3454
Sök

Höjja varvstopp b230f

33 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#1
Hejsan...
Jag ska trimma en 745 gl-88a...
Och jag undrar hur man höjer varvstoppet...
Tack på förhand...
MvH Sn00pY

Full gas spar tid:) (Team blyfot)

Kokar ris
923 Inlägg
6 december 2008
#3
är det insprutning på dom där lådorna? yikes

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

624 Inlägg
7 december 2008
#4
cenoxide skrev:
är det insprutning på dom där lådorna? yikes

vadå för låda? matlådan?tongue

motorn har insprut, om det inte är b230k K=förKnasare..
vad skall du med höjt varvstopp till?? ger ju noll..iaf på denna bil.
köp en ny kam+extraktor+pula lite med toppen så har du 140hk sen kanske.
kolla på kg trimning..

who´s the man?

2 Inlägg
7 december 2008
#5
stå på varv stopp i 15 min..! de funkar...!


1 800 Inlägg
8 december 2008
#6
V_olvo skrev:
stå på varv stopp i 15 min..! de funkar...!

Sådana inlägg är mer än lovligt korkade, för det första så hjälper det föga och för det andra så är det långt ifrån bra att ligga på varvstoppen hela tiden, framförallt inte utan motstånd.


430 Inlägg
8 december 2008
#7
e ju kanske inte rekommenderbart att varva en org motor så mycke, då behöver du balansera motorn först å byta ringar å dyl annars lär det ju inte hålla så länge...men gasa till de rasar!!

Mopar or no car!

979 Inlägg
8 december 2008
#8
hjälper inte att höjja varvstoppet. Enda du kan göra med en sådan motor är att börja byta saker. Googla dig fram efter begagnade rally delar. Extraktor,filter, avgas, borttagen katt(om de nu finns där) sånna saker ger ju lite. Finns att hitta för rätt peng absolut!!!! Annars om du e kunnig lr så, då kan man ta bort toppen & porta/plana. De fixar man lätt. Sen springer pengarna iväg om du ska ha kammaxel m.m. Men fila lite i toppen samt grenrör & avgas. De ger stor skillnad.

Hpc

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 december 2008
#9
Sn00pY skrev:
Hejsan...
Jag ska trimma en 745 gl-88a...
Och jag undrar hur man höjer varvstoppet...
Tack på förhand...
MvH Sn00pY

Du menar att du ska flytta upp vridet och varva dig till effekt? Andra kammar/insug t.ex?
Enligt mig är det rätt väg att gå! Upp med vridet i registret och varva mer!

Med tanke på att den måste mappas/chippas/byta insprut och mappa så är det ju bara att be den som gör det/du själv att höja det. Mappa/chippa originalboxen kräver en del utrustning. Mappa t.ex megasquirt kräver en laptop i utrustning och mkt kunskap.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 december 2008
#10
Kort sagt, börja med allt annat innan du höjer varvstoppet.

Finns ingen anledning att varva mer då registret ligger på de lägre varven! Enda anledningen jag kan se är att du trimmar och förändrar karaktären i motorn med allt vad det innebär så pass att du fortfarande har effekt att ta ut efter det att varvstoppet slår till.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

654 Inlägg
8 december 2008
#11
Varvstoppet ändrar du när du är klar med motorn.
Då det troligen kommer krävas mer än bara vassare kammar,hårdare fjädrar osv också.
Att bara flytta stoppet utan att byta kammar kommer inte ge dig någonting förutom en mer plågad motor.
Då det är kammarna som i princip anger vid vilket varv toppeffekten finns att hämta.

33 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#12
Men jag ska byta kam och porta och plan och lätta sväng hjul med mera... Och d blir en kam som e mitt emellan k och r kam... Så tror jag behöver höja d lite...

Full gas spar tid:) (Team blyfot)

10 287 Inlägg
18 december 2008
#13
Kolla här Sn00pY:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=112713

Där hittar du info om hur dom gör med VOC bilarna.
(Det som jag antar att dom gör att att dom överklockar processorn i tändboxen, dvs sätter i en högre
kristall)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök