter som klär sig mörk och då är det väldigt svårt för en förare att märka gångtrafikanten i god tid om det är dåliga väderförhållanden.
Vi vill ju inte att gångtrafikanten hamnar på eller under våra bilar för att de syns för dåligt, de har företräde (vi vet) men syns de inte så kan det vara för sent att stanna.
Alla vi har någon att leva för även om vissa kanske inte vet detta, men det är alltid nån som lider när någon går bort därför denna vädjan.

Sprid de kloka orden och BÄR REFLEX OM NI ÄR UTE OCH GÅR

Jag har inte kört på någon ännu och vill inte göra det heller.

Artur

Prisjägare
238 Inlägg
10 december 2008
I ängelholmstrakten så skulle jag vilja tipsa folk om att:

1. Gå inte på vägen om cykelväg lr dylikt finns vid sidan av.
2. Om ni tvunget måste gå på vägen, gå inte i bredd, gå på rätt sida och gå för jösse namn inte mitt ute i vägen.

Självklara saker kan man tycka, men vissa verkar tycka att det är trevligt att gå utan reflexer, mitt i vägen eller flera pers i bredd (där det inte finns vägren) istället för att gå ute på cykelvägen. Klart, att bli påkörd av cykel är ju rätt farligt jämfört med att bli påkörd av en bil som kör i 70km/h...

Häst
1 099 Inlägg
10 december 2008
Folk har blivit bättre med reflexer häromkring tycker jag!
Dom flesta som är ute och går har någon liten reflex, många har tillochmed reflexvästar, vilket är jättebra!
Men det finns ju folk som absolut inte verkar fatta hur dåligt de syns tongue.
Mötte nån idiot igår som gick och rastade sin hund på en relativt stor väg (90väg), inga reflexer på varken honom/henne eller hunden. Lika läskigt varje gång. roll

Än är inte den sista idioten född..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 december 2008
I gbg ser de ut som man e i Afrika med alla mörka jävla kläder o inga reflexer numera...sen den nya lagen om att de har företräde gör dom ännu jävla värre.
Bara traskar ut, trots att de inte finns övergångsställen där de går ibland, höll på å meja ner en cyklist igår som körde med svart cykel, svarta kläder, inga lampor och körde mot rött i en nedförsbacke. Tuta på idioten men de skiter väl han i...

De här med reflexväst i bilen som de föreslås ska bli "lag på", tycker ja att alla ska ha också. Ifall ni nu blir stående så är det jäkla värt när man ser en dude med reflexväst.
Åkte förbi en trebilskrock igår, ganska mörkt avsnitt, och ingen hade väst, svarta jackor, kunde blivit messy tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 december 2008
Jag höll på att göra vägmos av en idiot i grannbyn för några veckor sen.

Körde inne i samhället på en vanlig 50-väg där det är hyffsat upplyst i vanliga fall men denna gången mötte jag en bil så allt man såg var ju den bilens lysen och ut ur hans lysen dyker en snubbe upp på min sida vägen varpå jag missade honom med bara centimetrar tillgodo och idioten lallar på som om inget hade hänt....

Hade han haft reflexväst så hade man ju sett han långt innan och det hade aldrig blivit så nära som det blev, denna gången hade han tur men vad händer nästa gång ??
Senast redigerat av TBOC_Razor (10 december 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
10 december 2008
höll på att kör på ett gäng ungdomar igår kväll som var ute å hade lite skoj.

ungdom nr 1-2: mörkklädd å kör moppe utan lysen + att det sitter en bak
ungdom nr 3: mörkklädd å tolkar på moppen
ungdom nr 4: mörkklädd å kör en pocketbike (inga lysen)

å då hade ja sambon å båda pojkarna i bilen.

men när dom stannade vid ica där ja också hade stannat så tyckte dom de va skit kul mä den volvon somfick bromsa skit hårt å körde skit sakta förbi.

då stack ja ut huvudet å dom fick höra både det ena å de andra. mitt fula vokabulär råkade komma fram, men ja kunde fan inte hejda mig.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

151 Inlägg
10 december 2008
Ablazed skrev:
höll på att kör på ett gäng ungdomar igår kväll som var ute å hade lite skoj.

ungdom nr 1-2: mörkklädd å kör moppe utan lysen + att det sitter en bak
ungdom nr 3: mörkklädd å tolkar på moppen
ungdom nr 4: mörkklädd å kör en pocketbike (inga lysen)

å då hade ja sambon å båda pojkarna i bilen.

men när dom stannade vid ica där ja också hade stannat så tyckte dom de va skit kul mä den volvon somfick bromsa skit hårt å körde skit sakta förbi.

då stack ja ut huvudet å dom fick höra både det ena å de andra. mitt fula vokabulär råkade komma fram, men ja kunde fan inte hejda mig.

Inte mer än rätt..har man inte mer vätt i huvet än dom verkar ha så.
Är helt på din sida. hade gjort exakt samma sak.

Play It Loud

Garaget Video Crew
842 Inlägg
10 december 2008
Det värsta jag har sett var endå en sen lördag natt (typ vid 12-1 på natten) på E6an mellan malmö och trelleborg. 90km/h väg är det där, går 4 st flickor (kan ha varit i 16års åldern) på bredden i mörka kläder i väggrenen.
Tror jag såg dom typ 2-3 M framför bilen, herregud tänkte jag hur fan kan man vara så panndö att man går så på en mycket trafikerad 90 väg i MÖRKA KLÄDER ?!?!?!?!?
Tänk om nån behövt använda väggrener eller nått alla hade ju fan dött på fläcken.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
10 december 2008
Eller ännu bättre kombinera reflexen med en ficklampa. ÄR otroligt bra på landsväg.

Samt för guds skull, vilken idiot står kvar på vägen när man kommer i 90(+) blås med bil rakt emot dem. Är ju som att be om en enkelbiljet med express och extra allt till Sankte Per.

Själv så brukar jag använda mitt helljus frekvent för att försöka upptäcka dårarna. Caddyn jag kör med har 4st 100W extra i fronten så det lyser upp bra, är värst när man får många möten och någon idiot ändå går i körbanan. Då blir det en tvärnit så nära jag bara vågar för att de ska lära sig, sedan en eller kanske flera ramsor av väl valda ord framspottandes med nervevad sidoruta.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Konsult
1 247 Inlägg
10 december 2008
Jag har from igår 5 reflexvästar i bilen då jag varit först på plats till olyckor ett par gånger. Det är INTE kul att upptäcka någon utan reflex när dom dyker upp framför bilen 2-3m innan man ser dom.

Vet att Dalatrafik delar ut gratis reflexer på bussarna vintertid, har gjort men är inte säker på om det är så nu.
Det kanske borde uppmuntras bland företag? Gratis reklam (förutom materialkostnad) och samtidigt bidra till säkerheten på vägarna.

Har numer en driva reflexer i jackan och i bilen så jag alltid kan känna mig säker. Sista jag vill är att bli nermejad av en bil.

/Kim

Häst
1 099 Inlägg
10 december 2008
zovix skrev:
Samt för guds skull, vilken idiot står kvar på vägen när man kommer i 90(+) blås med bil rakt emot dem. Är ju som att be om en enkelbiljet med express och extra allt till Sankte Per.

Jag undrar med lite hur folk tänker egentligen..
Samma med dom som prompt ska ha sin "rätt" att gå över övergångsställen när de inte har reflex.
Folk bara valsar ut och tror att dom är självlysande.. Verkar inte som dom har någon självbevarelsedrift.. tongue
Visst, man har plikt att stanna för dem, men om man inte ser dem är det inte så lätt..

Än är inte den sista idioten född..

410 Inlägg
10 december 2008
Mortalis skrev:
I gbg ser de ut som man e i Afrika med alla mörka jävla kläder o inga reflexer numera...sen den nya lagen om att de har företräde gör dom ännu jävla värre.
Bara traskar ut, trots att de inte finns övergångsställen där de går ibland, höll på å meja ner en cyklist igår som körde med svart cykel, svarta kläder, inga lampor och körde mot rött i en nedförsbacke. Tuta på idioten men de skiter väl han i...

