3233
Sök

Vill gärna ha Råd och tips köp av Volvo T5

58 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Hej
Du kanske har lite råd och tips om Volvo t5 ?
Jag är sugen på att skaffa en sån. Och nu har jag hittat två olka
Den ena är en Volvo 855 t5 automat och gått 29000 mil med 13 ägare -95
och den andra är en volvo 855 2.5t AWD manuell som har gått 34000 mil med 9 ägare -97
Vad ska jag tänka på ?
Är det bra med en automat volvo som har bytt ägare så mycket?
Men sen samtidigt är det bra med en t5 som har gått 34000 mil ?
jag vet inte hur jag ska göra eller vad. Vill ju ha en bra bil.
kanske du kan hjälpa mig lite i alla fall

Har nu varit och tittat på en av Volvorna. Och det va Automaten.
Den va fin men det släpper lite olja från turbon vid hård körning.
Min fråga är då.
Är det inte dags att byta Turbon då:/ ?

NU så Blev det en Volvo 855 T5
Men inte någon av dom som jag fråga om innan
smile
Senast redigerat av Speed911 (22 december 2008)

337 Inlägg
17 december 2008
Min tanke va att du kanske inte ska kolla på bilar som har gått riktigt så många mil kanske. smile
Annars, en rolig bil smile

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
17 december 2008
Finns många som inte har gått så långt och sådär. Min hade gått 23.000 mil när jag sålde den (1995:a). Jag skulle aldrig köpa en sådan bil som har gått så långt, samt haft tusen miljarder ägare..

15 Inlägg
17 december 2008
AWD modellen har inte T5 motorn. AWD´n har precis som du skriver, en 2,5 liters 5-cyl motor på 193hk. (Lättryckaren)

Jag skulle sålla bort AWD´n på en gång, anledningarna är många...
1. Gamla AWD systemet med Visco-koppling... (Går lätt sönder, väldigt fort om du har däck som är ojämnt slitna...)
2. 34 000 mil säger inte att motorn är död, den går säkert många många mil till... Men jag skulle söka efter någon runt 20k mil...
3. Motorn 2,5 liters modellen med 193 hk... Siktar du på att höja effekten något välj T5:an (2,3 liter, inte 2,0)

Volvo´s automatlådor fungerar hur bra som helst tillsammans med T5:ans motor, dock så bör du fundera på om du skall trimma något... Skall du göra det, leta då efter en manuell... Så du slipper en slirande automatlåda. Vill du inte trimma kolla automatlådeoljan, den skall vara röd... Inte brun/svart, då är den bränd och lådan är inne på sista versen...

Vad gäller att turbon läcker lite olja... Är du säker på att det är turbon som läcker??? Vevhusventilationen sitter återkopplad på röret som går mellan LuftMasseMätaren LMM och turbon, där är väldigt vanligt (Mer regel än undantag) att olja kommer in, vilket gör att man tror att turbon är slut om det finns lite olja i tryckrören...

Vad gäller alla modeller (Kolla efter läckage mellan motor och låda, under bilen skall det vara torrt och rent, annars kan du behöva byta packbox... Den kostar bara 50kr... Men själva bytet kostar ungefär 6-8k att göra på firma...

Mitt råd är att du söker efter en manuell 850 turbo som är framhjulsdriven, där det inte finns något läckage under bilen av någon form. Kolla oljestickan och oljelocket (Skall inte finnas något grått klägg någonstans, tecken på att det läcker in vatten i motorn). En väldigt fin bil att äga annars, trevlig att köra och framförallt säker...

Mvh / Larsson

Kör så det ryker
Ryker det inte så kör ändå...

58 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Larsson_80 skrev:
AWD modellen har inte T5 motorn. AWD´n har precis som du skriver, en 2,5 liters 5-cyl motor på 193hk. (Lättryckaren)

Jag skulle sålla bort AWD´n på en gång, anledningarna är många...
1. Gamla AWD systemet med Visco-koppling... (Går lätt sönder, väldigt fort om du har däck som är ojämnt slitna...)
2. 34 000 mil säger inte att motorn är död, den går säkert många många mil till... Men jag skulle söka efter någon runt 20k mil...
3. Motorn 2,5 liters modellen med 193 hk... Siktar du på att höja effekten något välj T5:an (2,3 liter, inte 2,0)

Volvo´s automatlådor fungerar hur bra som helst tillsammans med T5:ans motor, dock så bör du fundera på om du skall trimma något... Skall du göra det, leta då efter en manuell... Så du slipper en slirande automatlåda. Vill du inte trimma kolla automatlådeoljan, den skall vara röd... Inte brun/svart, då är den bränd och lådan är inne på sista versen...

Vad gäller att turbon läcker lite olja... Är du säker på att det är turbon som läcker??? Vevhusventilationen sitter återkopplad på röret som går mellan LuftMasseMätaren LMM och turbon, där är väldigt vanligt (Mer regel än undantag) att olja kommer in, vilket gör att man tror att turbon är slut om det finns lite olja i tryckrören...

Vad gäller alla modeller (Kolla efter läckage mellan motor och låda, under bilen skall det vara torrt och rent, annars kan du behöva byta packbox... Den kostar bara 50kr... Men själva bytet kostar ungefär 6-8k att göra på firma...

Mitt råd är att du söker efter en manuell 850 turbo som är framhjulsdriven, där det inte finns något läckage under bilen av någon form. Kolla oljestickan och oljelocket (Skall inte finnas något grått klägg någonstans, tecken på att det läcker in vatten i motorn). En väldigt fin bil att äga annars, trevlig att köra och framförallt säker...

Mvh / Larsson

Tack för lite råd och tips. Nu får jag kolla bilen lite mer nogrant.
Vi får se vad det blir smile

15 Inlägg
17 december 2008
Det var så lite så smile

Önskar lycka till i jakten på en riktigt fin 850 med stressfläkt.

Mvh / Larsson

Kör så det ryker
Ryker det inte så kör ändå...

Sök