2781
Sök

Sjuka förskringsregler

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2008
Okay, då är det helt klart hennes fel. Om nu polisen oxå sagt att felet är på hennes sida så bör ju försäkringsbolaget tro på det.

För jag antar att polisen riktade upp eller tog bilder på platsen?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

113 Inlägg
15 december 2008
Cyklister är fan som en jävla maffia. Rör dom och du hamnar i klistret...
Parkera i röven på en annan bil i veckan för att en cyklist minsann drog rakt ut över vägen när det slog om till gult på cykelbanan. Inte mycket att tjafsa om, jag låg för nära den andra bilen som fick tvärnita så tekniskt sett var det mitt fel. Men cyklistfan ska vara jävligt glad att jag inte hade läge att sätta efter honom, då hade jag nog visat honom ett nytt cykelställ...
Farsan klämde en cyklist för nåt år sen med sin cheva. Kom på cykel på kvällen utan belysning och cykla rakt ut i vägen. Bröt både armar och ben. Vem blev vållande? Jo farsan..

Ni får ustäkta.. Blir förbannad när jag läser sånt här.

RE-雨宮
481 Inlägg
15 december 2008
AeroMalm skrev:
tyvärr har alla försäkringsbolag en överenskommelse att bilisten ska ha ett "Objektivt" ansvar gentemot cyklister och gående.. alltså mot alla oskyddade trafikanter... så jag verkar inte kunna överklaga erl så. måste stämma henne privat isf.. hur stor chans har man att stämma henne? har vittnen och så. hon hävdar att vittnena ljuger och att hon cyklade på cykelvägen. vad kostar det att stämma om man förlorar etc..?

Hur kan du köra på henne om hon är på cykelvägen?

RE-Amemiya Kitted FD3S

631 Inlägg
15 december 2008
Vad jag har hört, i alla fall via trafikskolor osv, är att Cyklister nästan alltid får rätt, även om dom cyklar mot trafiken på motorväg ...

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
15 december 2008
vet inte om de ger böter att cykla utan lyse på kvällen, men om de inte gö de så släng in en saftig j*vla böter fö de.

när dom e ute å cyklar på kvällen så har dom tamef*n samma skylldighet att synas som vi har

å de gäller alla som inte tar sig fram på lr vid sidan av en väg som inte färdas i bil lr liknande.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

747 Inlägg
15 december 2008
Har läst hela tråden och skulle tycker själv också att det är cyklistens fel. Sen skrev du att det var mörkt när det inträffade och regnade.

Citerat från VV:
"En cykel utan belysning och reflexer är osynlig i mörker. Därför säger både lagen och det sunda förnuftet att du måste använda belysning om du cyklar i mörker. Belysningen kan drivas med generator eller batteri. En cykel som används när det är mörkt måste ha:

Baklykta som ska visa rött ljus och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.

fram som ska visa fast vitt eller gult ljus av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.

Godkända reflexer. Vissa tillverkare sätter vit reflex i strålkastaren eller lyktan fram. Det kan ersätta den separata vita reflexen fram. Reflexen bak ska vara röd.

Ovanstående gäller även på cykelbana."

Samma text lär man även hitta på polisens hemsida också. Vilket borde stärka anledningen till att självrisken hamnar hos cyklisten. Länk till polisen sida: http://www.polisen.se/inter/nodeid=1377 … sion=1.jsp

Mvh Toni
Senast redigerat av tonimakaroni (15 december 2008)

/ Toni Larsson

En gång till nu
760 Inlägg
15 december 2008
Bara en kort komentar här : Cyklar är itne skattepliktiga å försäkringspliktiga, men personen som cyklar har ju hemförsäkring, alt även en livförsäkring? nånstans där borde ju en självrisk vid skada kunna hämtas ut?
Cheers

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

BMW fantast
1 172 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
chrno skrev:
AeroMalm skrev:
tyvärr har alla försäkringsbolag en överenskommelse att bilisten ska ha ett "Objektivt" ansvar gentemot cyklister och gående.. alltså mot alla oskyddade trafikanter... så jag verkar inte kunna överklaga erl så. måste stämma henne privat isf.. hur stor chans har man att stämma henne? har vittnen och så. hon hävdar att vittnena ljuger och att hon cyklade på cykelvägen. vad kostar det att stämma om man förlorar etc..?

Hur kan du köra på henne om hon är på cykelvägen?

hon cyklade inte på cykelvägen. hon cyklade mitt i vägen så hon var dold bakom a stolpen. hon hävdar dock att jag och dom 2 vittnena ljuger...  polisen har foto påa tt mion bil står parkerad mitt i vägen och jag och båda vittnena har sagt att bilen har inte flyttats före dom kom...

tycker också att hon borde tagit det på sin hem försäkring om hon nu har nånförsäkring över huvudtaget... tror inte det...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 december 2008
Mortalis skrev:
Bilar, mopeder, lastbilar, motorcyklar ska alla ha trafikförsäkring, men cyklister får göra vafan de vill. Köra runt utan ljus o krocka sen e de mitt problem ändå? Inför trafikförsäkring för de jävla cyklisterna. De kan ju inte köra bil, därför de cyklar, tänk på de tongue

Haha. Det borde ta mig fan bli körkort för cykel också (höhö), med tanke på hur illa många kör.
Har varit väldigt nära på att klippa ett gäng småungar i den här stan, många gånger. Inte för att
jag kör fort eller har dålig koll, utan för att dom bränner ut mitt i vägen på led, som ett gäng
galningar, utan att se sig för. Och det spelar ingen roll om dom kommer ut bakom någon buske
eller sådär. Snacka om att ha noll jävla respekt...

148 Inlägg
16 december 2008
Kan minnas när jag var liten grabb att vi i skolklassen fick dra ut med polis för att lära oss cykla och alla regler. Så vi alla borde ju ha någon form av miniutbildning. Sen som så många säger så cyklar folk omkring som galningar. Tyvärr även jag själv ibland på fyllan men försöker åtminstone hålla mig till lagen och alltid ha lysen. Inte värt att stryka med för att va patetisk skit.

Sök