De här med reflexväst i bilen som de föreslås ska bli "lag på", tycker ja att alla ska ha också. Ifall ni nu blir stående så är det jäkla värt när man ser en dude med reflexväst.
Åkte förbi en trebilskrock igår, ganska mörkt avsnitt, och ingen hade väst, svarta jackor, kunde blivit messy tongue

var krocken möjligtvis vid tingstadstunneln för där hade det varit en 3 bilskrock och man såg inte en enda av dom fören man var 10 meter i från dom tur att polisen var där me blåljusen annars hade man inte sett ett skit. var nära på att köra över stackaren som gick bakom bilen och skulle sätta ut sin varningstriangel just för att han inte hade någon reflex.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
10 december 2008
Kan ärligt säga att ja använder reflexväst när ja ä ute å går. Även om de inte ä mörkt men snart blir de så. Sen när man ä ute mä hunden så har man magliten mä. Trot eller ej men hunden ä mörkrädd lol

Kan väl å dra en historia. Utspelade sig i förrgår. Kommer i stan. Finns belysning men de är dimma å ganska mörkt. En man gick över vägen. Eller ja ja såg inte de förrän han va mitt i vägen då en lampa precis över honom lös lite svagt. Inga reflexer å svart jacka. Va ju inte nära på något vis men man tänker ju då.

Reflex ä ju en av de blligaste livförsäkringarna för gångtrafikanter.

Å till er bilägare. Ha med minst en i bilen. Händer de något som en olycka eller viltolycka, ja till och med punktering så ä reflexvästen guld värd.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

7 275 Inlägg
10 december 2008
Höll på att köra ner en idiot på en 90 väg tidigare i veckan för han tyckte att det var en bra idé att gå utan reflex precis brevid vägen i mörkret...

17 Inlägg
10 december 2008
Vet inte hur många ggr som man i sista stund ser en gångtrafikant... Reflexer e iaf en väldigt bra uppfinning!

Smålänning
7 887 Inlägg
10 december 2008
Här i kalmar går den absolut bästa modetrenden på länge... Fler och fler köper sig reflexväst big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 december 2008
laika skrev:
Mortalis skrev:

var krocken möjligtvis vid tingstadstunneln för där hade det varit en 3 bilskrock och man såg inte en enda av dom fören man var 10 meter i från dom tur att polisen var där me blåljusen annars hade man inte sett ett skit. var nära på att köra över stackaren som gick bakom bilen och skulle sätta ut sin varningstriangel just för att han inte hade någon reflex.

Japp de va där. Hade kanske varit en bra grej o ha snutbilen, som va den enda som syntes, ståendes bakom bilarna istället för framför tongue

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
10 december 2008
tongue Ja det vore bra om det vore lag på att bära reflex vid skymningsdax ....... så dom där två
benta Road Killsen syns .....

hmm Hela sitt liv i början så har man blivit inprentad med att man ska ha reflex från Dagis till gymnasium
sen värkar vissa totalt glömma bort det då dom tror att dom som full vuxna syns bättre.
Senast redigerat av lonewolf-holm (10 december 2008)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

908 Inlägg
10 december 2008
haha jag körde ihjäl en som inte hade reflex .. de har inte kommit på mej än, har stått i aftonbladet.. 2 års sen :p
Senast redigerat av Beckstroem (10 december 2008)

Musikproducent
79 Inlägg
10 december 2008
Verkar vara speciellt ungdomar i 14-16 år som inte förstår hur dåligt man syns i mörker. Många cyklister och mopedister man fått tvärnita för (kul när det dessutom är blött på vägen?!)...
Jag skulle nog aldrig våga lämna bilen i mörker utan reflex om man fått stopp på en mörk väg. Som tur är använder man varselkläder i arbetet så man har ett par plagg liggandes i bagaget 24-7 smile

"Bad sound kills good music"

Sök