2701
Sök

Mazda 323 -89 dör när jag gasar

6 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
Hjälp!

På väg till jobbet imorse dog bilen mitt i rusningstrafiken. Kul, kul. Blev bogserad till jobbet...

Den hostade till och la av, ung. på samma sätt som om det vore soppatorsk. (Det är det INTE eftersom jag tankade fullt innan jag åkte. ) Försökte starta igen och MYCKET motvilligt fick jag igång den. Den höll sig vid liv på tomgång men så fort jag gasade till så dog den igen.

Min tanke är att det är något med bensintillförseln. Eller? Soppapumpen verkar gå som den ska, så jag funderar på om det är filtret? Den uppför sig ju ung. som om jag hade en ispropp.

Är jag på rätt spår? Vad ska jag titta efter?
Det skönaste vore ju om jag kunde fixa den här och nu eftersom jag pendlar 5 mil till jobbet. Vore skönt att inte behöva ringa efter bogserhjälp hem.

// Linda

747 Inlägg
19 maj 2006
Skrota skiten bara..

Älgahäng Räjsing Club

6 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
*s* Tanken har ju slagit mig, faktiskt. Faktum är att jag ska köpa ny "bättre" begagnad bil, men den får jag inte förrän om några veckor. Jag behöver helt enkelt bilen för att ta mig till jobbet tills dess.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 maj 2006
hej, ta av slangen till soppan, mät trycket och kolla om det är bra flöde på det om du låter det rinna ner i en burk... Pumpen kan låta frisk även om den e kass som fan...

6 Inlägg
22 maj 2006
Trådstartare
Ok, det ska jag kolla. Tack så mycket!

Evolution Garage
394 Inlägg
6 Inlägg
22 maj 2006
Trådstartare
Inte för fet blandning, tror jag..... luftfiltret borde vara ok, bytt för bara två månader sedan.

460 Inlägg
22 maj 2006
Lorei skrev:
Hjälp!

På väg till jobbet imorse dog bilen mitt i rusningstrafiken. Kul, kul. Blev bogserad till jobbet...

Den hostade till och la av, ung. på samma sätt som om det vore soppatorsk. (Det är det INTE eftersom jag tankade fullt innan jag åkte. ) Försökte starta igen och MYCKET motvilligt fick jag igång den. Den höll sig vid liv på tomgång men så fort jag gasade till så dog den igen.

Min tanke är att det är något med bensintillförseln. Eller? Soppapumpen verkar gå som den ska, så jag funderar på om det är filtret? Den uppför sig ju ung. som om jag hade en ispropp.

Är jag på rätt spår? Vad ska jag titta efter?
Det skönaste vore ju om jag kunde fixa den här och nu eftersom jag pendlar 5 mil till jobbet. Vore skönt att inte behöva ringa efter bogserhjälp hem.

// Linda

Och när blev bränslefiltret bytt sist ??

bränslefilter ska bytas en  per år för att bränsle tillförsel ska fungera utan problem

A.E
bilverkstadsägare i 25år

6 Inlägg
22 maj 2006
Trådstartare
I måndags bytte jag soppafilter. smile
Senast redigerat av Lorei (22 maj 2006)

355 Inlägg
23 maj 2006
samma symptom som på en  bil jag fick in i dag  som ajg  lokaliserade felet på
Ägaren sa att han hadde hält i STP i sin Mitsubishi Galant GSI 89
och effter det så började den gå taskigt

Så har du hafft skit i tanken av någon anledning
så filltret  i tanken  har  pajat så tar det sin in och täpper till 
på denna så  var det så mycket skit i spridarbryggan och i spridarna så den gick bara på tomgången men om man  rörde gasen så dog den
Om man pumpade på gasen så  varvade den upp men inte över 3000 rpm

Och Ja det har med  bränsle tillförslen

Gör som  har sakts  tidigare för att köra med uteslutningsmetoden
Koppla låss slangen  från spridarbryggan  och  ner med den i en 1.5 elelr 2 liter kåla flaska och  vri på tändningen

Lättast vore om du letade rätt på  rälet till pumpen så du kan  koppla förbi den  så du kan  kötra pumpen  oavbrutet för att se om du har  något  bra tryck på det

Om du nu har det  så  råder jag sig till att kålla spridarna !!!

Skit kan ligga länge för att bara rätt som det är låstna och  göra odåga

Sen har du  ochså kyvluft som den kan ta  men det skulle visat sig  tidigare
det blir inte  bara kyvis så där på en secund tongue

Så kålla  pränslesyset från tank till spridare ska du se att det  löser sig smile

284 Inlägg
23 maj 2006
Kan de inte vara så att luft + bränsleblandningen har blivit lite knas ? kan vara därför bilen dör vid uppgasning. kolla kablage vid luftmängdmätaren så att de inte åkt ur nått , hände så på min farsas ford , då gick den jävligt knasigt!

6 Inlägg
24 maj 2006
Trådstartare
Tack så mycket för alla tips! Ska kolla igenom det hela och se om jag hittar felet.

Sök