4745
Sök

Min bil vill inte starta! Brådskande.

13 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Ah, hur gör jag det? roll
Westridger skrev:
Kolla laddningsregulatorn på generatorn. Är den dålig så kan den tömma batteriet fort.

21 761 Inlägg
12 december 2008
Genom att mäta generatorns laddspänning på batteriet när motorn går på tomgång och endast halvljuset är igång. smile

Eftersom batteriet har blivit så pass urdraget att bilen inte startar, då måste du också ladda upp batteriet med en batteriladdare (som andra har föreslagit).

När ett batteri har blivit så där urdraget så ska man alltid ladda upp det med en batteriladdare, bilens generator hinner nämnligen inte ladda upp det tillräckligt mycket när man kör tex 30 minuter varje gång eller liknande.

Antagligen blev inte batteriet tillräckligt laddat sedan förra gången detta hände och har bara varit halvtaskigt laddat, men med tanke på den jättestora megamotorn wink som sitter i bilen så går det så lätt för startmotorn att starta och därför märks det nog inte så mycket ifall batteriet är halvtaskigt laddat tror jag. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 december 2008)

13 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Det kan inte vara tändstiften som är kassa då? Att det kommit fukt som frusit eller något liknande?
Det hände mig för ett par år sedan vill jag minnas.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 december 2008
mät batteriet o äre under 12,23v så äre under halv verkan på det..
bilen ska ha stått sitll o inget annat.du mäter det utan o ha igång bilen..

sen mäter du va de är när du har igång bilen..om den startar-..
då ska du helst ha över 13v på batteriet..gärna 14v..

sen kan du mäta vi generatorn..men de visar nog samma som på batteriet i såfall..
syran kollar man genom att öppna 5-6 pluggar på batteriet o så kikar man att batterivattnet när dit de ska:P
har du underhålls fritt brukar de ju finnas ett öga som ska ha en grön liten färg boll i sig..

ja skulle inte köra 200mil nu utan o göra servic..dvs byta olja stift..iaf..

visar batteriet under 12.23-12.24...så är det ibehov av o laddas men om de nu va syre batteri elr inte så ska de fyllas på me vätska isåfall innan..

orkar start motorn ens runt nå ?
den startar me start hjälp elr?
DÅ är det batteriet som ska laddas elr är pajj..mät o svaret kommer:D

13 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Nu har jag slängt i ett nytt batteri och bilen startade direkt!
Ska byta stiften också innan jag åker. Det var en stund sedan sist.
Har knappt lagt ut ett öre på bilen big_smile Den är alltså bra, men ful!

Licens Svetsare
219 Inlägg
12 december 2008
är det dåligt batteri så kan batteriet ladda ur sig själv. kolla om det drar ström när bilen är helt avstängd

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg

Sök